W całym procesie tworzenia stron internetowych zdecydowanie najważniejsza jest początkowa identyfikacja potrzeb właściciela witryny i sporządzenie projektu, który będzie spełniał jego oczekiwania. To, jak będzie prezentować się strona www i co się na niej znajdzie zależy wyłącznie od potrzeb i wizji – ograniczeniem jest często jedynie wyobraźnia. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, wtyczek i rozszerzeń, które pomagają kreować wymarzone strony internetowe oraz wdrażać ciekawe i funkcjonalne rozwiązania. Jednym z nich jest dostęp do map Google z poziomu Twojej strony www.
Spis treści
Google Maps na Twojej stronie internetowej
Na swojej stronie internetowej możesz udostępniać wiele podstron, które pogrupują powiązane treści i pomogą użytkownikom w nawigacji. Jednym z najważniejszych elementów, które powinna zawierać każda witryna, jest zakładka zawierająca dane kontaktowe lub np. formularz, który pozwoli zainteresowanym na nawiązanie kontaktu. Jeśli Twoja firma ma siedzibę, do której mogą chcieć dotrzeć klienci, bardzo dobrą praktyką jest umieszczenie na stronie mapy Google.
Korzyści z zamieszczenia mapy Google w witrynie
Zamieszczenie okna Google Maps prezentującego adres Twojej firmy i jej lokalizację w terenie nie jest zadaniem bardzo skomplikowanym, a jednocześnie może przynieść Ci wiele korzyści. Osoby, którj znalazły Twoją firmę i szukają danych teleadresowych, często chcą dostać się do siedziby. W wielu przypadkach sam adres niewiele mówi, ale już obraz i wizualizacja w postaci mapy daje dużo lepszy pogląd. Zamieszczona na stronie mapa Google od razu pokazuje klientom właściwy adres oraz okolicę, aby mogli łatwo zorientować się w terenie i zlokalizować Twoją firmę. Jest to szczególnie ważne w przypadku klientów lokalnych, dla których bliskość firmy może być dużym i ważnym atutem. Google Maps zamieszczone w Twojej witrynie mogą również generować wskazówki dojazdu poprzez wykorzystanie aplikacji Map Google. To z kolei istotna funkcja i zaleta dla użytkowników mobilnych, którzy będą chcieli dotrzeć do Twojej firmy – wystarczy jedno kliknięcie, a od razu zostaną wygenerowane niezbędne wskazówki nawigacyjne.
Czy trzeba za to płacić?
Odpowiedź brzmi: to zależy. Generalnie od jakiegoś czasu wykorzystywanie Google Maps na stronach internetowych jest płatne, jednak z pewnością nie każdy będzie musiał ponosić ten koszt. Wszystko zależy od ruchu panującego na stronie i tego ilu użytkowników witryny skorzysta z zamieszczonej mapy.
Obecnie aktywując usługę i zamieszczając mapy Google na stronie internetowej każda firma dostaje od Google „kredyt” wynoszący 200$ na miesiąc. Jednak wcale nie trzeba go spłacać. To pula, którą użytkownik otrzymuje w gratisie. W ramach tego możliwe jest korzystanie z funkcjonalności map Google w witrynie za darmo, jednak dla większości funkcji darmowa opcja jest limitowana i zależy od liczby wyświetleń oraz sposobu korzystania. I tak np. mapy statyczne mogą zostać załadowane do 100 000 razy w miesiącu, a dynamiczne do 14 000 razy. Kolejne wyświetlenia spowodują naliczenie dodatkowych opłat, które zostały zestawione w cenniku wraz z limitami dla innych funkcjonalności Google Maps: https://cloud.google.com/maps-platform/pricing/sheet/. Zgodnie z informacjami zawartymi w cenniku, wyświetlanie mobilnych map statycznych oraz dynamicznych jest nielimitowane, a tym samym całkowicie bezpłatne.
Opłat, naliczanych za dodatkowe wyświetlenia map, można uniknąć korzystając z opcji dostępnych na platformie. W tym celu należy zdefiniować budżet, który nie może zostać przekroczony. Jeśli ustalony budżet wyniesie 200$, czyli tyle, ile daje nam za darmo Google, nie zostaną naliczone żadne dodatkowe opłaty za korzystanie z Google Maps na stronie internetowej. Jednak w takim wypadku po przekroczeniu limitu, czyli określonej liczby wyświetleń, mapy na Twojej stronie www przestaną działać. Przy czym po raz kolejny należy podkreślić, że sytuacja taka może zdarzyć się w przypadku bardzo popularnych witryn, które każdego dnia odwiedza ogromna liczba użytkowników. Mniejszym stronom internetowym, które nie mają takiej liczby odsłon, z pewnością wystarczą darmowe limity oferowane przez Google.
Klucz Google Maps API
W 2016 r. firma Google wdrożyła nowy model rozliczania za korzystanie z usług i funkcjonalności Google Maps. Mapy stały się usługą komercyjną, a opłaty za korzystanie z nich na stronach internetowych omówiliśmy powyżej. Wraz ze zmianą modelu rozliczania zmienił się również sposób pozyskiwania klucza API, który jest niezbędny, aby móc wykorzystywać mapy Google na stronie internetowej.
Co to jest klucz API?
Klucz API, czyli Application Programming Interface, to klucz interfejsu programistycznego aplikacji. Jest to wygenerowany unikatowy fragment kodu oprogramowania, który najczęściej ma postać ciągu znaków. Klucz API jest generowany dla konkretnego użytkownika. Dzięki wykorzystaniu klucza API możliwa jest identyfikacja użytkownika, który wykorzystuje usługi. Dla map Google zamieszczonych w witrynach zastosowanie klucza API pozwala kontrolować limity wyświetleń oraz naliczać użytkownikowi ewentualne opłaty dodatkowe.
Jak pozyskać klucz Google Maps API?
Pozyskanie klucza Google Maps API jest warunkiem koniecznym do wykorzystywania Google Maps na stronie internetowej. Poniżej pokażemy jak w 5 krokach pozyskać klucz API.
Krok 1: utwórz konto
Na początku wejdź na stronę https://cloud.google.com/maps-platform/user-guide/, a na ekranie zobaczysz taki widok:
W tym miejscu kliknij w link create a new account (1) i w ten sposób utwórz konto.
Krok 2: wybierz produkt
Zostaniesz przeniesiony do okna, w którym możesz wybrać produkt lub produkty Google Maps, które chcesz wykorzystywać na swojej stronie internetowej:
Wybierz produkty zaznaczając odpowiednie okienko obok nazwy (2). Naprowadzając kursor myszy na nazwy kolejnych produktów pojawi się okienko z informacją co zawiera dany produkt. Pomoże Ci to podjąć decyzję i zaznaczyć właściwe opcje. Po dokonaniu wyboru przejdź dalej klikając na przycisk Continue (3).
Krok 3: wybierz projekt
Następnie na ekranie pojawi się kolejne okno:
W tym miejscu wybierz z listy (4) istniejący lub utwórz nowy projekt. Jego nazwa może być np. nazwą Twojej strony www. Następnie kliknij na przycisk Next (5) i przejdź dalej.
Krok 4: utwórz konto rozliczeniowe
Jeśli jeszcze nie jesteś administratorem żadnego konta rozliczeniowego, na ekranie pojawi się komunikat:
W związku z tym, że Google Maps jest obecnie usługą płatną (po przekroczeniu darmowych limitów), do pozyskania klucza API konieczne jest utworzenie i konfiguracja konta rozliczeniowego. W tym celu wybierz przycisk Utwórz konto rozliczeniowe (6), a zostaniesz przeniesiony do widoku kreatora:
Na początku wybierz kraj z rozwijanej listy (7) oraz zapoznaj się z warunkami korzystania, a następnie zaakceptuj je zaznaczając odpowiednie okienko (8). Aby kontynuować kliknij na przycisk Dalej (9). Zostanie wyświetlony formularz:
Jest to miejsce, w którym należy uzupełnić informacje o kliencie. Są to: Typ konta, Dane podatnika, Nazwa i adres firmy, Główna osoba kontaktowa, Ustawienia płatności oraz Forma płatności.
Krok 5: skopiuj klucz API
Przechodząc dalej pojawi się kolejne okno, w którym wyświetli się wygenerowany unikalny klucz API. Wprowadzając go do skryptu swojej strony internetowej umożliwisz użytkownikom witryny korzystanie z funkcjonalności Google Maps.
Podczas tworzenia włącz poniższe interfejsy:
- Directions API
- Distance Matrix API
- Geocoding API
- Geolocation API
- Maps Embed API
- Maps JavaScript API
- Maps Static API
- Places API
Zabezpiecz swój klucz API
Podstawowa kwestia dotycząca bezpieczeństwa: wygenerowany klucz API nie powinien być udostępniany innym osobom. Klucz pozostanie ważny i aktualny dopóki utworzony projekt albo konto Google nie zostaną usunięte. Należy pamiętać, że osoby postronne mogą pozyskać Twój klucz ze źródła strony, czyli kodu HTML. Aby tego uniknąć trzeba zablokować klucz API do domeny i konkretnych, zdefiniowanych adresów. Wykorzystanie Twojego klucza przez inne osoby może skutkować tym, że będą one korzystać z Twoich limitów odsłon map Google na stronach www. Pamiętaj, że poza tym, że mogą zostać wykorzystane bezpłatne limity wyświetleń, to jeśli nie zdefiniujesz budżetu istnieje ryzyko, że ktoś korzystając z Twojego klucza API narazi Cię na dodatkowe opłaty, które zostaną naliczone po przekroczeniu limitów.
Podsumowanie
Wykorzystywanie funkcjonalności Google Maps na Twojej stronie internetowej może przynieść wiele korzyści i z pewnością warto wdrożyć to rozwiązanie. I chociaż samo pozyskanie klucza API nie jest zadaniem bardzo skomplikowanym, istnieje szereg szczegółów, o które należy zadbać, aby w pełni korzystać z map Google w witrynie i zapewnić ich właściwe działanie oraz bezpieczeństwo. Dlatego decydując się na wdrożenie tego rozwiązania warto zlecić to zadanie profesjonalnej agencji interaktywnej, w której eksperci kompleksowo zajmą się Twoją stroną internetową.
Jas
bardzo dobry tekst, jasny nawet dla laika
Jacu
Dzięki za wpis, przydatne wskazówki.