Stworzenie profesjonalnej strony internetowej w każdym przypadku powinno przebiegać wieloetapowo. Przekształcenie wizji w rzeczywistość wymaga zaangażowania nie tylko ze strony agencji tworzącej strony internetowe, lecz również samych klientów. Znają bowiem oni najlepiej swoją branżę i charakter prowadzonej działalności. Wiedzą, jakie są mocne i słabe strony ich firmy oraz potrafią określić grupę odbiorców.
Co ciekawe, bardzo często podczas burzy mózgów klienci odpowiadają sobie na ważne pytania, których nie stawiali sobie nigdy wcześniej. Dzięki temu współpraca z agencją tworzącą strony www może przynieść inną poboczną korzyść. Mianowicie klienci stają się bardziej świadomi, co przekłada się na możliwość podjęcia lepszych działań w biznesie.
W dzisiejszym artykule przedstawimy etapy, przez które przechodzimy podczas tworzenia stron internetowych dla naszych klientów. Każdy z kroków jest niezwykle ważny i poświęcamy mu maksymalną uwagę.
Cel stworzenia strony internetowej
Bez jasnego określenia celu stworzenia strony internetowej po pierwsze – może ona nie trafić do odbiorców, a po drugie nie przynieść żadnych korzyści zlecającemu. Z tego powodu tak ważnym jest ustalenie klarownego celu działania strony internetowej. Nie powinno się zatem po prostu “dążyć do zwiększenia liczby klientów”, gdyż nie ma to żadnej wartości merytorycznej. Poza tym prawdopodobnie każdy z przedsiębiorców ma właśnie taki “ostateczny” cel.
W jaki sposób klienci mają Cię znaleźć? Chcesz, aby przyjeżdżali bezpośrednio do Twojej firmy, czy pisali maile? A może chcesz zastosować rozwiązanie, które w pewien sposób “automatyzuje” proces sprzedaży czyli np. wyszukiwarkę części samochodowych. Wszystko to wymaga podjęcia odpowiednich działań i skupienia się na określonym działaniu podejmowanym przez odbiorcę.
Aby osiągnąć wspomniany cel w postaci “zwiększenia sprzedaży” trzeba myśleć głębiej. Według fundamentalnych zasad marketingu, ludzie będą bardziej skłonni do skorzystania z usług w momencie, gdy oferujemy im wartość. Mogą nią być po prostu cenne informacje w jasny sposób opisujący dane usługi i odpowiadający na pytania odbiorców. Z punktu widzenia SEO ma to także istotne znaczenie, gdyż wyszukiwarki również skupiają się w głównej mierze na zaspokojeniu potrzeb informacji użytkowników. Dzięki wartościowej treści zyskamy nie tylko w oczach klientów, lecz także wyszukiwarek internetowych.
Identyfikacja grupy odbiorców
Biznes powiązany jest z klientami. Z tego powodu należy w kolejnym etapie postawić na skuteczną i dokładną identyfikację grupy odbiorców naszych usług lub produktów. Ma to istotne znaczenie pod kątem grafiki oraz treści. Sprzedając bowiem np. wózki dla dzieci, trzeba zaprojektować stronę w taki sposób, aby najlepiej oddawała charakter działalności.
Warto pamiętać, że każdy detal pod tym kątem ma znaczenie. Sam wybór czcionki wymaga zaangażowania specjalisty w zakresie webdesignu, który znajdzie rozwiązanie najbardziej dostosowane do grupy odbiorców. Nie inaczej jest z kolorami. W wyżej wymienionym przypadku warto postawić np. na barwy kojarzące się z dzieciństwem i beztroską.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę treść to również zrozumienie grupy odbiorców ma bardzo istotne znaczenie. Przekaz musi być bowiem dostosowany do osób, które będą wchodziły na naszą stronę. Tutaj pole do popisu ma copywriter. Jego zadaniem jest operowanie słowami w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć szansę na realizację założonego przez klienta celu. Trzeba jednak pamiętać, że tworzenie wartościowego contentu na stronę musi być również oparte na odpowiednim przygotowaniu. Z tego powodu copywriter komunikuje się z klientem w celu ustalenia zakresu usług lub produktów, ich mocnych stron, oraz innych merytorycznych kwestii. Nie można zapomnieć również o odpowiedniej stylistyce. Sklep z odzieżą młodzieżową będzie miał bowiem inny charakter niż usługi związane np. z finansami.
Identyfikacja grupy odbiorców jest również podwaliną pozycjonowania. Warto pamiętać, że SEO opiera się w dużej mierze na selekcji słów kluczowych. Żeby jednak wybrać te, które będą najlepiej konwertować, należy oprzeć się na wiedzy specjalisty ds. SEO, jak i samego klienta. Współpraca jest w tej kwestii kluczową kwestią. Warto także pamiętać, że pozycjonowanie to proces wymagający dużo czasu, dlatego odpowiednie przygotowanie się do działań związanych z SEO to niezwykle istotna rzecz.
W jaki sposób identyfikuje się grupę odbiorców?
Grupę odbiorców identyfikuje się w różnorodny sposób. Sam klient może dostarczyć ważnych informacji dotyczących jego własnych klientów. Tak naprawdę wszystko ma lub może mieć znaczenie. W pierwszej kolejności warto ustalić przedział wiekowy odbiorców – ma to wpływ na każdy element strony. Bowiem stylistyka tekstu dla osoby w wieku 50+ będzie z pewnością inna niż dla osób “przed dwudziestką”. Również sama strona powinna być łatwa i intuicyjna w obsłudze.
Warto również wejść głębiej i ustalić np. wartości jakimi kieruje się potencjalny klient. Jest to jakość, cena, a może dobra obsługa? Precyzyjne określenie wspólnych cech odbiorców pozwala na stworzenie lepszego przekazu marketingowego, a stąd łatwiejsza droga w stronę sukcesu w działaniach e-marketingowych.
Projekt graficzny
Najważniejsze etapy przygotowawcze mamy już za sobą. W tym momencie przechodzi się do realnego działania. W rękach grafika leży stworzenie jednego lub kilku projektów graficznych strony w oparciu o wcześniejsze ustalenia. Grafik dobiera odpowiednią paletę kolorów oraz rozłożenie sekcji. We współpracy z menadżerem projektu oraz copywriterem ustalają umiejscowienie treści lub sloganów na stronie.
Kodowanie strony
Po wykonaniu i akceptacji projektu ze strony klienta, należy przejść do ostatniego etapu, jakim jest kodowanie strony. Webdeveloper musi tak zaoperować językiem HTML i CSS, aby strona w pełni odzwierciedlała projekt. Powinien również wykorzystywać metody, które pozwalają na szybkie ładowanie strony internetowej, a tym samym zwiększenie mocy SEO strony w wyszukiwarkach internetowych. Webdeveloper po wykonaniu projektu, testuje ją pod kątem ewentualnych błędów, aby oddać w pełni funkcjonalną i sprawną witrynę klientowi.