Pozycjonowaniem mogą zająć się duże agencje, jak i te nieco mniejsze czy nawet freelancerzy. Każda z tych opcji ma wady i zalety. Weź je pod uwagę, a dzięki temu zdecydujesz się na odpowiednią firmę, która zajmie się SEO na Twojej stronie.
Duża agencja SEO – czy warto ją wybrać?
Chcesz, żeby wszystkie działania związane z marketingiem internetowym zostały wykonane przez tę samą firmę? W takim razie duża agencja to dobry wybór dla Ciebie. Wtedy nie musisz korzystać z różnych podwykonawców, tylko całą odpowiedzialność przerzucisz na zespół specjalistów. Dodatkowo rozbudowany dział związany z pozycjonowaniem zapewnia dużą stabilność na wypadek sytuacji kryzysowych.
Gdy zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę, wybierając firmę pozycjonującą, pamiętaj o dopasowaniu tej usługi do swojego budżetu. Duża agencja SEO wiąże się z relatywnie niższymi kosztami i większymi możliwościami negocjacyjnymi, ponieważ zależy to przede wszystkim od handlowca, a nie od wykonawcy. Weź również pod uwagę wymienność wiedzy między pracownikami. Dzięki temu specjaliści nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje.
Jeśli chodzi o wady dużej agencji, to z pewnością warto wspomnieć o braku indywidualnego podejścia do klienta oraz o korporacyjnym traktowaniu kosztów. W konsekwencji każda nawet najdrobniejsza modyfikacja jest dodatkowo wyceniana, jeśli nie zostało to zawarte w umowie. Duże agencje mają rozwinięty dział prawny, co prowadzi do zawierania długoterminowych umów. Jeśli dojdzie do ich złamania lub przedwczesnego zakończenia, to będziesz obarczony karą finansową.
Jakie zalety i wady zapewnia mała agencja SEO?
Małe agencje SEO działają na nieco innych zasadach w porównaniu do swoich większych odpowiedników. Przede wszystkim bazują na systemie poleceń i nie inwestują w rozbudowany dział handlowy. Dzięki temu już od początku współpracy możesz bezpośrednio kontaktować się z osobą, która później zajmie się pozycjonowaniem. Pozwoli Ci to zagłębić się w ten proces, poznać etapy prac związanych z SEO oraz efektami, jakie możesz osiągnąć.
W przypadku małych agencji SEO pozycjoner zajmuje się maksymalnie kilkoma klientami, co umożliwia zachowanie obiektywizmu oraz nawiązanie nieco bardziej bezpośrednich kontaktów. W tego typu firmach umowy zazwyczaj mają charakter krótkoterminowy lub bezterminowy. Poza tym są dość elastyczne, więc z większą łatwością w porównaniu do dużych agencji możesz dokonać modyfikacji niektórych zapisów.
Choć zalet współpracy z małą agencją SEO jest sporo, to jednak taka współpraca wiąże się też z wadami. Zazwyczaj usługi nie są skierowane do klientów z niewielkim budżetem. Firma może również specjalizować się w konkretnych branżach – jeśli nie spełniasz tego wymogu, to nie będziesz mógł skorzystać z jej usług.
Pamiętaj o tym, że niewielkie agencje część zadań zlecają zewnętrznym specjalistom, co może wpłynąć na jakość i mniejszą automatyzację pracy. Nie ma też z góry ustalonej struktury oraz działów.
Czy warto korzystać z usług freelancera?
Do dyspozycji masz nie tylko umowę z agencją SEO, bo alternatywnym rozwiązaniem jest też współpraca z freelancerem. Bardzo często to są doświadczeni specjaliści, którzy postanowili odejść z agencji pozycjonującej. Zaletą takiej współpracy jest bezpośredni kontakt z wykonawcą oraz indywidualne podejście do każdego projektu. Z perspektywy klienta ważnym atutem jest bezpośrednia odpowiedzialność za wyniki – jeśli efekty nie będą Cię zadowalały, to dokładnie wiesz, do kogo powinieneś się zwrócić. Możesz też z łatwością zweryfikować kwalifikacje freelancera. Zacznij od sprawdzenia referencji, portfolio oraz profilu w mediach społecznościowych, a szczególnie na LinkedIn.
Współpraca z freelancerem wiąże się z wadami, o których również musisz pamiętać. Na pewno dużym ograniczeniem jest tylko jedna osoba zajmująca się pozycjonowaniem, co może wpłynąć na wydłużenie tego procesu. Freelancerzy nie mają też technicznych możliwości wykonywania bardziej wymagających projektów, więc jeśli zaczniesz się bardziej rozwijać, to będziesz musiał zatrudnić nowego specjalistę.
Duża część freelancerów ogranicza się do pracy jedynie z jednym narzędziem. Jednak porządne i rzetelne wykonanie usługi wymaga znacznie większej liczby programów np. Majestic, Ahrefs, Senuto, Semstorm i Screaming Frog.
Czy warto zdecydować się na in-house SEO?
Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę, wybierając firmę do pozycjonowania? Przede wszystkim określ, jak długo może potrwać ten proces. Weź też pod uwagę stopień rozbudowania swojej strony internetowej. Jeśli masz sklep z dużą liczbą produktów i kategorii, a do tego działasz w konkurencyjnej branży, to korzystnym rozwiązaniem może być tzw. in-house SEO, czyli zatrudnienie doświadczonego pozycjonera, który będzie pracował w Twojej firmie na pełen etat.
Taka opcja wiąże się z kilkoma trudnościami. Przede wszystkim nie ma wielu specjalistów, którzy są skłonni odejść z dotychczasowej firmy bądź zrezygnować z kilku, różnych zleceń. Poza tym zajmowanie się jednym serwisem prowadzi do mniejszego obiektywizmu, co może doprowadzić do złych decyzji. Weź też pod uwagę koszty – własny specjalista od SEO, to zdecydowanie najdroższa opcja. W porównaniu do agencji mogą to być 4-5 razy droższe usługi.