Samodzielne pozycjonowanie strony – jak pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zajął się nim samodzielnie. Polecamy wygospodarować codziennie min. 1-2 godziny, uzbroić się w cierpliwość i uzupełnić wiedzę na temat SEO.
Razem z naszym poradnikiem dowiesz się, jak pozycjonować stronę krok po kroku. Dla porównania wskażemy także, jak wygląda współpraca z agencją SEO, abyś wiedział, czy lepiej powierzyć pozycjonowanie specjalistom, czy zająć się tym osobiście.

5 najważniejszych kroków, jak pozycjonować stronę samodzielnie

Zastanawiasz się, jakie są sposoby na pozycjonowanie strony internetowej? Zawsze najważniejsze jest stworzenie strategii SEO, która pomoże w ustaleniu działań, jakie należy wykonać, żeby dotrzeć na pierwszą stronę wyszukiwań w Google. Niezbędna jest regularna praca, która jest kluczem do tego, aby samodzielne pozycjonowanie strony przyniosło oczekiwane efekty.

W naszym poradniku zwróciliśmy uwagę na 5 najważniejszych kroków, które należy wykonać podczas samodzielnego pozycjonowania witryny.

Audyt SEO – jak wykonać?

Przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO to absolutna podstawa, od której warto zacząć, aby dowiedzieć się, jaki jest aktualny stan witryny, czy wcześniejsze działania SEO przynosiły pozytywne efekty, co należy naprawić i jakie kroki należy wdrożyć, żeby osiągnąć cel pozycjonowania. Audyt SEO świetnie sprawdza się do oceny błędów, które ograniczają Twoją stronę w zdobywaniu wysokich pozycji Google.

Profesjonalny audyt SEO powinien składać się z oceny m.in. takich obszarów jak:

  • Indeksacja strony – czy kluczowe strony mają włączoną indeksację, czy indeksacja przebiega prawidłowo.
  • Struktura URL – analiza czytelności adresów URL, linkowanie wewnętrzne, stosowanie URL friendly.
  • Tagi Meta – sprawdzenie i optymalizacja meta tagów, takich jak meta title i meta description.
  • Jakość treści na stronie – ocena unikalności tzw. duplicate content, jakości oraz długości treści, ocena semantyczności nagłówków. Porównanie treści do tej opublikowanej przez konkurencję.
  • Odpowiedzi serwera – sprawdzenie, czy zastosowano na stronie odpowiednie łańcuchy przekierowań i masowych odpowiedzi 4xx i 5xx.
  • Analiza profilu linkowego – ocena linków zewnętrznych prowadzących do strony. Szczególnie ważne jest upewnienie się, czy strona nie jest narażona na nałożenie kary. Dodatkowym atutem jest również analizowania linkowania zewnętrznego konkurencji, której strony znajdują się na wyższych pozycjach w wyszukiwarce.
  • Prędkość ładowania strony – sprawdzenie czasu ładowania strony, w tym takich czynników jak FCP, TTFB, LCP i innych.
  • Responsywność – upewnienie się, że strona jest dostosowana do różnych urządzeń i ekranów.

W trakcie wykonywania audytu SEO warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Analytics, Google Search Console, Semstorm, Screaming Frog SEO Spider, Google PageSpeed Insights, Surfer SEO oraz Ahrefs.

Analiza słów kluczowych – jak wybrać słowa kluczowe?

Jak pozycjonować stronę? Niezależnie od tego, czy decydujesz się na samodzielne pozycjonowanie strony, czy zlecasz to zadanie agencji, to najważniejszym elementem jest analiza słów kluczowych.
To właśnie słowa kluczowe są wpisywane do wyszukiwarki Google przez odbiorców, kiedy szukają dobrego fryzjera w Bydgoszczy czy odpowiedzi na pytanie, jak zrobić ciasto na naleśniki. Twoim zadaniem jest wytypowanie dopasowanych do Twojego biznesu i oferty słów kluczowych, które będą składały się z minimum dwóch słów, a może nawet z całego wyrażenia.

Słowa kluczowe dzielą się na:

  • Ogólne – składają się często z 1-2 słów, są powszechnie używane w wyszukiwarkach i mają duże zasięgi, ale są też bardzo konkurencyjne. Przykładem mogą być „meble” czy „smartfon”.
  • Szczegółowe – składają się z więcej niż dwóch słów i konkretniej ukazują cechy produktu czy usługi. Obecnie coraz częściej frazy szczegółowe również wiążą się z dużą konkurencyjnością. Przykładem są frazy „meble dla dzieci” oraz „telefon dla seniora”.
  • Długi ogon – to bardziej wyspecjalizowane frazy kluczowe składające się z większej liczby słów. Są mniej konkurencyjne oraz przynoszą bardziej ukierunkowany ruch. Przykładem są „najlepsze meble do salonu z drewna” czy „najlepszy model smartfona Samsung”.
  • Brandowe – to frazy związane bezpośrednio z nazwą marki lub z konkretnym produktem. Przykładem może być „Adidas buty sportowe” czy „iPhone 14″.
  • Lokalne – to słowa kluczowe lub frazy, które zawierają nazwę ulicy, dzielnicy, miasta, regionu, województwa lub też kraju. Pozycjonowanie lokalne często wykorzystywane jest przez firmy usługowe, które działają na jakimś konkretnym obszarze. Przykładem są „fryzjer Poznań” oraz „tani dentysta Warszawa”.

Jak wybrać słowa kluczowe? Przeanalizuj frazy wykorzystywane przez konkurencję (w nagłówkach, kodzie HTML, tekstach blogowych) oraz skorzystaj z profesjonalnych narzędzia takich jak Planer Słów Kluczowych, Semstorm, Senuto czy Ubersuggest.

Optymalizacja strony – krok po kroku

Optymalizacja strony internetowej polega na dopasowaniu jej do wytycznych wyszukiwarki Google i nie tylko. To ważny proces, który wpływa na efekty pozycjonowania. Czas poświęcony na wykonanie audytu SEO może teraz zaprocentować, bo już wiesz, które elementy należy poprawić, aby zwiększyć skuteczność pozycjonowania. Optymalizację dzielimy na techniczną i treści. Na początek zwróćmy uwagę na to, jak wykonać techniczną optymalizację witryny. Oto kilka najważniejszych kroków, jakie należy podjąć, gdy rozpoczynasz optymalizację strony internetowej:

  • Analiza i poprawa stanu strony – przegląd struktury URL, zmiana meta tagów, przekierowań itd.
  • Usprawnienie struktury URL – stworzenie czytelnych i zrozumiałych adresów URL, które jasno odzwierciedlają temat i zawartość poszczególnych podstron.
  • Optymalizacja obrazów – dodanie opisów i atrybutów alt grafikom, co pozwoli wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość obrazów. Kompresja obrazków i ewentualnie zmiana formatów na nowocześniejsze.
  • Udoskonalenie linkowania wewnętrznego – stworzenie logicznej struktury linków wewnętrznych, ułatwiającej nawigację po stronie.
  • Zadbanie o responsywność strony – dopasowanie strony do różnych urządzeń.
  • Optymalizacja prędkości ładowania strony – usunięcie zbędnych skryptów, wykorzystanie cache’owania czy zmiana hostingodawcy, aby zminimalizować czas ładowania się strony.

Optymalizacja treści – o czym musisz pamiętać?

Optymalizacja treści to kolejny ważny etap podczas samodzielnego pozycjonowania. Zadbaj o wysoką jakość i odpowiednią strukturę tekstów. Content zgodny z zasadami SEO powinien zawierać:

  • wysoką wartość dla użytkowników;
  • naturalnie użyte słowa kluczowe;
  • nagłówki H1-H6 użyte w prawidłowy sposób;
  • krótkie i czytelne akapity;
  • linkowanie wewnętrzne;
  • multimedia np. infografiki, zdjęcia, grafiki, wideo czy tabelki.

Upewnij się, że treści na stronie są unikalne i nie były kopiowane z innych źródeł. Poza tym staraj się regularnie aktualizować treści na stronie.

Jakie teksty dodać na stronę? Opisy produktu i kategorii ze słowami kluczowymi do sklepu online. Na stronach firm usługowych warto dodać teksty z frazami lokalnymi. Niezależnie od branży nadal artykuły blogowe z długim ogonem zapewniają wzrost zasięgu i ruchu na stronie.

Jak pozycjonować stronę z agencją SEO?

Pozycjonowanie z agencją SEO jest szybsze, ale też droższe. Oszczędzasz swój czas, ale za to musisz przygotować się na koszty w okolicach kilku tysięcy złotych. Korzystając z usług agencji SEO, podpisujesz zazwyczaj umowę na rok. Specjaliści opracowują indywidualną strategię SEO, którą należy zaakceptować lub zaproponować jakieś poprawki. Istotne znaczenie odgrywa ustalenie celu pozycjonowania – wzrost widoczności w sieci, budowanie pozycji eksperta, zwiększenie sprzedaży, pozyskanie nowych klientów itd. Następnie krok po kroku, czyli miesiąc po miesiącu realizowane są ustalone zadania – takie jak audyt SEO, analiza słów kluczowych, pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do strony, dodawanie zoptymalizowanych treści na stronie oraz monitorowanie efektów pozycjonowania. Najważniejsze jest to, że profesjonalne agencje SEO regularnie np. co miesiąc lub co kwartał dostarczają raporty, które ukazują efekty ich pracy.

Podczas wyboru agencji SEO warto zwrócić uwagę na sposób rozliczania. Do wyboru mamy – model abonamentowy, z płatnością za efekt oraz model hybrydowy.

Podsumowanie

Jak pozycjonować stronę samodzielnie? Pamiętaj o 5 krokach:

  1. Audyt SEO
  2. Analiza słów kluczowych
  3. Optymalizacja strony
  4. Optymalizacja treści i SEO copywriting
  5. Link building

Cierpliwość, regularna praca i wiedza na temat prawidłowych działań SEO może sprawić, że Twoja witryna dotrze na pierwszą stronę wyszukiwań Google. Jeśli jednak nie masz wystarczającej ilości czasu, to zdecyduj się na pozycjonowanie z agencją SEO. Rozpocznij współpracę z doświadczonymi specjalistami, którzy wykonają całą pracę za Ciebie.

Dlatego zastanów się, jak pozycjonować stronę – samodzielnie czy z agencją SEO.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *