Kto tworzy strony internetowe? Lista specjalistów

Jeśli potrzebujesz stronę internetową, masz do wyboru dwie opcje – możesz ją zrobić samodzielnie lub zamówić. W przypadku, gdy witryna ma służyć do celów prywatnych, to bez problemu możesz włączyć kilka tutoriali i zrobić samodzielnie prostą stronę na WordPressie. Jeśli Twoim celem jest stworzenie strony dla swojej firmy, to lepiej zaufaj specjalistom. Sprawdź, kto tworzy strony internetowe i komu warto powierzyć to zadanie.

5 specjalistów, którzy pracują nad Twoją stroną internetową

Nie wiesz, kto tworzy strony internetowe? Gdy powierzysz przygotowanie profesjonalnej witryny agencji interaktywnej, to nad Twoją stroną będzie czuwał zespół specjalistów. Sprawdź, jak przebiega proces tworzenia strony www.

Opiekun projektu

Gdy już podpiszesz umowę o wykonanie strony internetowej, to specjalnie do Ciebie zostanie przydzielony opiekun projektu. To osoba, która pomoże Ci znaleźć idealny pomysł na stronę dla Twojej marki, wytłumaczy, jak będzie przebiegał cały proces, a później skontaktuje się z programistą.

Opiekun projektu to osoba, która powinna być otwarta, empatyczna, znająca trendy w tworzeniu stron, komunikatywna i posiadająca rozległą wiedzę na temat procesu tworzenia strony internetowej. Dzięki temu może stać się jednocześnie idealnym doradcą, który rozumie potrzeby klienta, ale też pośredniczyć w kontaktach z web developerem.

Lider zespołu

W niektórych dużych agencjach interaktywnych nad procesem tworzenia strony internetowej czuwa także lider zespołu. To osoba, która planuje wszystkie poszczególne etapy projektu, podpowiada, jakie rozwiązania wybrać oraz decyduje, z których lepiej zrezygnować.

Stworzona strategia sprawia, że strona będzie oddana w terminie, a praca osób, które czuwają nad jej przygotowaniem, będzie zoptymalizowana i dopasowana do potrzeb klienta.
Warto podkreślić również, że lider zespołu (w niektórych agencjach to zadania opiekuna projektu) przygotowuje mapę strony, planuje, jakie zakładki należy dodać, co ma się w nich znaleźć, a do tego czuwa nad strukturą tekstowo-graficzną.

Grafik – UX Designer

Kolejną osobą, która tworzy strony internetowe, jest oczywiście grafik. Nie robi tego bezpośrednio, ale sprawia, że witryna będzie dopasowana do identyfikacji wizualnej marki i do wytycznych klienta. Graficy to najbardziej kreatywne osoby w zespole, które zajmują się tworzeniem strony internetowej. Ich zadaniem jest przygotowanie całego layoutu, wybraniem najlepszych grafik, zdjęć i innych elementów graficznych, które sprawią, że witryna będzie wzbudzała zaufanie, przyciągała spojrzenia, a nawet zachęcała do rozpoczęcia współpracy czy dokonania zakupu. Kolejnym ważnym zadaniem grafika jest wybranie odpowiednich fontów i kolorystyki strony zgodnej z identyfikacją wizualną.

Dobry grafik łączy wiedzę z zakresu Designu i UX z aspektami technologicznymi strony oraz pozycjonowaniem. To na etapie jego pracy powstaje wizualizacja strony, która będzie podstawą jej budowy i dlatego już wtedy muszą być przemyślane wszystkie aspekty na wspomniany płaszczyznach.

Oczywiście po przygotowaniu pierwszego projektu, grafik przedstawia go klientowi . Dopiero po akceptacji specjalista rusza do dalszej, już bardziej zaawansowanej pracy lub też w razie zastrzeżeń klienta, dokonuje modyfikacji.

Web developer

Skoro zadajesz pytanie, kto tworzy strony internetowe, to oczywiście bezapelacyjnie należy wskazać, że najważniejszym specjalistą jest programista, a dokładnie web developer. To on wykorzystuje swoją rozległą wiedzę na temat języków programowania, aby zbudować nowoczesną, funkcjonalną i dopasowaną do potrzeb klientów stronę internetową.
Dobry programista bez problemu poradzi sobie z pisaniem skryptów i aplikacji, a także ze skonfigurowaniem serwera.

Coraz częściej programiści przygotowują strony www przy pomocy systemów zarządzania treścią, czyli CMS-ów. Zaletą tego rozwiązania jest to, że klienci po przekazaniu strony zyskują możliwość zalogowania się do kokpitu, z którego mogą w prosty i intuicyjny sposób dokonać prostych modyfikacji na stronie, np. dodać tekst na blogu czy zmienić kolor tła.

Już na fazie kontaktu z opiekunem klienci określają, jakie funkcje są dla nich najważniejsze i na podstawie tych informacji dopasowany zostaje odpowiedni CMS. Jeśli klient potrzebuje bardziej zaawansowanego rozwiązania, to wiele agencji interaktywnych umożliwia zamówienie dedykowanego systemu zarządzania treścią. To najdroższa opcja, ale z drugiej strony zapewnia największą elastyczność i możliwość zyskania witryny, która będzie skrojona od A do Z do Twoich potrzeb.

Copywriter

To nie koniec, bo jeszcze jednym specjalistą, który również dokłada swoją cegiełkę podczas tworzenia strony internetowej, jest copywriter. To osoba, która zajmuje się przygotowaniem treści na stronę. Gdy witryna zostanie już przygotowane przez web developera, a grafik dostarczy layout, będzie dokładnie wiadomo, ile i w jakich miejscach potrzebna będzie treść.
Copywriter powinien dopasować treści i język do grupy docelowej klienta oraz zapoznać się z jego ofertą. Treści na stronie mogą pomóc także w pozycjonowaniu strony, dlatego ważne jest również to, aby copywriter dodał do swoich tekstów słowa kluczowe, które pomogą witrynie rozpocząć walkę w wynikach wyszukiwania w Google.

Inni specjaliści, którzy dbają o Twoją stronę www

Teraz już wiesz, kto tworzy strony internetowe, ale musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nad Twoją witryną może czuwać znacznie więcej osób. Jeśli nie masz czasu i kierunkowo wykwalifikowanych pracowników, to możesz zlecić zarządzanie stroną opiekunowi witryny czy administratorowi. Większość agencji interaktywnych oferuje taką usługę, która polega na czuwaniu nad aktualizacjami i poprawnym funkcjonowaniem witryny. Comiesięczny abonament to przy okazji spokojna głowa, że w razie awarii specjaliści zajmą się witryną lub po prostu nie dopuszczą do pojawienia się awarii.

Kolejną grupą specjalistów, którzy powinni zadbać o Twoja stronę, są pozycjonerzy – zwani też specjalistami ds. SEO. Zapewne rozumiesz, że samo posiadanie strony internetowej to za mało, potrzebujesz jeszcze zwiększyć jej zasięg, a w tym nadal skutecznie pomaga pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej Google. Dlatego warto wybrać agencję interaktywną, która nie tylko tworzy strony internetowe, ale też zatrudnia specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem. Dzięki temu zyskasz pewność, że witryna będzie również odpowiednio przygotowana, aby późniejsze pozycjonowanie witryny szybciej zaczęło przynosić pozytywne efekty.

Komu warto zlecić stworzenie strony internetowej?

Gdy zastanawiasz się, komu warto zlecić stworzenie strony internetowej, do wyboru masz dwie opcje – freelancerów oraz agencję interaktywną. Która z tych opcji jest lepsza, tańsza czy też oferuje szerszy zakres możliwości? Sprawdźmy to.

Agencja interaktywna

Agencje zatrudniają całe sztaby pracowników, którzy zajmują się określonymi zadaniami – grafiką, UX, kontaktem z klientem, pisaniem kodu czy treściami. W tym przypadku każda osoba specjalizuje się w innym obszarze, co ułatwia wykonanie nawet bardzo zaawansowanych i indywidualnych projektów. Dlaczego warto powierzyć stworzenie strony internetowej agencji interaktywnej? Poznaj zalety i wady tego rozwiązania.

Zalety współpracy z agencją interaktywną

  • Kompleksowa oferta – jedną z najważniejszych zalet wyboru agencji interaktywnej jest kompleksowość usług, jakie zapewniają. Dzięki temu możesz współpracować z jedną firmą zarówno na etapie tworzenia witryny, jak i jej promowania. Większość agencji zajmuje się też pozycjonowaniem oraz prowadzeniem kampanii reklamowych.
  • Bogate portfolio – masz dostęp do poprzednich realizacji, co pozwala Ci poznać styl grafików, wdrożone rozwiązania, a nawet skontaktować się z poprzednimi klientami, żeby poznać ich opinie na temat współpracy z agencją.
  • Możliwość tworzenia skomplikowanych projektów – jeśli zastanawiasz się, komu warto zlecić stworzenie strony www, która ma być indywidualna i rozbudowana, to zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie agencja interaktywna. Zespół specjalistów stworzy dla Ciebie i wdroży integracje z różnymi systemami, automatyzacje, aplikacje webowe czy mobilne.
  • Współpraca oparta na umowie – podczas współpracy z agencją interaktywną nie będziesz opierać się jedynie na umowie gentlemeńskiej. Podpiszesz klasyczną umowę współpracy, a w jej treści będą wyszczególnione wszystkie elementy, jakie mają znaleźć się na stronie oraz ostateczne koszty stworzenia witryny.

Wady współpracy z agencją interaktywną

  • Wyższe koszty – współpraca z agencją zazwyczaj wiąże się z wyższymi kosztami niż współpraca z freelancerami. Choć zależy to np. od stopnia rozbudowania strony.
  • Brak specjalizacji – agencje bardzo rzadko skupiają się na jednej branży, a stawiają na szersze działanie. Przyjmują zlecenia od różnych firm, dlatego nie mają konkretnej specjalizacji.

Freelancer

Freelancerzy to osoby, które pracują na własny rachunek, ale wcale nie oznacza to, że samodzielnie wykonują strony internetowe. Bardzo często zlecają wykonanie niektórych zadań innym freelancerom np. napisanie treści na strony czy też stworzenie indywidualnego layoutu. Niektórzy freelancerzy pracowali wcześniej w agencjach lub są samoukami i dopiero zaczynają swoją przygodę z tworzeniem stron internetowych. Dlatego tak ważne jest przejrzenie portfolio wybranego specjalisty. Poznaj najważniejsze zalety i wady współpracy z freelancerem przy tworzeniu witryny.

Zalety współpracy z freelancerem

  • Niższa cena – jeśli najważniejszym kryterium dla Ciebie jest cena, to powinieneś zastanowić się nad współpracą z freelancerem. Zazwyczaj Ci specjaliści oferują niższe cenniki. Koniecznie dowiedz się jednak, czy nie wiąże się to z jakimiś ukrytymi kosztami i koniecznie wcześniej zapoznaj się z portfolio.

Wady współpracy z freelancerem

  • Ryzyko niskiej jakości – pojawia się, szczególnie jeśli kierujesz się głównie ceną, możesz otrzymać niskiej jakości stronę. Zazwyczaj jest to związane z tym, że freelancer korzysta z gotowego szablonu, tworzy schematyczne witryny i nie wykonuje testów wydajności lub brakuje mu doświadczenia.
  • Ryzyko braku ciągłości pracy – jeśli freelancer faktycznie samodzielnie pracuje nad stroną, to jego choroba, nagły wyjazd lub problemy osobiste będą miały realny wpływ na czas realizacji zlecenia.
  • Brak wiedzy dotyczącej sieci współpracy – freelancerzy mogą współpracować z innymi specjalistami, ale często w ogóle możesz o tym nie wiedzieć. To z kolei może negatywnie wpływać na zaufanie i kontakt podczas realizacji projektu.

Kto tworzy strony internetowe? Podsumowanie

Jesteśmy pewni, że teraz już wiesz, kto tworzy strony internetowe. Jak widzisz, nad Twoją witryną czuwa cały zastęp specjalistów w swoich dziedzinach. Oczywiście tak to wygląda jedynie, gdy za proces tworzenia strony internetowej będzie odpowiadała agencja interaktywna. Do wyboru masz również możliwość zlecenia strony freelancerowi. Naszym celem była pomoc w podjęciu w pełni świadomej decyzji, dlatego przedstawiliśmy wady i zalety obu rozwiązań. Gdy zapoznasz się z nimi wszystkimi, to zyskasz większą pewność, komu warto zlecić stworzenie strony internetowej.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *