Dla wielu ludzi Facebook kojarzy się z miejscem, dzięki któremu możemy nawiązać kontakt ze swoimi znajomymi, udostępniać zdjęcia z wakacji, czy dowiadywać się o różnego rodzaju wydarzeniach. Warto jednak pamiętać, że twór Marka Zuckerberga ma swoją drugą odsłonę, o której wciąż wielu ludzi może nadal nie wiedzieć. Dzięki Facebookowi można skutecznie reklamować swoją firmę i zdobywać nowych klientów. Warto jednak pamiętać, że wymaga to dokładnego poznania, na czym polega działanie Facebook Ads oraz w wielu przypadkach dobrze zaplanowanych działań nie tylko na Facebooku, lecz również poza nim. W dzisiejszym wpisie przedstawimy solidne argumenty przemawiające za inwestowaniem w reklamy w najpopularniejszym obecnie serwisie społecznościowym!
Dlaczego Facebook?
Obecnie co czwarta osoba na świecie posiada aktywne konto na Facebooku uwzględniając osoby starsze oraz dzieci. Każdego dnia z serwisu korzysta aż milard osób. Większość z nas nie wyobraża sobie zatem dnia bez spędzenia chociażby chwili na przejrzeniu „nowości” pojawiających się na Facebooku. Można więc stwierdzić, że jest to z pewnością miejsce, w którym możemy przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
Różne rodzaje i cele reklam
Facebook daje możliwości stworzenia różnego rodzaju reklam, dzięki którym można skutecznie realizować swoje założone cele marketingowe. Mamy do wyboru kampanie skierowane m.in. na:
- zasięg – oferujące możliwość dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców (co nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem, o czym napiszemy dalej)
- rozpoznawalność marki – dzięki którym reklama skierowana zostanie na osoby, których „zachowanie” wskazuje łatwość w zapamiętywaniu marek/firm.
- aktywność – czyli reklama skierowana na osoby, które z większym prawdopodobieństwem polubią, udostępnią, skomentują post, polubią stronę internetową lub zareagują na wydarzenie
- instalacje aplikacji – reklama wyświetli sie osobom, które często pobierają aplikacje
- pozyskiwanie kontaktów – skuteczna forma reklamy szczególnie w modelu B2B
- konwersje – jasny wgląd w realizację celów marketingowych
- wizyty w firmie – forma reklamy przeznaczona głównie dla firm lokalnych
Dzięki Facebook Ads możemy stworzyć różne formaty reklam z pojedynczymi obrazami, wieloma obrazami, wideo lub pokazem slajdów. W kreatorze reklam istnieje także funkcja dodawania specjalnych przycisków wzywających do działania np. kup teraz, skorzystaj z oferty, zarezerwuj miejsce itp. W przypadku gdy nie posiadamy własnych materiałów graficznych do stworzenia reklamy, można zdecydować się na wykorzystanie darmowej biblioteki obrazów udostępnionej przez Facebooka.
W ostatnim czasie popularne stało się wykorzystywanie botów na messengerze, dzięki którym można bardzo mocno zautomatyzować proces komunikacji z klientem, a także poprawić czas udzielenia wszelkich odpowiedzi na pytania oraz innych cennych informacji. Niektóre firmy idą o krok dalej tworząc rozwiązania pozwalające np. na rezerwowanie stolika za pomocą botów lub wizyt u lekarza.
Możliwość dotarcia do najbardziej zainteresowanych osób
Główną zaletą wykorzystwania Facebooka w działaniach marketingowych jest możliwość maksymalnego spersonalizowania materiałów reklamowych. Poprzez aktywność w tym serwisie społecznościowym (a często także poza nim, dzięki Pixelowi, o którym napiszemy w dalszej części wpisu) każdy użytkownik pozostawia po sobie pewien „ślad”, po którym jako reklamodawcy możemy dotrzeć do klienta.
Tym samym prowadząc np. sklep internetowy z zabawkami dla dzeci, skutecznym rozwiązaniem może okazać się skierowanie reklamy na kobiety w wieku od 21-50 lat, które zainteresowane są takimi tematami jak: macierzyństwo, blogi parentingowe itd.
Oferując swoje usługi modyfikowania samochodów marki BMW, możemy skierować reklamę na osoby zainteresowane tematyką tuningów w połączeniu z zainteresowaniem tematyką aut tej niemieckiej marki.
Czym jest Facebook Pixel?
Kolejnym niezwykle skutecznym i przydatnym narzędziem marketingowym oferowanym przez Facebooka jest tzw. piksel. Jest to fragment kodu, który umieszczony na witrynie internetowej wysyła informacje o zachowaniu użytkownika serwisu społecznościowego na stronie. Na podstawie tych danych tworzy się specjalne grupy odbiorców, na których można skierować reklamę remarketingową. W praktyce takie działanie powszechnie wykorzystują sklepy internetowe w celu m.in. ratowania porzuconych koszyków, up-sellingu lub cross-sellingu. Okazuje się, że takie działania mogą zwiększyć wskaźnik konwersji sklepu internetowego nawet kilkukrotnie!
Podsumowanie
Możliwości są praktycznie nieograniczone ze względu na liczbę aktywnych użytkowników na Facebooku. W niemalże każdej branży firmy wykorzystują potencjał drzemiący w najpopularniejszym obecnie serwisie społecznościowym. Warto również pamiętać, że z poziomu menadżera reklam reklamodawca może obsługiwać nie tylko kreacje na Facebooku, lecz również reklamy kierowane na Instagrama (kupionego przez Facebooka w 2012 roku za sumę miliarda dolarów). Pomimo pewnego spowolnienia pojawiania się nowych użytkowników w najpopularniejszym serwisie społecznościowym, nie obserwuje się spadku zainteresowania nim. Wiele firm decyduje się na często niezwykle kosztowne tradycyjne formy reklamy, kiedy to Facebook oferuje możliwość dotarcia do osób o konkretnym profilu w niskim koszcie – przy odpowiedniej optymalizacji kampani.
Czytelnik
Konkretnie i na temat 🙂