Utworzenie strony internetowej to świetny krok, aby zaznaczyć swoją obecność i zaistnieć w Sieci. Tylko czy wystarczy zaprojektować stronę www, wdrożyć projekt, a następnie czekać na odbiorców? W Internecie można znaleźć miliony witryn, samo czekanie może okazać się nieskuteczne. Dużo lepszym pomysłem jest podjęcie działań, które umożliwią użytkownikom znalezienie Twojej strony internetowej. Niezależnie od tego, czy chcesz rozpocząć kampanię reklamową, czy też zależy Ci na SEO i organicznych wynikach wyszukiwania, niezbędne jest określenie słów kluczowych.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe, zwane także frazami kluczowymi, to hasła, które użytkownicy wpisują w okno wyszukiwarki internetowej, kiedy chcą znaleźć informacje na dany temat albo interesującą ich rzecz lub usługę. Słowa kluczowe mają znaczenie zarówno w działaniach z zakresu SEO i pozycjonowania, jak i zabiegach marketingowych bazujących na reklamie w Sieci.
Słowa kluczowe powinny być nieodzownie powiązane z treścią witryny – tak, aby Twoja strona internetowa lub reklama była odpowiedzią na wpisane słowa kluczowe. Mechanizm oparty na frazach kluczowych działa w ten sposób: użytkownik wpisuje hasło (słowo kluczowe) w oknie wyszukiwarki, a Twoja strona www albo reklama jest wyświetlana w wynikach wyszukiwania jako odpowiedź na te konkretne słowa kluczowe.
Słowa kluczowe wpisywane przez Internautów w wyszukiwarki mają także znaczenie dla reklam displayowych. To właśnie m.in. na podstawie tych fraz wyświetlane są użytkownikom spersonalizowane reklamy w sieci reklamowej. Więcej o reklamach displayowych i ich systemie działania przeczytasz w naszym artykule poświęconym temu tematowi.
Jak dobierać słowa kluczowe?
Słowa kluczowe powinny jak najlepiej określać zawartość strony czy też charakter świadczonych usług, ponieważ tylko wtedy można oczekiwać satysfakcjonujących rezultatów prowadzonych działań. Jest to zrozumiałe – jeśli słowa kluczowe zostaną źle dobrane, odbiorcy nie znajdą w witrynie tego, czego faktycznie szukają. Wiąże się to z jednej strony z niezadowoleniem użytkowników i dużym współczynnikiem odrzuceń dla strony, ale również z brakiem satysfakcji dla właściciela strony, ponieważ takie działania są nieefektywne.
Słowa kluczowe wpisywane w okno wyszukiwarki dzieli się na trzy kategorie, które przedstawia poniższa infografika:
Skorzystaj z pomocy, aby wybrać właściwe frazy kluczowe
Przedstawiliśmy już typy słów kluczowych oraz ogólne zasady, którymi warto kierować się podczas ich dobierania. Warto również wspomnieć, że lepiej wybrać kilka fraz i na nich skupić swoją uwagę, niż zdecydować się na kilkanaście haseł. W tym przypadku więcej nie oznacza lepiej. Przesycenie treści zbyt wieloma frazami kluczowymi może zostać również negatywnie odebrane przez roboty indeksujące wyszukiwarek, co ostatecznie przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.
Podczas poszukiwania najbardziej właściwych słów kluczowych warto skorzystać z pomocy. Najprostszym rozwiązaniem jest wpisanie w wyszukiwarkę, np. Google, frazy kluczowej, która Twoim zdaniem mogłaby się sprawdzić. Już podczas wpisywania Google wyświetla podpowiedzi na podstawie tego, co jest często wyszukiwane. Z tych podpowiedzi możesz skorzystać również Ty podczas wybierania słów kluczowych.
Kolejne sugestie wyszukiwarki, które mogą Ci pomóc w doborze słów kluczowych, znajdziesz u dołu strony z wynikami wyszukiwania Google.
W kwestii doboru odpowiednich słów kluczowych dla Twojej witryny zawsze możesz poprosić o pomoc profesjonalną agencję interaktywną, w której specjaliści kompleksowo zajmą się optymalizacją Twojej strony i pomogą znaleźć najlepsze słowa kluczowe w oparciu o wiele analiz i doświadczenie branżowe.
Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie narzędzi dostępnych w Internecie. Jednym z nich jest Planer słów kluczowych Google.
Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych udostępniany przez Google to narzędzie, które pozwala przeanalizować wybrane słowa kluczowe. Planer daje dostęp do statystyk i przydatnych informacji na temat wprowadzonych haseł w aspekcie wykorzystania ich jako frazy kluczowe. Planer słów kluczowych pozwala zbadać potencjał wybranych słów kluczowych, a tym samym zawęzić listę haseł i wybrać te najlepsze.
Narzędzie oferowane przez Google jest jednym z najchętniej wykorzystywanych przez polskich użytkowników. Jest ono bezpłatne, a żeby z niego korzystać wystarczy utworzyć i skonfigurować konto. Co prawda narzędzie to zostało stworzone z myślą o reklamach Google Ads (więcej na ten temat przeczytasz w osobnym artykule), aby optymalnie dopasować słowa kluczowe do reklam, jednak Planer możesz również z powodzeniem wykorzystać wybierając słowa kluczowe pod SEO.
Narzędzie przydatne w procesie tworzenia strony internetowej
Planer słów kluczowych Google to narzędzie, które warto wykorzystać już na etapie tworzenia strony internetowej. Proces projektowania, tworzenia i wdrażania strony www składa się z wielu etapów, a jednym z nich jest optymalizacja kodu źródłowego i samej witryny oraz treści. W tym miejscu określenie słów kluczowych jest już niezbędne, aby osiągnąć zamierzony efekt optymalizacji, a w dalszej perspektywie satysfakcjonujące wyniki pozycjonowania strony. Im wcześniej zostaną określone słowa kluczowe, tym łatwiej będzie dostosować stronę www oraz treści, które się na niej pojawią. Jest to ułatwienie zarówno dla programistów pracujących nad tworzeniem strony internetowej, jak i dla osób, które zadbają o szeroko pojęte działania marketingowe.
Jak korzystać z Planera słów kluczowych Google?
Korzystanie z Planera słów kluczowych wymaga skonfigurowania konta w Google Ads. Konto można powiązać z istniejącym kontem Gmail lub można do tego celu założyć zupełnie nowe konto. Konfigurując konto Google Ads musisz określić na czym najbardziej zależy Ci w związku z promowaniem firmy w Internecie. Dostępne są trzy opcje:
W kolejnym kroku trzeba opisać firmę podając jej nazwę oraz adres strony internetowej:
Po ukończeniu konfiguracji konta możesz przejść do sekcji Narzędzia, a następnie otworzyć Planer słów kluczowych. Aby przejść dalej wybierz jedną z opcji: Poznaj nowe słowa kluczowe albo Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy.
Jeśli masz już propozycje słów kluczowych i chcesz sprawdzić ich potencjał wybierz opcję Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy. W oknie, które się pojawi, wpisz słowa kluczowe, które chcesz poddać analizie i kliknij Rozpocznij.
Na ekranie zostaną wyświetlone informacje statystyczne dotyczące wpisanych haseł. Można z nich odczytać średnią liczbę wyszukiwań danej frazy w wyszukiwarce Google w ciągu ostatniego roku z podziałem na poszczególne miesiące wraz z wyszczególnieniem jaka część wyszukiwań pochodziła ze smartfonów. Przechodząc do bardziej szczegółowych informacji możesz dowiedzieć się jaki procent wyszukiwań pochodził z konkretnego typu urządzeń oraz uzyskać wgląd do podziału wszystkich wyszukiwań według lokalizacji.
Poniżej wykresów widoczna jest lista zawierająca propozycje słów kluczowych, które są powiązane z wpisaną przez Ciebie frazą. Lista ta może być dla Ciebie inspiracją w poszukiwaniu nowych słów kluczowych. Szczególnie, że poza samymi hasłami i średnią miesięczną liczbą wyszukiwań, Planer słów kluczowych udostępnia również wiele użytecznych informacji, które są istotne przy wyborze słów kluczowych. Określa np. jak duża jest konkurencja dla danej frazy kluczowej oraz wysokość średniej stawki za kliknięcie (informacja ta jest ważna w przypadku tworzenia kampanii w sieci reklamowej, dla pozycjonowania nie ma to znaczenia).
Podsumowanie
Słowa kluczowe odgrywają istotną rolę w procesie promowania strony internetowej. Trafny dobór fraz kluczowych może przynieść ogromne korzyści i odnosi się to zarówno do pozycjonowania witryny, jak i reklam wyświetlanych w sieci reklamowej. Także w obu przypadkach wiele profitów może przynieść wykorzystanie Planera słów kluczowych Google, który udostępnia dane przydatne podczas wyboru właściwych słów kluczowych.
Marcysia
Nareszcie trafiłam na tekst, który dużo mi rozjaśnia. Planer słów kluczowych od Google to faktycznie dobra inspiracja do tworzenia nowych słów kluczowych, które być może samodzielnie nie przyszłyby mi do głowy.