
Strona firmowa to internetowa wizytówka Twojej firmy. Jeśli nie masz jeszcze własnej witryny, to w takim razie poznaj kilka prostych i skutecznych trików. Zagospodaruj czas lub skorzystaj z usług specjalistów, aby zyskać wyjątkową i efektywną stronę firmową. Nie trać czasu, sprawdź, jak zrobić stronę internetową z naszymi wskazówkami.
6 kroków, jak zrobić stronę internetową
Tworzenie strony internetowej to proces, który wymaga czasu. Trudno stworzyć dobrą stronę w ciągu 24 godzin. Na szczęście z naszym poradnikiem dowiesz się, jak zrobić stronę www i dzięki temu zaoszczędzisz czas.
Polecamy jeszcze przed rozpoczęciem pracy nad stronę przejrzeć strony konkurencji, aby dowiedzieć się, jakich elementów nie może zabraknąć w obrębie witryny. Przeanalizuj trendy i zainspiruj się, aby ułatwić sobie projektowanie strony.
1. Wybór i rejestracja domeny
Zanim przejdziesz do tworzenia strony internetowej, musisz zdecydować, gdzie znajdzie się Twoja strona i jak będzie się nazywać. Zatem zacznijmy od wybrania nazwy domeny, czyli adresu Twojej witryny.
Pamiętaj, że nazwa domeny powinna zapadać w pamięć, być prosta i budzić pozytywne pierwsze wrażenie.
Jak zarejestrować domenę?
- Sprawdź dostępność nazwy w wyszukiwarce domen – przejdź na stronę wybranej firmy sprzedającej domeny, a następnie wpisz nazwę domeny i dowiedz się, czy jest ona dostępna.
- Unikaj długich nazw domen, zrezygnuj z polskich znaków i zastanów się, czy rozdzielić słowa półpauzami.
- Jeśli tak, po prostu dokonaj zakupu!
- Zastanów się, jakie rozszerzenie domeny wybrać – .pl to najlepsza opcja dla polskich firm, .com dla międzynarodowych, a może .tech czy .store będą dobrym pomysłem w niektórych branżach.
- Podczas rejestracji domeny sprawdź, ile kosztuje domena teraz, a także ile wyniesie odnowienie domeny za rok.
Po więcej informacji na temat domen zapraszamy do naszego artykułu — Co to jest domena i adres URL? Różnice.
2. Wybór hostingu
Masz już domenę? Teraz czas na wybór hostingu, czyli miejsca, w którym przechowywane będą wszystkie pliki Twojej strony. To kluczowy element – w dodatku od jakości serwera będzie zależała np. szybkość działania witryny, jej bezpieczeństwo, ale też hosting może wpływać na częstotliwość awarii strony.
Na co zwrócić uwagę, wybierając hosting?
- Szybkość i wydajność – im lepsze parametry serwera, tym szybciej będzie działać Twoja strona. Wybierz hosting, który wykorzystuje dyski SSD, zamiast HDD.
- Dostępność i niezawodność – wybierz hostingodawcę, który zapewnia bezawaryjne działanie serwera i utrzymuje je na wysokim poziomie. Serwer powinien działać bez przerw, dlatego wybieraj dostawców, którzy gwarantują uptime na poziomie minimum 99,9%.
- Bezpieczeństwo – zwróć uwagę, czy w pakiecie jest certyfikat SSL, który szyfruje dane użytkowników i jest wymogiem podczas pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google.
- Obsługa techniczna – jeśli coś pójdzie nie tak, dobry support to podstawa. Sprawdź, czy dostawca oferuje całodobową pomoc techniczną w wybranym przez Ciebie języku.
- Skalowalność – jeśli planujesz rozwój strony, wybierz hosting, który pozwoli Ci łatwo przejść na wyższy pakiet.
- Cena – zwróć uwagę na to, ile wynoszą koszty obecnie, ale też ile kosztuje odnowienie hostingu po roku.
Rodzaje hostingu – który wybrać?
Kolejną ważną kwestią jest to, że do wyboru masz różne rodzaje hostingów. Najpopularniejszym wyborem jest hosting współdzielony, bo zapewnia najniższą cenę i dobrze sprawdza się dla małych i średnich witryn. Duże firmy, które oczekują niezależności i większego bezpieczeństwa danych powinny zdecydować się na serwer dedykowany.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego „Co to jest hosting? Jak wybrać najlepszy hosting?” – przeczytaj nasz artykuł.
Masz już domenę i hosting? Świetnie, czas zaplanować strukturę strony!
3. Planowanie struktury strony
Zanim przejdziesz do tworzenia strony internetowej, zajmijmy się planowaniem jej struktury. Dobrze zaprojektowana struktura sprawia, że użytkownicy łatwiej znajdują potrzebne informacje, a wyszukiwarki szybciej zindeksują stronę.
Zastanów się, jaki ma być cel Twojej strony i co chcesz dzięki niej osiągnąć:
- czy ma to być prosta wizytówka firmy z podstawowymi informacjami;
- blog, sklep internetowy lub rozbudowany serwis;
- a może chcesz pozyskiwać klientów przez formularz kontaktowy?
Jeśli nie wiesz, jak zrobić stronę internetową, zacznij od tego, aby odpowiedzieć sobie na te pytania, bo oszczędzisz sporo czasu podczas projektowania i tworzenia witryny.
Każda dobrze zaprojektowana strona powinna mieć przejrzysty układ i intuicyjną nawigację.
Oto przykładowa struktura strony firmowej:
- Strona główna – najważniejsze informacje o firmie i ofercie.
- O nas – historia, misja firmy, informacje o zespole.
- Oferta/Usługi – dokładny opis tego, co oferujesz.
- Portfolio/Realizacje – przykłady wykonanych projektów.
- Blog/Aktualności – miejsce na artykuły, porady, aktualności.
- Kontakt – formularz, adres, mapa dojazdu i najlepiej dane kontaktowe.
4. Wybór CMS-a i projektowanie strony
Jak zrobić stronę internetową? Najpopularniejszym wyborem są strony internetowe oparte o system SaaS lub open source. Pierwsza opcja wymaga comiesięcznej lub corocznej opłaty abonamentowej, nie masz dostępu do kodu strony, ale też jedynie użytkujesz witrynę, bo gdy przestaniesz płacić abonament, stracisz do niej dostęp. Z kolei strony oparte o open source są darmowe – choć wymagają wykupienia domeny i hostingu. Takie strony umożliwiają większą modyfikację witryny, bo zyskujesz dostęp do kodu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zrobić tanią stronę internetową, to polecamy postawić witrynę opartą o open source i wybrać CMS WordPress. To intuicyjna w obsłudze opcja, która zapewnia dostęp do wielu motywów i wtyczek rozszerzających funkcjonalności tego systemu zarządzania treścią.
Alternatywą dla WordPressa mogą być też inne CMS-y – PrestaShop, Magento, Drupal, Joomla.
Następnie możesz przejść do projektowania wyglądu strony. Pomocne mogą być gotowe szablony lub motywy – płatne czy też darmowe. Sporym ułatwieniem mogą stać się także kreatory stron, które działają na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Dobrym przykładem jest Elementor czy WPBakery.
Jak zaprojektować stronę firmową? 5 zasad
- Minimalistyczny wygląd – przejrzysty design i dopasowane kolory wyglądają czytelnie.
- Zwróć uwagę na psychologię kolorów – niebieski budzi zaufanie, zielony kojarzy się z ekologią i finansami, a czerwony przyciąga uwagę. Poznaj znaczenie kolorów.
- Wybierz czytelne czcionki – unikaj zbyt ozdobnych fontów, które mogą utrudniać odbiór treści.
- Zaprojektuj proste menu z 5-7 zakładkami.
- Dodaj na stronie przyciski CTA, np. „Skontaktuj się” lub „Zamów usługę”. CTA powinno być widoczne na każdej podstronie.
5. Pisanie treści na stronę
Gdy chcesz samodzielnie zrobić stronę internetową, potrzebujesz też wartościowego contentu – czyli tekstów, grafik i multimediów. Ważne jest to, aby strona dostarczała użytkownikom konkretnych informacji i odpowiadała na ich potrzeby.
Jak pisać teksty na stronę? Pamiętaj o kilku zasadach:
- Prosty język – pisz zrozumiale, unikaj zbyt skomplikowanego języka i najważniejsze pisz do czytelnika.
- Przejrzysta struktura – używaj nagłówków H1, H2 lub H3, a także krótkich akapitów i wypunktowań.
- Call to Action (CTA) – zachęć użytkowników do działania.
- Unikalne treści – unikaj duplikacji treści.
- Linkowanie wewnętrzne w tekstach – dodawaj linkowanie wewnętrzne, aby zachęcić użytkownika do przejrzenia także innych podstron.
- Zoptymalizowane treści – odpowiednia optymalizacja treści zwiększa widoczność strony w Google. Dlatego koniecznie wybierz odpowiednie słowa kluczowe.
Więcej informacji na temat tworzenia tekstów SEO znajdziesz w innym naszym artykule pt. Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?
6. Optymalizacja strony i testowanie
Wiesz już całkiem sporo na temat tego, jak szybko i tanio zrobić stronę internetową. Teraz czas na optymalizację. Dzięki temu witryna stanie się lepiej widoczna w wyszukiwarkach. Dostosowanie strony internetowej do zasad SEO to już absolutne must have. Samo posiadanie witryny firmowej to za mało, bo przez tak ogromną konkurencję dotarcie do Twojej oferty może zająć bardzo dużo czasu.
Poznaj 5 kroków, jak zoptymalizować stronę:
- optymalizacja kodu – usuń zbędne skrypty i nieużywane wtyczki, które mogą spowalniać stronę;
- mapa witryny – stwórz i dodaj do Google Search Console mapę witryny; do stworzenia wykorzystaj np. wtyczkę Yoast SEO;
- prędkość strony – sprawdź prędkość strony przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights i wykonaj wskazane przez narzędzie czynności;
- adresy URL – stwórz przyjazne dla SEO adresy URL z nazwami słów kluczowych;
- certyfikat SSL – dodaj certyfikat SSL do Twojej strony.
Tworzenie strony już niemal zakończone. Nie zapomnij także o przetestowaniu wszystkich funkcjonalności, aby zyskać pewność, że strona działa w pełni poprawnie.
Oto, na co warto zwrócić uwagę podczas testowania nowej strony:
- responsywność strony – sprawdź, jak strona wygląda na telefonach, tabletach i w różnych przeglądarkach; możesz użyć do tego narzędzie Google Mobile-Friendly Test;
- szybkość ładowania – im szybciej ładuje się strona, tym lepiej dla użytkowników i ze względu na SEO; skorzystaj z Google PageSpeed Insights, aby sprawdzić, czy witryna nie wymaga optymalizacji;
- formularze i linki – upewnij się, że wszystkie przyciski, formularze kontaktowe i linki działają poprawnie;
- teksty – raz jeszcze przeczytaj wszystkie teksty, aby upewnić się, czy nie ma w nich błędów, literówek itp.
Czy opłaca się tworzyć stronę internetową samodzielnie, czy lepiej z agencją – co wybrać?
Wiesz już, jak zrobić stronę internetową krok po kroku. Teraz pozostaje pytanie – czy warto działać samodzielnie, czy lepiej zlecić to zadanie specjalistom? Oczywiście to zależy. Przede wszystkim od Twoich umiejętności i wiedzy na temat tworzenia stron, od ilości wolnego czasu i budżetu.
Tworzenie strony firmowej jest o tyle trudniejsze, że efekt wpływa na reputację i odbiór Twojej firmy. Dlatego błędy związane z wolnym ładowaniem strony czy responsywnością lub też nieestetycznym designem będą miały odzwierciedlenie w odbiorze witryny. Poza tym samodzielne tworzenie strony firmowej przy niewielkim doświadczeniu i wiedzy sprawiają, że możesz mieć problem w razie awarii strony.
Wsparcie techniczne oraz dostosowanie witryny do trendów i oczekiwań użytkowników to niewątpliwie ważne zalety robienia strony przez agencję interaktywną. Zainwestuj w profesjonalny projekt i stronę dopasowaną do celów firmy, możesz potraktować ją jako inwestycję na wiele lat.
Podsumowanie – Jak zrobić stronę internetową?
Tworzenie strony internetowej to proces, który wymaga dobrego planu, przemyślanej strategii i dbałości o wiele szczegółów.
Oto jak zrobić stronę internetową krok po kroku:
- określ cel i stwórz strukturę strony;
- wybierz domenę, hosting i CMS;
- stwórz projekt strony firmowej;
- przygotuj zoptymalizowane teksty SEO;
- wykonaj optymalizację strony;
- przetestuj stronę przed jej oficjalnym uruchomieniem.
Naszym zdaniem dzięki temu artykułowi dowiedziałeś się już, jak zrobić stronę internetową. Pytanie, czy to oznacza, że naprawdę warto zrobić ją samodzielnie metodą prób i błędów? Naszym zdaniem bardziej opłaca Ci się zainwestować w stronę na lata. Napisz do nas i zamów profesjonalną stronę internetową dla swojej firmy.