Marketing internetowy różni się od tradycyjnego nie tylko ze względu na samo medium, ale przede wszystkim na sposób docierania do klienta. Internet ma to do siebie, że teoretycznie wszystko jest w nim „pod ręką i na jej wyciągnięcie”, ale tylko pod warunkiem, że potrafimy tam dotrzeć. A ponieważ istnieje ogromna konkurencja, użytkownicy mają problem decyzyjny, w związku z czym wybierają to, co jest im dobrze znane (tym zajmuje się marketing online) lub to, co znajduje się najwyżej na liście wyników w wyszukiwarce (za co odpowiedzialne jest SEO). Dlaczego Twoja firma musi zainteresować się oboma tymi obszarami, by przyciągnąć nowych klientów?
Marketing internetowy i SEO – co to jest?
SEO (Search Engine Optimization) jest jednym z elementów marketingu w internecie. By uzyskać jak najlepsze efekty, prace mające na celu poprawę widoczności serwisu w wynikach wyszukiwania powinny być prowadzone równolegle z pozostałymi działaniami promocyjnymi.
Marketing internetowy (e-marketing) to wszystkie czynności i strategie polegające na reklamowaniu, wspieraniu sprzedaży i kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy w świecie online. Chodzi o dotarcie do jak największej liczby potencjalnych odbiorców, przedstawienie im oferty, zachęcenie do odwiedzenia strony lub sklepu www i – co najważniejsze – do wykonania konkretnej czynności np. zakupu. Prace wchodzące w skład marketingu online to na przykład SEO, content marketing, e-mail marketing, kampanie w sieciach społecznościowych czy reklamy online.
Co daje marketing internetowy? Głównym celem jest zainteresowanie użytkowników internetu ofertą Twojej firmy.
Aby firma znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google, z reguły wystarczą same działania SEO, natomiast ujmowany całościowo marketing online służy do bezpośredniego zainteresowania użytkowników ofertą i wykreowania świadomości istnienia marki. Idealną sytuacją jest, gdy wszystkie jego elementy wykorzystywane są równolegle i wzajemnie się uzupełniają – i to właśnie zapewnia agencja SEO i e-marketingowa.
Najpopularniejsze narzędzia marketingu internetowego:
- SEO – czynności mające na celu optymalizację strony dla wyszukiwarek internetowych i osiągnięcie jak najwyższych pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek, zwłaszcza w tej najpopularniejszej, czyli w Google. Celem działań SEO jest więc sprawienie, by użytkownik zainteresowany daną usługą lub towarem trafił do Twojej firmy po wpisaniu określonego hasła w Google. Optymalizacja i pozycjonowanie strony są działaniami rozłożonymi w czasie, długofalowymi i związane są z procesem ciągłej optymalizacji.
- Google Ads – o ile pozycjonowanie w wyszukiwarkach nastawione jest na długofalowe korzyści, o tyle usługi Google Ads (dawnej AdWords) zapewniają natychmiastowe efekty w czasie, w którym wyświetlane są reklamy. Link do witryny ukazuje się w sekcji linków sponsorowanych, dzięki czemu – jeśli kampania jest dobrze zoptymalizowana – użytkownik widzi go w pierwszej kolejności, jeszcze przed spojrzeniem na organiczne wyniki wyszukiwania. W ramach Google Ads istnieje kilka dodatkowych usług: Remarketing (reklamy ukazujące się po odwiedzeniu strony/produktu w celu powtórzenia przekazu), Display (banery wyświetlane na współpracujących witrynach), Shopping (proponowane produkty wraz z ich cenami, zlokalizowane nad organicznymi wynikami wyszukiwania), reklamy w skrzynce pocztowej Gmail, czy przy materiałach wideo na YouTube.
- E-mail marketing – wykorzystuje pocztę elektroniczną jako kanał przekazywania informacji o usługach, produktach, promocjach i akcjach firmy. Marketing internetowy i e-commerce przez e-mail powinien być starannie przygotowany i prowadzony zgodnie z dobrymi praktykami, aby nie został uznany za spam.
- Media społecznościowe – jeżeli są takie formy reklamy internetowej, których nie wolno zaniedbywać, to wykorzystanie mediów społecznościowych należy właśnie do tej kategorii. Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter i inne social media są miejscami, gdzie można zyskać naprawdę liczne grono odbiorców. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie przeczytaj ten wpis.
- Content marketing – to tworzenie różnego rodzaju treści, mających na celu zachęcenie klienta do zakupu produktu lub usługi. Content marketing funkcjonuje na wielu polach: m.in. dostarcza użytkownikowi wartościowych informacji, a do tego w nienachalny sposób zachęca do zainteresowania się ofertą firmy, pokazuje ją jako przyjaznego klientowi eksperta w branży oraz wzmacnia działania SEO.
- Marketing wirusowy – to metoda tworzenia treści (często content marketingowych) chętnie udostępnianych przez użytkowników, a więc takich, które będą rozchodziły się po internecie w tempie wykładniczym (wirusowo). W ten sposób niskim kosztem można uzyskiwać bardzo duże zasięgi.
- Współpraca z blogerami i influencerami – to skuteczna, choć kosztowna forma marketingu internetowego. Warto nawiązać współpracę z wpływowymi osobami z internetu (influencerami), które mają własny profil social media, vlog lub blog. Marketing prowadzony przez influencerów polega na polecaniu produktu/usługi lub firmy w ramach stworzonej przez blogera sieci fanów.
Korzyści z marketingu internetowego i SEO
Nie wystarczy, aby firma miała swoją stronę internetową. Obecnie większość firm je posiada, a konkurencja w niektórych branżach jest ogromna. Aby dotrzeć do ludzi i sprzedać im swoją ofertę, konieczne jest coś więcej, a dokładniej – efektywne działania promocyjne.
- Inwestując w SEO i marketing online dotrzesz z przekazem do wielu klientów i to przez całą dobę. Zyskasz więcej wejść z wyszukiwarek internetowych, które mają szansę przełożyć się na lepszą sprzedaż.
- Dzięki personalizacji przekazów reklamowych (targetowaniu), reklama trafi do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. W przypadku tradycyjnego marketingu, reklamy kierowane są do szerokiego grona odbiorców z nadzieją, że część z nich będzie zainteresowana, z reguły jednak jest to niewielki procent. Lepsze targetowanie reklamy pozwala na zwiększenie sprzedaży mniejszym nakładem kosztów, co zwiększa efektywność całego procesu.
- Dzięki działaniom e-marketingowym zwiększysz świadomość istnienia marki i zbudujesz pozytywne skojarzenia. Dobry marketing internetowy tworzy relacje i interakcje z klientami.
- SEO i marketing prowadzone przez skuteczną agencję pozwalają na optymalizację kosztów. Zabiegi reklamowe sprawiają, że zwiększa się sprzedaż, a wydatki na reklamę są precyzyjnie targetowane na tych użytkowników, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani daną ofertą czy produktem.
- Marketing internetowy może mieć zasięg lokalny, ogólnopolski lub globalny, w zależności od potrzeb firmy; jest też elastyczny, a efekty kampanii można zmierzyć relatywnie łatwo i precyzyjnie.
Teraz już wiesz, co daje marketing internetowy i jakich efektów się spodziewać; ale to tak naprawdę wierzchołek góry lodowej, bo korzyści z SEO oraz z działań e-marketingowych jest znacznie więcej. Chcesz poznać je wszystkie? Skontaktuj się z nami, a przedstawimy Ci ofertę.
Patrycja
Jak dla mnie bardzo fajną opcja jest Google Ads. Bardzo wymierne korzyści np przyniosły mi tez media społecznościowe.
Marcin
Wszystkie czynności związane z SEO są jak zbawienie dla sklepu internetowego, co najlepsze efekty naprawdę widać, ale napracować też się trzeba.
Ada
E-marketing to wbrew pozorom dość trudna sprawa, trzeba naprawdę porządnie zgłębić temat, aby uzyskać wymierne korzyści, a bez tego raczej nie mamy szans na zaistnienie w sieci.