Pozycjonowanie strony – jak zacząć? Poradnik dla początkujących

Chcesz nauczyć się, jak pozycjonować stronę? Poznaj kilka ważnych wskazówek, od których warto zacząć działania SEO. Przekonaj się, że pozycjonowanie wcale nie musi być trudne, po prostu wymaga doświadczenia, regularności i cierpliwości, ale też trzymania ręki na pulsie w razie zmiany algorytmu wyszukiwarki. Zapraszamy do przeczytania naszego poradnika i odkrycia, co to jest pozycjonowanie strony, jak zacząć pozycjonować krok po kroku i dlaczego SEO to dobry wybór.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Jesteś zdecydowany na pozycjonowanie strony? Jak zacząć, gdy brak Ci doświadczenia? Na początku zrozum, jak działa Google, bo to niekwestionowany lider wśród wyszukiwarek w Polsce i na świecie.

Google zbiera dane o stronach www z istniejących np. z Google Maps czy też z Profilu Firmowego Google oraz z Google Search Console. Następnie Googleboty zajmują się indeksacją stron, aby je tematycznie uporządkować – pomagają w tym treści z odpowiednimi frazami kluczowymi.
Następnie Googleboty oceniają jakość strony i wyświetlają ją w wynikach wyszukiwań. Roboty dbają o to, żeby użytkownicy uzyskali listę jedynie tych witryn, które są zgodne ze wpisanymi zapytaniami oraz ich lokalizacją.

Warto podkreślić, że wyszukiwarka Google wyświetla wyniki na podstawie aktualnego algorytmu. Roboty biorą pod uwagę jakość treści, zewnętrzne linki prowadzące do strony i ponad 200 innych czynników, które mają wpływ na to, czy Twoja strona znajdzie się na pierwszym miejscu listy wyszukiwania na wybrane słowo kluczowe, czy też znacznie niżej.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Głównym celem pozycjonowania stron jest zwiększenie ruchu na stronie z wyszukiwarki Google lub innej. Pozycjonowanie składa się z działań w obrębie strony (on-site) oraz z działań poza stroną (off-site).

Ważnym etapem pozycjonowanie jest również audyt strony, który pozwala na wykrycie błędów, które należy wyeliminować. Profesjonalnie wykonane pozycjonowanie obejmuje też link building, dopasowanie fraz kluczowych oraz analizę podjętych działań. Wdrożenie wszystkich tych elementów sprawi, że witryna zacznie piąć się w górę i zajmować coraz wyższą lokatę w wynikach wyszukiwań Google.

Bardzo ważne jest to, aby podczas pozycjonowania korzystać z dozwolonych działań, czyli tzw. White Hat SEO. Natomiast stosowanie tzw. Black Hat SEO może doprowadzić do bana lub braku efektów podczas pozycjonowania.

Zasady SEO, o których zawsze trzeba pamiętać

Pewnie nieraz słyszałaś lub słyszałeś o słynnych zasadach SEO. To dekalog dla każdego Seowca. Oto najważniejsze zasady SEO:

  • Śledź zmiany algorytmu Google.
  • Dodaj na stronę wysokiej jakości treści pisane dla użytkowników, ale wyposażone w naturalnie dodane słowa kluczowe, które ułatwią robotom Google zrozumienie tekstów.
  • Monitoruj efekty optymalizacji strony – np. przez Google Analytics.
  • Przyspiesz czas ładowania się strony – sprawdź go dzięki narzędziu Google Page Speed Test.
  • Dopasuj słowa kluczowe do zawartości strony i oczekiwań grupy docelowej.
  • Stosuj linkowanie wewnętrzne na stronie.
  • Stwórz przyciągający uwagę tytuł ze słowem kluczowym o długości maks. 50 znaków ze spacjami.
  • Dodaj zoptymalizowane meta description – maks. 155 znaków ze spacjami.
  • Stwórz krótkie i zawierające słowa kluczowe adresy URL.
  • Optymalizuj grafiki – dodaj tekst alternatywny ze słowem kluczowym, skompresuj zdjęcia i dopasuj wymiary do swoich potrzeb.

Jak nauczyć się pozycjonowania stron?

Jeśli nigdy wcześniej nie zajmowałaś lub nie zajmowałeś się pozycjonowaniem, a chcesz rozpocząć samodzielną walkę o pozycje na liście wyników wyszukiwań w Google, to najpierw warto poświęcić czas na naukę.

Kluczem do sukcesu jest praktyka, ale jeszcze wcześniej należy zapoznać się z teorią. W naszym artykule dowiesz się, czym jest pozycjonowanie strony, jak zacząć pozycjonowanie i odkryjesz potęgę słów kluczowych, ale to dopiero wstęp. Następnie musisz opanować również nieco bardziej zaawansowane zagadnienia takie jak:

  • wyszukiwanie słów kluczowych dopasowanych do grupy docelowej;
  • wykonywanie audytu SEO w celu poprawy optymalizacji strony i przyspieszenia efektów pozycjonowania;
  • obsługa narzędzi do analizy linków np. Ahrefs, do szukania słów kluczowych np. Senuto i monitorowania efektów pozycjonowania np. Semstorm;
  • zasady pisania tekstów SEO;
  • budowanie zaplecza strony;
  • link building;
  • optymalizacja kodu strony;
  • przyspieszanie prędkości ładowania się witryny;
  • analiza działań SEO konkurencji.

Podstawową wiedzę teoretyczną na temat tego, co to jest pozycjonowanie strony i SEO zdobędziesz z kursów online, webinarów czy nawet z darmowych artykułów na blogach i nagrań na YouTubie. Pomocne będą też grupy na Facebooku, fora czy posty w Social Mediach, które są dodawane przez ekspertów z branży. Gdy poznasz już podstawy, zapisz się na renomowane szkolenie dla średniozaawansowanych, aby poszerzyć swoją wiedzę o doświadczenie specjalistów. Podczas takich kursów często omawiane są case study ze sposobami skutecznego pozycjonowania w różnych przypadkach i branżach. Następnie wykorzystaj te triki w praktyce, aby przekonać się, jak sprawdzają się na Twojej stronie.

Jednak to dopiero początek, następnie niezbędna będzie praktyczna nauka na własnej stronie internetowej – zoptymalizuj kod, treści i zwróć uwagę na prędkość ładowania się witryny. Monitoruj, jak zmieniają się pozycje podstron na konkretne frazy kluczowe, dodawaj teksty, zwiększaj lub zmniejszaj liczbę słów kluczowych. Eksperymentuj, ale przez cały czas postępuj zgodnie z zasadami SEO.

Słowa kluczowe – czym są? Czyli o game changerze SEO

Słowa czy frazy kluczowe są wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki – Google, Bing, Yahoo itd. Po co? Aby uzyskać odpowiedź na pytanie, znaleźć specjalistę lub produkt w sklepie internetowym i w wielu innych przypadkach.
Aby zacząć pozycjonowanie strony, musisz znaleźć słowa kluczowe, które pomogą użytkownikom trafić do Twojej witryny. Dlatego właśnie o frazach kluczowych mówimy, że są game changerami w procesie pozycjonowania. Najszybciej efekty z pozycjonowania uzyskasz, gdy zwrócisz uwagę na niski lub średni poziom konkurencyjności i najlepiej też na jak największą liczbę wyszukiwań.

Poznaj najpopularniejsze rodzaj słów kluczowych, jakie warto wybrać do pozycjonowania swojej strony:

  • Szczegółowe – składają się z jednego, dwóch lub trzech słów. Ze względu na coraz większą konkurencyjność pozycjonowanie ich jest już coraz trudniejsze, choć oczywiście wiele zależy od branży. Przykładem szczegółowych słów kluczowych są – buty Nike, biały T-shirt bawełniany, poleasingowy laptop HP.
  • Długi ogon – z ang. long tail, cechuje się mniejszą konkurencyjnością, ale też liczbą wyszukiwań. Jeszcze szczegółowiej określają poszukiwany produkt, często składają się z pytań i są chętnie wykorzystywane podczas pisania artykułów na blogach firmowych. Przykładami długiego ogona są – jak zacząć pozycjonowanie strony, damskie buty do biegania Reebok czym jest pozycjonowanie strony.
  • Lokalne – wykorzystywane w pozycjonowaniu lokalnym przez firmy, które trafiają do klientów działających na jakimś konkretnym obszarze; słowa kluczowe lokalne zawierają nazwę ulicy, dzielnicy, miasta, regionu, województwa czy kraju. Charakteryzują się niższą konkurencyjnością, zazwyczaj zapewniają szybsze efekty pozycjonowania i są skuteczniejsze, bo pozwalają trafiać precyzyjnie do grupy zainteresowanych osób. Przykładem lokalnych słów kluczowych są – fryzjer Poznań, remonty Jeżyce, wynajem samochodów na ślub Kraków.
  • Brandowe – warto również zwrócić uwagę na brandowe słowa kluczowe, które zwiększają wiarygodność firmy i ułatwiają użytkownikom odkrycie, w czym specjalizuje się marka. Brandowe frazy kluczowe są niezbędnym elementem w SEO PR, który wpływa na budowanie wizerunki marki w Internecie. Przykładami brandowych słów kluczowych są buty New Balance, torebki Lasocki itd.

Pozycjonowanie strony – jak zacząć? Kilka praktycznych porad dla początkujących

Zastanawiasz się, jak zacząć pozycjonowanie strony? Na samym początku skup się na dopasowaniu słów kluczowych i optymalizacji strony. Jeśli trafisz na mniej konkurencyjną branżę i frazy kluczowe, to może okazać się, że już te dwa kroki pozwolą Ci piąć się w górę wyników wyszukiwania Google. Na bardziej zaawansowane kroki jeszcze przyjdzie czas.

Krok 1. – Wybierz narzędzie do analizy słów kluczowych

Wybierz jedno lub dwa narzędzia, które wykorzystasz do szukania słów kluczowych. Oto jakie narzędzia do szukania słów kluczowych warto wybrać:

  • Planer Słów Kluczowych – darmowe;
  • Senuto – płatne;
  • Semstorm – płatne;
  • Google Trends – darmowe;
  • Answerthepublic.com – darmowe;
  • Chat GPT – darmowe;
  • Übersuggest – płatne.

Krok 2. – Zbadaj słowa kluczowe i wybierz te najkorzystniejsze

Zrób burzę mózgu, przeanalizuj konkurencję i wypisz słowa kluczowe, które mogą być powiązane z Twoją ofertą, działalnością i podstronami. Nie zapomnij o potencjale lokalnych słów kluczowych i uwzględnij również brandowe frazy kluczowe.
Następnie uruchom wybrane narzędzia do szukania słów kluczowych i wpisz wybrane frazy. Pobierz listę fraz i dokonaj selekcji oraz posegreguj je w zależności od tego, na jakiej podstronie zamierzasz je wykorzystać. Świetnie sprawdzi się do tego Arkusz Google, w którym możesz wklejać słowa kluczowe, nazwy podstron, linki itd.

Krok 3. – Zoptymalizuj stronę

Dodaj w naturalny sposób słowa kluczowe do tytułów strony, meta description, nagłówków H1-H6 i tekstów alternatywnych obrazków. Jeśli masz stronę na WordPressie, ułatw sobie pracę przy pomocy wtyczek np. Yoast SEO oraz WP Rocket do przyspieszenia ładowania się strony.

Krok 4. – Dodaj teksty SEO na stronę

Następnie przejdź do pisania tekstów SEO. Możesz oczywiście je zlecić lub skorzystać z pomocy AI, a później samodzielnie je udoskonalić. Treści powinny być unikalne, merytoryczne, pisane zgodnie z potrzebami grupy docelowej, ale też wyposażone w naturalnie zastosowane słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne.

Jakie teksty SEO warto dodać w sklepie online? Teksty w zakładkach np. o nas, opisy kategorii, opisy produktów oraz artykuły blogowe. Przydatnym narzędziem będzie Surfer SEO oraz wtyczka Yoast SEO.

Krok 5. – Wykonaj linkowanie wewnętrzne

Osobom początkującym polecamy również zadbanie o linkowanie wewnętrzne, czyli łączenie podstron ze sobą. Dzięki temu wskazujemy użytkownikom, że warto jeszcze przeczytać ten tekst lub zajrzeć na pokrewną ofertę. Linkowanie wewnętrzne wzmacnia podstrony, przyspiesza indeksowanie w Google, a do tego jest pozytywnie rozpatrywane przez algorytmy Google.

Pozycjonowanie strony – jak zacząć? Te 5 kroków sprawi, że SEO przestanie być czarną magią i już wkrótce zaczniesz zauważać pierwsze efekty pozycjonowania.

Pozycjonowanie a Google Ads – czym się różnią?

Korzystasz z wyszukiwarki Google? Zatem na pewno dostrzegłeś już, że po wpisaniu dowolnej frazy kluczowej wyświetlają się dwa rodzaje wyników. Jeden z nich to wyniki organiczne – kolejność uzależniona od algorytmu i efektów pozycjonowania strony, a drugi to wyniki PPC, czyli Pay Per Click – czyli płatna reklama związana z Google Ads. Czym różnią się pozycjonowanie od Google Ads? Sprawdźmy to!

Google Ads zapewnia natychmiastowe efekty w porównaniu do pozycjonowania, które jest czasochłonnym procesem.

Pozycjonowanie zapewnia długofalowe efekty, ponieważ Twoja strona może pozostać wysoko na liście wyszukiwań nawet przez jakiś czas po tym, jak zaczniesz inwestować w działania SEO. Natomiast reklama Google Ads będzie widoczna jedynie wtedy, gdy będzie opłacana.

Google Ads umożliwia rozpoczęcie kampanii zarówno w obrębie wyszukiwarki Google, jak i na zewnętrznych serwisach, a w przypadku pozycjonowania działasz jedynie w obrębie Google.

Pozycjonowanie generuje relatywnie niskie koszty pozyskiwania użytkowników. W przypadku kampanii Google Ads koszty bywają wysokie ze względu na system działający na zasadzie licytacji. Koszty są szczególnie wysokie w przypadku popularnych fraz kluczowych.

Zasięg kampanii Google Ads nie jest uzależniony od tego, w jaki sposób zmieniają się algorytmy Google. W przypadku SEO wygląda to nieco inaczej, a więc aktualizacja algorytmów Google może mieć duży wpływ na pozycję na liście wyszukiwania.

Reklamy Google Ads mogą być blokowane przez rozszerzenie typu AdBlock, a wtedy użytkownicy nie będą widzieli reklamy. Pozycjonowanie jest wolne od takich zagrożeń.

Ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania? Ile trwa pozycjonowanie?

Trudno jest jednoznacznie określić, ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania. Dlaczego? Ze względu na szereg czynników, które mają na to wpływ – jest ich naprawdę sporo, bo ponad 200, takich jak:

  • konkurencyjność wykorzystywanych fraz kluczowych;
  • działania, jakie zostały podjęte przez konkurencję;
  • struktura strony internetowej;
  • ewentualne zmiany algorytmu;
  • historia witryny.

Właśnie ze względu na tak dużą liczbę czynników, które mogą wpływać na efekty pozycjonowania, właściwie nie jest możliwe ustalenie z góry, ile trzeba czekać na efekty pozycjonowania. W niektórych przypadkach będą to 2-3 miesiące, a w innych nawet 18 miesięcy i dłużej. Pamiętaj, że pozycjonowanie wymaga systematycznego i długofalowego działania.

Jeśli ktoś gwarantuje szybkie efekty związane z pozycjonowaniem, to istnieje spore ryzyko, że stosuje działania zabronione przez Google. W konsekwencji może nawet doprowadzić do nałożenia bana na Twoją stronę internetową.

Dlaczego warto pozycjonować stronę? 5 niepodważalnych korzyści

Chcesz dowiedzieć się nie tylko, jak zacząć pozycjonowanie strony, ale również, dlaczego warto zdecydować się na ten krok? Działania SEO zapewniają wiele korzyści. Poznaj je i zdecyduj się na pozycjonowanie swojej witryny internetowej.

Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce Google

Google to nadal najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa w Polsce. Działania pozycjonujące sprawią, że będziesz wspinać się na wyższe lokaty w wynikach wyszukiwania, a tym samym Twoja strona stanie się widoczniejsza w Internecie. Zapewnia to ogromne możliwości rozwoju marki, bo odbiorcy włączą Twoją stronę, zamiast konkurencji.

Wzrost mikro- i makro konwersji

Lepsza widoczność strony internetowej to też wzrost konwersji. Jednak nie ogranicza się to jedynie do wzrostu sprzedaży czy do zwiększenia liczby osób, które skorzystają z proponowanych przez Ciebie usług. Mikro- i makro konwersja odnosi się również do:

  • większej liczby osób, które dodadzą produkt do koszyka;
  • rejestracji na stronie www;
  • odtworzenia wideo;
  • udostępniania treści;
  • pozostawiania komentarzy lub wyrażania swojej na temat marki;
  • pobrania darmowego e-booka;
  • wysłania zapytania ofertowego.

Pozycjonowanie to sposób na wzrost wiarygodności marki

Wysoka pozycja w Google wpływa na wzrost wiarygodności strony, a tym samym Twojej marki. Dzięki temu firma będzie budziła zaufanie i dołączysz do liderów w swojej branży. Użytkownicy chętnie czerpią informacje z wiarygodnych źródeł, korzystają z ich usług i wybierają proponowane przez nich produkty.

Pozycjonowanie lokalne to skuteczny sposób na przyciągnięcie klientów z okolicy

Google bazuje na geolokalizacji, dzięki temu pozycjonowanie umożliwia docieranie do klientów z okolicy, w której działasz. To doskonały sposób promowania oferty, jeśli prowadzisz lokalną działalność.

SEO to sposób na wyprzedzenie konkurencji

Nadal nie wszystkie firmy stawiają na SEO lub pozycjonują stronę jedynie na podstawowe frazy. Podejmij to wyzwanie i zacznij pozycjonować stronę, co pozwoli Ci wyprzedzić konkurencję. Większa widoczność witryny sprawi, że użytkownicy zwrócą uwagę na Twoją ofertę.

Podsumowanie – Jak zacząć pozycjonowanie strony?

Wysoka pozycja w wyszukiwarce Google, ale też w Bingu zapewnia liczne korzyści – wzrost ruchu, widoczności, a nawet sprzedaży. Dla wielu osób początkujących najważniejsze jest to, aby dowiedzieć się, jak zacząć pozycjonowanie strony, a dopiero później zapoznają się z bardziej zaawansowanymi kwestiami jak budowanie zaplecza, link building czy monitorowanie efektów działań SEO.

Polecamy także inny nasz artykuł – Jak samodzielnie pozycjonować stronę internetową, gdzie znajdziesz więcej praktycznych informacji o optymalizacji i pozycjonowania. Alternatywą może być pozycjonowanie z pomocą agencji SEO, która przejmuje wszystkie obowiązki na siebie i zapewnia oczekiwane rezultaty.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *