Instagram to bardzo prężnie rozwijający się serwis społecznościowy, w którym komunikacja opiera się na zdjęciach i filmach – zazwyczaj bardzo krótkich. To miejsce gdzie użytkownicy zamieszczają swoje fotografie lub filmy. Najczęściej wybierane są dwie „ścieżki” publikacji: posty, które ukazują się jako feed na tablicy oraz InstaStories. Oba rodzaje publikacji różnią się od siebie i mają odmienne możliwości kreacji, jednak ich cel jest ten sam: wywołanie reakcji odbiorców. Zamieszczając post na Instagramie można umieścić pod nim opis i co ważne – zamieścić w nim hashtagi. Hashtagi to słowa, hasła poprzedzone znakiem „#”. Takie tagi powinny odnosić się do zdjęcia i wskazywać na to czego ono dotyczy, albo kogo może zainteresować. Hashtagi pomagają niejako grupować i porządkować wszystkie instagramowe posty. Wyszukując dany hashtag ukażą się wszystkie publikacje, które zostały nim oznaczone, co znacznie ułatwia użytkownikom znalezienie powiązanych postów. W InstaStories natomiast częściej pojawiają się filmiki i przy tego typu publikacji możliwe jest dodanie przycisku, który będzie zawierał aktywny link. Pod postem nie da się zamieścić takiego linku.
Ten krótki wstęp pozwolił nam przenieść się do świata Instagrama i wyjaśnił podstawowe pojęcia. Poza dwoma wspomnianymi sposobami na publikacje, dostępna jest także kolejna opcja, którą dziś postaramy się przybliżyć. Są to reklamy na Instagramie.
Spis treści
Reklama na Instagramie
Reklamy na Instagramie mają podobny mechanizm działania do reklam na Facebooku. Tu także wykorzystywane jest rozwiązanie, które pokazuje reklamy osobom potencjalnie zainteresowanym, czyli grupie docelowej. Targetowanie reklam przynosi dużo lepsze rezultaty niż kierowanie ich do ogółu społeczeństwa, dlatego zdecydowanie warto przestawić się na taką formę promocji.
Jeśli już działasz z reklamami na Facebooku to wiedz, że chociaż możesz prowadzić identyczne kampanie w obu tych social media lub nawet jedną kampanię w dwóch kanałach, to nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. Oba portale różnią się między sobą sposobem przekazywania informacji. Instagram to głównie zdjęcia albo krótkie filmy, natomiast na Facebooku mogą sprawdzić się nie tylko komunikaty czysto wizualne, ale także te, gdzie jest więcej tekstu.
Dla kogo reklama na IG?
Reklamy na Instagramie to dobre rozwiązanie dla marek czy też firm, które chcą wzmocnić swoją pozycję także w tym kanale mediów społecznościowych. Tak naprawdę kampanię reklamową może utworzyć każda osoba, która prowadzi profil powiązany z działalnością. Jedyne ograniczenie to fakt, że musi to być konto biznesowe (czyli nie prywatny profil).
Czy reklama na Instagramie jest dla każdego? Pomimo wszystkich zalet, niestety, ale prawdopodobnie nie będzie ona idealnym rozwiązaniem dla wszystkich. Dlaczego? Kreując konto na IG oraz startując z kampanią należy mieć na uwadze ważną kwestię – docelową grupę odbiorców dla usługi lub produktu, który chcesz promować. Pamiętaj, że w Polsce zdecydowana większość użytkowników Instagrama mieści się w dwóch grupach wiekowych:18-24 lata oraz 25-34 lata. Zanim rozpoczniesz dodatkową promocję na IG zastanów się, czy znajdziesz na Instagramie swoich potencjalnych klientów i jak duża jest na to szansa.
Zalety reklam na Instagramie
Zdecydowanie największa zaleta to targetowanie, czyli możliwość określenia grupy odbiorców, do których trafiać będzie reklama. Instagram może Ci w tym pomóc (na podstawie obecnych obserwatorów) albo możesz działać samodzielnie w tej kwestii. Tak czy inaczej, dobrze doprecyzowana grupa docelowa zwiększa szanse na wywołanie reakcji odbiorców, ponieważ już na starcie reklamę widzą osoby potencjalnie zainteresowane.
Kolejna zaleta to stosunkowo niewysoki koszt, gdy ma się na uwadze sposób w jaki działa reklama i jakie korzyści może przynieść. Dodatkowo całą kampanię można uruchomić samodzielnie. Jednak dobrze jest mieć już pewną wiedzę na ten temat – będzie to znaczne ułatwienie w działaniu. I chodzi tu zarówno o sam Instagram i specyfikę poruszania się i działania w tym medium, ale także o kwestię kreowania kampanii reklamowej – nawet podstawowa, teoretyczna wiedza to już dobry początek.
Jak zacząć działać na IG by tworzyć reklamy?
Do kampanii reklamowej na Instagramie można podejść na dwa sposoby: utworzyć ją bezpośrednio w aplikacji Instagram lub za pośrednictwem Managera Reklam na Facebooku. Obie metody są dość proste w obsłudze, a wybór zależy od potrzeb i preferencji. Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia kampanii reklamowej na IG jest posiadanie konta biznesowego na Instagramie, czyli nie może być to prywatny profil. Poniżej kilka słów i krótka charakterystyka obu rozwiązań.
Tworzenie reklam w aplikacji Instagram
Ustawienie reklamy bezpośrednio w aplikacji polega na tym, że należy wybrać już istniejący post, który chce się promować. Czyli wcześniej musisz utworzyć i opublikować post, a dopiero w kolejnym etapie możesz zająć się promocją. Postem do promowania może być zarówno fotografia, jak i film wideo – przy czym lepiej sprawdzi się krótki zapis, który przyciągnie uwagę, ale nie zniechęci swoją długością.
Przy takim poście, poniżej obrazu, zobaczysz przycisk „Promuj” – klikając na niego przejdziesz do panelu tworzenia reklamy.
W kolejnym kroku musisz wybrać cel swojej kampanii reklamowej. Możesz określić na czym najbardziej Ci zależy: na przekierowaniu użytkowników na profil marki, przekierowaniu ich na Twoją stronę www czy zachęceniu do wysłania wiadomości. Reklama, która wyświetli się odbiorcy, pozwala mu na podjęcie akcji – jeśli odbiorca kliknie w reklamę to zostanie przeniesiony w miejsce, które wskazałeś przy określaniu celu kampanii. Wybierając przekierowanie na stronę internetową, kreator reklam na Instagramie poprosi Cię jeszcze o wybranie przycisku, który ma zachęcić do podjęcia działania, czyli tzw. „call to action”.
Kolejne kroki w ustawieniach kampanii to określenie grupy docelowej – to bardzo ważny krok, o ile nie kluczowy. Możliwy jest wybór automatyczny lub spersonalizowany. Czym się różnią? Gdy wybierzesz opcję zautomatyzowaną, Instagram sam dobierze grupę docelową dla Twojej reklamy. Zrobi to na podstawie obserwatorów profilu oraz danych jakie udostępniają na swój temat. Jeśli Twoi obserwatorzy to konta autentyczne, gdzie ludzie dzielą się swoimi faktycznymi preferencjami i zainteresowaniami to wybór opcji automatycznej przy targetowaniu sprawdzi się świetnie. Jeśli wolisz sam doprecyzować do jakich odbiorców ma trafić reklama, możesz to przeprowadzić ręczną konfigurację poprzez wybór lokalizacji, zainteresowań albo wieku i płci docelowych odbiorców.
Ostatni krok to ustalenie czasu trwania kampanii oraz budżetu, jaki chcesz na nią przeznaczyć. Teraz możesz startować ze swoją instagramową kampanią reklamową!
Reklama na IG za pośrednictwem Facebooka
Facebook oraz Instagram są ze sobą ściśle powiązane, nie powinien zatem dziwić fakt, że możliwe jest ustawienie kampanii reklamowej na IG za pośrednictwem Managera Reklam dostępnego na Facebooku, co więcej korzystając z tego samego panelu konfiguracyjnego. Zatem rozwiązanie to z pewnością przypadnie do gustu wszystkim osobom, które już opanowały kampanie reklamowe na Facebooku. Warunek, aby móc skorzystać z takiego rozwiązania to połączenie konta na Instagramie z profilem na Facebooku.
Proces tworzenia kampanii reklamowej przebiega dokładnie tak samo jak tworzenie kampanii na FB, jedyna różnica to wybór miejsca, gdzie będzie się wyświetlać – zamiast Facebooka, należy wybrać Instagram.
W Managerze Reklam należy wybrać przycisk Utwórz, który przeniesie Cię do dalszych kroków w kreatorze. Dalej należy wybrać cel reklamy, czyli akcję, która nastąpi po kliknięciu w reklamę na IG oraz budżet i czas trwania kampanii. Tutaj także pojawi się możliwość zdefiniowania docelowej grupy odbiorców. Nowością na tej ścieżce tworzenia jest ustawienie Nazwy reklamy – gdy prowadzisz więcej kampanii i wszystkie chcesz przygotować w Managerze reklam, nazwa pozwoli Ci na rozróżnienie poszczególnych działań.
To co ważne przy pracy z tym kreatorem to poprawne umiejscowienie reklamy – pamiętaj by odznaczyć opcje powiązane z Facebookiem, a zaznaczyć te, które dotyczą Instagrama!
Ostatni krok na tej ścieżce to wybór i dodanie obrazu, który będzie ukazywał się jako reklama. Jeszcze tylko kilka słów jako treść i mały opis i reklama jest gotowa do publikacji.
Samo rozwiązanie, czyli budowanie kampanii reklamowej na ustawieniach dostępnych w Managerze Reklam, jest bardziej rozbudowane i stwarza nieco więcej możliwości. Podstawowa różnica to fakt, że w tak utworzonej kampanii zdjęcie, które stanowi jej bazę, nie musi być wcześniej opublikowane na profilu – może to być zupełnie nowy obraz widoczny tylko w reklamie na IG.
Co i jak promować na Instagramie?
Instagram to przede wszystkim fotografie oraz zazwyczaj krótkie filmy. Generalnie wszystko tu kręci się wokół obrazu. Jakie zatem powinny być treści promowane na Instagramie? Przede wszystkim estetyczne, ładne, inspirujące i cieszące oko odbiorcy. Komunikat obrazowy powinien wzbudzać chęć posiadania produktu lub skorzystania z usługi. Tutaj nie sprawdzą się ogromne hasła informujące o rabatach albo długie opisy. Liczy się strona wizualna – dobre jakościowo, dopracowane w detalach zdjęcie, ale jednocześnie nie przerysowane ani sztuczne. Liczy się też pomysł, forma, innowacyjne podejście, czyli wszystko to, co może przyciągnąć wzrok odbiorcy i zatrzymać go na te cenne sekundy podczas przeglądania bardzo wielu innych postów. To właśnie taki obraz może być kluczem, który pomoże Ci osiągnąć cel.
Jednocześnie pamiętaj by zdjęcie, które pojawi się w kampanii było spójne z ogólnym wyglądem marki, który kreujesz w social media, w tym przypadku szczególnie na IG. Spójność działań to ważny element strategii marketingowej. Dzięki temu odbiorcy zaczynają kojarzyć konkretny styl publikacji właśnie z Twoją marką. W ten sposób pracujesz nad identyfikacją wizualną, a użytkownicy portalu zapamiętują Cię.
Obserwuj i działaj
Tworząc kampanie reklamowe na Instagramie szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na dwie kwestie. Pomoże Ci to tworzyć dobre i efektywne kampanie, które przyniosą oczekiwane skutki i przybliżą Cię do założonych celów.
- Po pierwsze: obserwuj trendy i podążaj za nimi. Instagram to medium, gdzie trendy zmieniają się dość szybko. Kultura obrazu, na której bazuje IG, bardzo to ułatwia. Obraz, zarówno fotografie jak i filmy, to środek przekazu, który łatwo można urozmaicić. Dodatkowo ułatwiają to narzędzia, które Instagram udostępnia użytkownikom. Aby Twoja kampania została zauważona powinna wpisywać się w panujące trendy. Obserwuj innych, śledź nowinki i wdrażaj je także u siebie.
- Po drugie: wyciągaj wnioski. To niezwykle ważny etap całej kampanii reklamowej, chociaż nadal często bywa pomijany. Zbieraj dane, analizuj i wyciągaj wnioski. Być może Twoje pierwsze założenia w kampanii nie będą w każdym calu idealne, ale właśnie to co bardzo cenne i możesz to uzyskać to dane i informacje. Im więcej wiesz i im lepiej zapoznasz się z kampanią reklamową, jej wskaźnikami i danymi statystycznymi, tym lepiej możesz dopasować obecną kampanię lub kolejne w przyszłości. Możesz kombinować z określeniem celu kampanii, grupą docelową lub formatem wizualnym – ważne, aby wyciągać wnioski i stawiać na rozwiązania, które się sprawdzają.
Podsumowanie
Instagram, to obok m. in. Facebooka kolejne medium społecznościowe, które pozwala na tworzenie kampanii reklamowych. Dużą przewagą reklam na Facebooku czy właśnie Instagramie jest możliwość określania grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. Korzystając z takich rozwiązań mamy pewność, że kampanię zobaczą osoby, które na podstawie podanych danych są zdefiniowane jako potencjalnie zainteresowane tematem – to już duży plus na starcie.
Tworzenie reklam na Instagramie to proces dość łatwy, a jednocześnie efektywny. W przypadku IG należy pamiętać, że poza dobrze dobranymi ustawieniami kampanii, ważna jest także strona wizualna – pamiętajmy, że to miejsce w Sieci, gdzie króluje obraz. Tam najbardziej liczy się to, co użytkownik zobaczy. Od obrazu zależy to czy przyciągniesz i zatrzymasz wzrok odbiorcy oraz czy podejmie on dalsze działania związane z Twoją marką.