Pozycjonowanie wymaga wiedzy i doświadczenia, ale może być znacznie prostsze, gdy skorzystasz z darmowych i płatnych narzędzi SEO. Z ich pomocą wybierzesz słowa kluczowe z największym potencjałem, przeanalizujesz konkurencję, sprawdzisz backlinki i wykonasz wiele innych rzeczy. Poznaj SEO narzędzia dla początkujących, które polecamy.
Spis treści:
Narzędzia od Google – 5 najważniejszych i darmowych narzędzi
Darmowe narzędzia od Google to idealna opcja dla osób, które dopiero zdobywają wiedzę i doświadczenie z zakresu SEO. Dzięki nim możesz skutecznie analizować wyniki i podejmować decyzje oparte na autentycznych danych. Zaletą narzędzi SEO od Google jest intuicyjny interfejs, dzięki czemu szybko nauczysz się ich obsługi. Na samym początku powinieneś ograniczyć się do 5 najważniejszych narzędzi SEO dla początkujących. Przedstawiamy je poniżej.
Google Analytics
Google Analytics to podstawowe narzędzie do monitorowania ruchu na stronie internetowej. Umożliwia analizę danych dotyczących liczby użytkowników, ich lokalizacji, zachowań na stronie oraz źródeł odwiedzin – dzięki temu sprawdzisz np. jakie strony generują największy ruch.
Zaletą Google Analytics jest możliwość śledzenia kluczowych wskaźników efektywności (KPI), takich jak współczynnik konwersji czy średni czas spędzony na stronie. Dla osób początkujących świetnym rozwiązaniem będą gotowe raporty. Ważne jest także to, że możesz z łatwością zintegrować Google Analytics ze swoją stroną internetową, sklepem online czy też połączyć je z innymi produktami Google np. Ads lub Search Console.
Google Search Console
Kolejnym narzędziem SEO dla początkujących jest Google Search Console. To darmowe narzędzie, dzięki któremu sprawdzisz m.in. czy Google zindeksowało stronę, przeanalizujesz też dane dotyczące kliknięć, wyświetleń i pozycji w wyszukiwarce. Co więcej, przy pomocy GSC odkryjesz problemy techniczne, które mogą negatywnie wpływać na pozycję strony w wynikach organicznych.
Dla osób początkujących szczególnie przydatne są funkcje raportowania błędów, takich jak brakujące strony (błąd 404) czy problemy z dopasowaniem strony do urządzeń mobilnych. GSC przyda Ci się także do przesyłania mapy witryny XML, co z kolei może przyspieszyć proces indeksacji nowych treści.
Z Google Search Console warto również korzystać podczas analizowania linków przychodzących.
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner to narzędzie SEO, które służy do wyszukiwania i analizowania słów kluczowych. Trudno sobie wyobrazić efektywne pozycjonowanie bez pomocy tego narzędzia, ponieważ jest darmowe, a do tego ułatwia optymalizację treści pod kątem popularnych fraz wyszukiwanych przez użytkowników.
Dzięki Planerowi Słów Kluczowych możesz sprawdzić miesięczną liczbę wyszukiwań dla danej frazy, poziom konkurencyjności, a także sugerowane stawki dla płatnych kampanii. Skuteczniej dobierzesz słowa kluczowe do swojej strategii SEO. To ważne nie tylko dla początkujących, ale też dla firm z niewielkim budżetem na marketing. Dodatkowym atutem jest to, że narzędzie jest łatwe w obsłudze, więc bez problemu poradzisz sobie z jego obsługą.
Google Trends
Chcesz rozpocząć działania SEO dla sezonowego biznesu? Zatem niezbędne jest kolejne narzędzie SEO, czyli Google Trends. Z jego pomocą przeanalizujesz popularność wyszukiwanych fraz w konkretnym czasie i miejscu. W ten sposób możesz lepiej zrozumieć zmieniające się trendy i dopasować treści na stronie do aktualnych zainteresowań użytkowników.
Google Trend pozwala na jednoczesną analizę kilku fraz kluczowych i sprawdzanie ich sezonowości. Dla początkujących osób to również prawdziwa skarbnica tematów, które mogą przyciągnąć uwagę użytkowników.
Google PageSpeed Insights
Czas na ostatnie polecane przez nas narzędzie od Google, które przyda się zarówno początkującym, jak i specjalistom. Google PageSpeed Insights służy do analizowania szybkości ładowania strony oraz jej wydajności na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Uzyskiwane wyniki są bardzo czytelne i zrozumiałe nawet dla osób bez specjalistycznej wiedzy, ponieważ są przedstawiane w formie punktowej. Dodatkowo raporty zawierają szczegółowe zalecenia umożliwiające poprawę wydajności witryny.
Dzięki PageSpeed Insights możesz szybko odkryć przyczyny problemów np. za duży rozmiar obrazów brak hierarchizacji nagłówków lub nadmierny kod. Narzędzie to jest niezbędne podczas pozycjonowania, ponieważ szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google.
Yoast SEO
Yoast SEO to jedno z najpopularniejszych narzędzi do optymalizacji treści na stronach internetowych opartych na WordPressie. Możesz zainstalować darmową wtyczkę, która jest bardzo przydatna podczas optymalizacji treści. Dostępna jest także płatna wersja z dodatkowymi funkcjami – przydadzą Ci się podczas bardziej zaawansowanych prac związanych z pozycjonowaniem.
Jakie funkcje ma Yoast SEO? Dzięki narzędziu zobaczysz, jak strona wygląda w wynikach wyszukiwania. Yoast SEO ułatwia tworzenie metaopisów, optymalizację treści i analizę czytelności tekstu. System oceny treści jest bardzo intuicyjny (ma formę kolorowych świateł), więc możesz łatwo ocenić, które elementy wymagają poprawy.
Ubersuggest
Dobrym narzędziem SEO dla początkujących jest też Ubersuggest – dostępny częściowo w darmowej wersji. Ubersuggest służy do analizy słów kluczowych, oceny konkurencji i szukania tematów, które mogą generować ruch. Intuicyjny interfejs sprawi, że nawet osoby bez doświadczenia w SEO nie będą miały problemów z używaniem narzędzia.
Szczególnie polecamy wykorzystanie Ubersuggest to wyszukiwania słów kluczowych. Wystarczy, że wpiszesz wybrane frazy (może to być długi ogon), a już po chwili uzyskasz informacje na temat liczby wyszukiwań, poziomu trudności i kosztów za kliknięcie w płatnych kampaniach.
Semstorm
Zarówno początkujący, jak i bardziej zaawansowani SEO-wcy chętnie korzystają z polskich narzędzi SEO, ponieważ są zrozumiałe i intuicyjne w obsłudze. Dobrym przykładem jest Semstorm – przydaje się do optymalizacji stron internetowych i tworzenia treści. Umożliwia także analizę konkurencji, wyszukiwanie słów kluczowych i monitorowanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Zwróć też uwagę na funkcję Content Assistant, dzięki której zoptymalizujesz treści na stronie. Narzędzie podpowiada, jakie elementy tekstu należy poprawić, aby lepiej odpowiadały algorytmom wyszukiwarki.
Ahrefs
Gdy uzyskasz podstawową wiedzę dotyczącą SEO i będziesz szukać kompleksowego narzędzia, to koniecznie sięgnij po Ahrefs. Dzięki niemu zyskasz dostęp do rozbudowanych funkcji związanych z analizą linków, słów kluczowych i konkurencji.
Jedną z najważniejszych funkcji narzędzia Ahrefs jest analiza backlinków – sprawdzisz, jakie strony prowadzą do Twojej witryny i ocenisz jakość tych linków. Możesz również wykorzystać to narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych – analizowania ich popularności, trudności w pozycjonowaniu i ruchu, jaki generują.
AnswerThePublic
Treści to ważna część pozycjonowania, dlatego początkującym osobom polecamy narzędzie SEO AnswerThePublic, które stanowi prawdziwą skarbnicę tematów do artykułów, opisów kategorii, tekstów na strony, treści do Social Mediów itp. Narzędzie gromadzi dane z wyszukiwarek i prezentuje je w graficznej formie, co ułatwia znalezienie interesujących tematów.
Wyniki wyświetlane w AnswerThePublic są podzielone na kategorie – pytania, porównania i propozycje. Dzięki temu możesz stworzyć kompleksowe artykuły, które są zgodne z zapytaniami użytkowników. Możesz za darmo przetestować to narzędzie i sprawdzić, czy spodobają Ci się zaproponowane inspiracje.
ChatGPT
To nie żarty, naprawdę możesz skorzystać ze sztucznej inteligencji podczas pozycjonowania – szczególnie gdy wystarczy Ci podstawowe narzędzie. ChatGPT pomoże Ci w analizie słów kluczowych, pisaniu metatagów lub angażujących i zoptymalizowanych tekstów np. opisów produktów, treści na landing page czy artykułów blogowych.
Polecamy wykorzystanie ChatGPT do generowania pomysłów na treści – artykułów blogowych czy też do Social Mediów. Kluczowe znaczenie ma dobry i szczegółowy prompt.
Senuto
Czas na kolejne polskie narzędzie SEO dla początkujących i specjalistów, czyli Senuto. Narzędzie jest proste i intuicyjne w obsłudze, a do tego wielozadaniowe. Pomoże Ci w zbadaniu widoczności strony w wynikach organicznych, analizie słów kluczowych i ocenie konkurencji. Możesz też wygenerować audyt SEO, co pomoże Ci w wykryciu problemów technicznych na stronie – takich jak brak metatagów, błędy indeksowania itp.
Jeśli dopiero uczysz się SEO, to spodoba Ci się funkcja rekomendacji dotyczących optymalizacji treści. Dzięki nim Twoje teksty wskoczą na kolejny poziom, a tym samym będą lepiej dopasowane do wymagań Google.
SeoStation
Chcesz przeanalizować stronę internetową i jej wyniki w wyszukiwarce Google? Dla początkujących polecamy narzędzie SeoStation, ponieważ do jego obsługi nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza. Z łatwością przeanalizujesz słowa kluczowe, ocenisz jakość linków przychodzących i sprawdzisz pozycję w wynikach organicznych.
Przydatna jest również funkcja audytu SEO, która pozwala na szybkie zidentyfikowanie problemów technicznych na stronie – mogą to być np. błędy indeksowania lub niewłaściwa struktura nagłówków. Dzięki prostemu interfejsowi i dostępowi do polskojęzycznej wersji strony nie będziesz mieć kłopotów z obsługą narzędzia SeoStation.
Podsumowanie – SEO narzędzia dla początkujących – 13 propozycji
Wybór odpowiednich narzędzi SEO ma ogromny wpływ na efektywność pozycjonowania strony internetowej – szczególnie jeśli brakuje Ci doświadczenia. Narzędzia SEO dla początkujących ułatwiają analizowanie, optymalizowanie i monitorowanie działań SEO. W tym celu możesz skorzystać z wielu darmowych i płatnych narzędzi. Polecamy m.in.:
- Google Analytics,
- Semstorm,
- Yoast SEO,
- AnswerThePublic,
- Ahrefs.