Wtyczki SEO dla stron WordPress

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization czyli w skrócie SEO to, tłumacząc z języka angielskiego, optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, znana również pod pojęciem pozycjonowanie.

Co to jest SEO?

O tym czym jest SEO powstał już cały artykuł na naszym blogu. Zatem w tym miejscu pozwolimy sobie przypomnieć jedynie kilka najważniejszych informacji. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych obejmuje działania, które mają prowadzić do osiągania przez stronę www jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych. Chodzi oczywiście o wyniki organiczne, nie płatne reklamy. Użytkownicy, korzystając z wyszukiwarek, wpisują różne wybrane hasła, są to tzw. słowa i frazy kluczowe. Każda strona www lub sklep online może zostać przystosowany do tego, aby jak najlepiej odpowiadać na wybrane słowa kluczowe. Pozycjonowanie polega na tym, aby dobrać odpowiednie słowa i frazy kluczowe, a następnie wdrożyć działania, które sprawią, że po wpisaniu tych słów, strona będzie pojawiać się na górze listy wyników wyszukiwania. Jest to główny cel optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych i wszelkie wdrażane w tej kwestii działania mają nas do tego przybliżać.

Korzyści z działań SEO

Na początku należy podkreślić jedną rzecz, optymalizacja dla wyszukiwarek to bardzo istotny element marketingu internetowego i to właśnie korzyści marketingowe są zdecydowanie najważniejsze przy działaniach SEO.

Optymalizacja strony ma zapewnić wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania po wpisaniu określonych słów kluczowych. Im wyżej na liście wyników znajduje się witryna, tym większa szansa, że użytkownicy ją odwiedzą. Prawda jest taka, że zazwyczaj szukając czegoś np. w Google, przeglądamy zaledwie kilka pierwszych wyników. Jak często zdarza Ci się zajrzeć chociażby na drugą stronę z wynikami wyszukiwania? A na kolejne? Widzisz, właśnie dlatego pozycja w wynikach wyszukiwania ma takie znaczenie. W ten sposób pozwalasz odbiorcom znaleźć Twoją firmę, stronę www czy też utworzony sklep Internetowy.

Jak zabrać się za SEO na stronie?

Optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych jest procesem ciągłym i trzeba to wyraźnie zaznaczyć. Mechanizmy, według których wyszukiwarki wyświetlają wyniki wyszukiwania, stale się zmieniają. Oczywiście nie diametralnie, natomiast często pojawiają się nowe czynniki, na które zwracają uwagę algorytmy. Zdarza się także, że różne czynniki zyskują na ważności w procesie pozycjonowania. Ponieważ jest to zmienne, pozycjonowanie jest procesem ciągłym i długofalowym. Nie wystarczy raz przeprowadzić działań SEO, by móc uznać sprawę za zakończoną i zacząć oczekiwać efektów. Należy stale optymalizować stronę i dostosowywać ją do aktualnych wymagań i standardów. Tylko wtedy można liczyć na prawdziwe efekty SEO.

Projektowanie stron internetowych to zdecydowanie najlepszy czas na wdrożenie działań SEO. Na etapie tworzenia strony www można wdrożyć odpowiednie działania i zwrócić uwagę na wiele aspektów, które pomogą w pozycjonowaniu witryny. Jeśli jednak witryna już istnieje, nie oznacza to, że jest za późno na działania z zakresu Search Engine Optimization. Przeciwnie, im szybciej je wdrożysz, tym lepiej! Jeśli to zagadnienie jest Ci całkiem obce, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów i nawiązać współpracę z Agencją Interaktywną. Natomiast jeśli chcesz samemu optymalizować swoją stronę www opartą o CMS WordPress, warto zapoznać się z kilkoma wtyczkami, które pomogą Ci przystosować witrynę do wymagań wyszukiwarek.

Wtyczki SEO dla WordPress

blank

Wtyczki to rozszerzenia do WordPress, które pozwalają dodać nowe funkcjonalności w tym CMS. Możesz je pobrać z repozytorium wtyczek WordPressa. Tutaj znajdziesz listę najczęściej wykorzystywanych wtyczek WordPress pod SEO. Wiele z nich jest bezpłatnych (lub dopiero ich wersja rozszerzona jest płatna), jednak nie oznacza to gorszej jakości takich rozwiązań. Wtyczki mogą wprowadzić wiele udogodnień na Twojej stronie internetowej i znacznie rozszerzyć jej funkcjonalność. Wtyczki znajdziesz w menu głównym panelu administracyjnego w zakładce o tej samej nazwie. Tam możesz dodać wtyczkę wyszukując ją na liście, która się pojawi po kliknięciu na przycisk Dodaj nowy. Następnie należy ją zainstalować, a potem aktywować.

Instalacja niektórych wtyczek dla WordPressa powoduje, że zmiany i funkcjonalności są widoczne także dla odbiorców, tak jest np. z wtyczkami, które umożliwiają dodanie formularzy kontaktowych dla użytkowników, którzy chcą nawiązać kontakt. Natomiast inne rozszerzenia mogą być widoczne jedynie dla Ciebie w kokpicie i ułatwiać Twoją pracę oraz zarządzanie stroną www – tak jest z wtyczkami związanymi z SEO. Takie pluginy można określić mianem „cichych pomocników”, ponieważ działając w tle, a nie na pierwszym planie, pomagają optymalizować witrynę w danym zakresie.

Jak wybrać wtyczkę do SEO?

Działania, które mają wpływ na SEO, czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych, to bardzo rozległy obszar. Nie ma jednego narzędzia czy wtyczki, która „załatwia” wszystko. Optymalizacja to proces tak złożony, że warto skorzystać z kilku narzędzi. Są wtyczki, które pomagają w optymalizacji treści na kolejnych podstronach. Ale są też takie, które wpływają na całokształt – np. pomagają przyspieszyć działanie witryny, czy monitorować działania odbiorców. To także ma znaczenie w procesie optymalizacji! Poniżej kilka wtyczek, które pomogą Ci oswoić się z SEO i wdrożyć niezbędne działania na Twojej stronie www.

Yoast SEO

To z pewnością jedna z najpopularniejszych wtyczek SEO dla WordPressa. Yoast SEO to wtyczka bardzo intuicyjna i łatwa w obsłudze, daje jasne komunikaty i podpowiedzi w języku polskim. Świetnie sprawdzi się także jeśli tworzysz sklep internetowy na bazie WooCommerce – Yoast SEO pomoże Ci zoptymalizować podstronę dla każdego produktu w Twoim sklepie. Wtyczka pozwala na optymalizację tagów oraz meta tagów oraz pomaga w analizach dotyczących słów kluczowych i ich występowania. Yoast SEO pomoże Ci również dopracować to, co wyświetli się w wynikach wyszukiwania Google kiedy strona pojawi się jako wynik na liście.

All-In-One SEO Pack

Wtyczka All-In-One SEO Pack z pewnością przypadnie do gustu początkującym użytkownikom, ponieważ jest to wtyczka, która konfiguruje się automatycznie (po instalacji można od razu używać tego narzędzia), co jest dużym ułatwieniem na starcie zmagań z SEO. Jednak All-In-One SEO Pack jest również na tyle rozbudowana, że także bardziej doświadczeni użytkownicy będą mogli z nią pracować wykorzystując jej zaawansowane funkcje i opcje. Mając już wiedzę w tematyce SEO można z powodzeniem korzystać z narzędzi analitycznych, dostosowywać poszczególne opcje do swoich potrzeb oraz dokonywać optymalizacji na każdej płaszczyźnie tworzącej stronę www.

The SEO Framework

The SEO Framework to wtyczka, która najlepiej sprawdzi się u osób, które maja już pewne doświadczenie w kwestii SEO i optymalizacji. Nie jest to wtyczka, która wyświetla mnóstwo komunikatów, jak np. Yoast, dlatego początkującym może się wydawać, że praca z wtyczką jest zbyt trudna. Chociaż obsługa panelu tego plugina jest dość łatwa, to należy zaznaczyć, że aby efektywnie z niego korzystać, dobrze jest posiadać podstawową wiedzę na temat SEO i zasad optymalizacji stron www. The SEO Framework ma wielu zwolenników, szczególnie wśród osób, które dużą uwagę przykładają do prędkości działania witryny.

Smush Image Optimization

Jest to wtyczka, której zadaniem jest kompresja obrazów, czyli zmniejszanie wagi plików, ale bez zmiany ich jakości. Smush Image Optimization działa kompleksowo, tzn sprawdza rozmiar nie tylko nowo dodawanych plików, ale również tych, które są już zamieszczone na stronie. Obrazy można kompresować pojedynczo lub wiele na raz. Wtyczka działa na plikach GIF, PNG oraz JPEG, a jeśli zamierzasz optymalizować obrazy o rozmiarze do 5 MB, wtyczka jest bezpłatna. Korzystanie z niej jest łatwe i intuicyjne. I chociaż sam rozmiar plików nie jest może „warunkiem” dobrego SEO to ma pośredni wpływ na pozycjonowanie. Strona, na której obrazy mają mniejszy rozmiar i są zoptymalizowane pod tym kątem, ładuje się szybciej. Natomiast prędkość ładowania witryny ma już bezpośrednie znaczenie dla wyszukiwarek w procesie pozycjonowania.

Google Analytics Dashboard Plugin

Google Analytics to znane wielu osobom narzędzie, które pozwala na przeprowadzanie analiz dotyczących stron www. Warto wiedzieć, że Google Analytics jest również dostępne jako plugin do WordPress. Instalując tę wtyczkę możesz sprawdzać statystyki dotyczące Twojej strony internetowej. W ten sposób można śledzić ruch w witrynie, ogólnie oraz w danym momencie, a także np. dowiedzieć się, które podstrony lub treści są najchętniej odwiedzane. Wiedza zdobyta dzięki Google Analytics Dashboard Plugin pozwoli Ci na bieżąco śledzić, czy podejmowane przez Ciebie działania przynoszą oczekiwane skutki. Monitorowanie ruchu w witrynie i analiza poszczególnych aspektów, pozwala na wyciągnięcie wniosków i podsumowań. Właściwe analizy, wnioskowanie i podejmowanie przemyślanych działań pomaga przeprowadzić odpowiednią optymalizację witryny. Nie tylko pod kątem wyszukiwarek, ale także dopasowaną do potrzeb i oczekiwań odbiorców.

Podsumowanie

To, co z pewnością warto zapamiętać z tego tekstu to fakt, że SEO jest procesem ciągłym i długofalowym. Podkreślaliśmy to już wielokrotnie, ale z pewnością powtórzymy jeszcze nie raz. Nie da się raz przeprowadzić optymalizacji i oczekiwać trwałych efektów. Wszystko się zmienia, technologia rozwija, zatem także pojawiają się nowe możliwości i aspekty, które warto rozwijać na stronie, aby ją promować.

Jeśli SEO i pozycjonowanie to dla Ciebie zagadnienia całkowicie obce, rozważ możliwość współpracy z Agencją Interaktywną lub agencją SEO, które pomogą Ci zoptymalizować stronę www lub sklep internetowy. Taka pomoc może się przydać zwłaszcza przy tworzeniu strony internetowej. Później, gdy podstawowe rozwiązania zostaną już wdrożone, z pomocą wtyczek z pewnością sam będziesz umiał poradzić sobie z ciągłą optymalizacją witryny.

3 osoby skomentowały wpis

  1. Zbyszek

    Bardzo dobry artykuł!

  2. MichałN

    Wszystkie wtyczki tutaj wymienione są mi znane. To bez dwóch zdań bardzo dobre narzędzia, dzięki którym SEO już tak nie straszy.

  3. Kris1990

    Yoast SEO, to mój nr. 1, jeśli chodzi o wtyczki SEO. Potwierdzam to co zostało wspomniane w artykule, jest to bardzo łatwe w obsłudze i intuicyjne narzędzie , nawet jeśli pierwszy raz z niej korzystamy.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *