Rok 2020 zmienił bardzo dużo w praktycznie każdej dziedzinie życia, a szczególnie w sektorze biznesowym. Niestety, wielu przedsiębiorców traciło w tym czasie niezależnie od standardów działania firmy. W przypadku wielu branż zostały wprowadzone odgórne restrykcje, co do sposobów prowadzenia biznesu – często tych, które przynoszą największe zyski.
Co zatem można zrobić, aby powrócić na ścieżkę zysków sprzed pandemii? Wiesz również, że aby firma utrzymała się na rynku, musi się rozwijać. Jak więc tego dokonać w czasach COVID-19? Pomimo, że wiele firm odnotowało straty, na rynku pojawiło się również sporo nisz. Rosnący popyt po poluzowaniu restrykcji to także szereg nowych możliwości. W tym artykule zawrzemy idee, które z pewnością pomogą Ci osiągnąć lepsze rezultaty, a nawet stworzyć nowy biznes!
Spis treści
Zwiększona rola internetu
To zdecydowanie najważniejszy trend w biznesie w związku z pandemią koronawirusa. Galerie handlowe i część sklepów wolnostojących są w wielu okresach zamykane. Jeszcze do niedawna, nawet w przypadku otwarcia tych miejsc, ludzie obawiali się zakupów stacjonarnych ze względu na możliwość zakażenia.
Wciąż jednak robimy inne zakupy niż jedzenie i inne środki niezbędne do codziennego życia. W ten sposób znaczna część społeczeństwa, która dotychczas wykonywała wyłącznie zakupy w sklepach stacjonarnych, poznała możliwości internetu w tej kwestii. Takie zjawisko stwarza ogromne możliwości dla reklamy i sprzedaży różnego rodzaju produktów i usług.
Śledzenie trendów
Trendy w biznesie zmieniają się w bardzo dynamicznym tempie. Dotyczy to technologii, sposobie komunikacji marki, powstawania nowych kanałów sprzedażowych i rozwoju obecnych. Warto więc postawić na ciągłe śledzenie tych zmian, a co najważniejsze – wprowadzać je do swojego biznesu. Możliwości na pozyskiwanie informacji jest bardzo wiele – od śledzenia większych od naszej marek, pism branżowych, newslettery, po rozmowy z innymi przedsiębiorcami.
Wszystkie te informacje powodują, że w pewnym momencie możesz wpaść na ciekawy pomysł lub zmianę w prowadzeniu Twojego biznesu. Warto bowiem pamiętać, że nawet drobna modyfikacja może przełożyć się na lepsze zyski!
Zmiana modelu biznesowego
Niekiedy utrzymanie się na rynku wymaga jednak bardziej „odważnych” zmian. Warto jednak dokładnie przeanalizować naszą sytuację i możliwości, aby ostatecznie nie podjąć błędnej decyzji biznesowej. Czasami bowiem o wiele lepszym rozwiązaniem jest bowiem przeczekanie gorszego okresu i pozwolenie, aby rynek ustabilizował się samodzielnie.
Jeżeli jednak uważasz, że drastyczne zmiany są konieczne – również postaw na spokój i nie przesadzaj z entuzjazmem. Przygotuj odpowiednią strategię, a następnie zachowaj czujność przy ich wprowadzaniu. Często bowiem należy modyfikować swój początkowy plan, aby dostosować się do dynamicznie zmieniającego rynku.
Jaka zmiana w czasach pandemii może wyjść Ci na dobre? Przede wszystkim ta oparta na obecnych trendach. Dobrym krokiem jest zatem skupienie się na działaniach w internecie. Popyt na wiele produktów/usług rośnie w zaskakującym tempie, a ograniczenie handlu stacjonarnego może spowodować zmniejszenie podaży. W ten sposób powstaje luka, którą możesz wypełnić swoim nowym modelem biznesowym! Warto z niej skorzystać, szczególnie jeżeli Twoja konkurencja wciąż nie podjęła kroków w tym kierunku.
Stały rozwój firmy
Prowadzenie biznesu to ciągła nauka, która wymaga zaangażowania i cierpliwości. Wspomnieliśmy już bowiem, że rynek zmienia się w bardzo dynamicznym tempie, co przekłada się na konieczność ciągłego „korygowania kursu firmy”. Coś co bowiem działało wczoraj, niekoniecznie działa już dziś. Warto więc czerpać wiedzę z wiarygodnych źródeł, dzięki czemu możemy odnaleźć nowe możliwości pomnażania kapitału firmy.
W zależności od sytuacji i wielu innych czynników, czasem lepiej wprowadzać nagłe i duże zmiany w działalności firmy, a czasem postawić na metodę „małych kroków”. Plusem tej drugiej jest mniejsze ryzyko, przy jednoczesnym zwiększaniu stabilności firmy. Warto bowiem pamiętać, że w ten sposób o wiele staranniej podejdziesz do zadań (nie narzucisz sobie zbyt wiele na raz), a tym samym zmniejszysz ryzyko popełnienia błędu.
Mówi się, że firma rozwija się na tyle, na ile rozwija się jej właściciel. Warto więc postawić na swój własny rozwój. Możesz czytać książki, słychać audiobooków, czy korzystać z kursów i szkoleń – możliwości jest naprawdę dużo. Warto jednak pamiętać, aby nie tylko pochłaniać wiedzę teoretyczną, lecz przełożyć je również na rzeczywiste działania.
Istotnym krokiem, może być także skorzystanie z usług zewnętrznej firmy, która zajmie się Twoim wizerunkiem w sieci. Pamiętaj bowiem, że posiadanie strony internetowej to w większości branż konieczność. Obecność w internecie to zatem możliwość szybkiego, bezpiecznego i skutecznego rozwoju Twojej firmy!
Znacznie zwiększony popyt
W czasach pandemii można zaobserwować pewne zjawisko, które w najbliższym czasie prawdopodobnie przełoży się na prawdziwy „boom popytowy”. Wspomnieliśmy już, że wiele osób niestety straciło w czasach pandemii, jednak statystyki mówią jasno – oszczędności gospodarstw domowych wzrosły w tym czasie o ponad 100 mld złotych! Można przypuszczać, że taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z ograniczenia działalności wielu gałęzi gospodarki – w ten sposób Polacy nie mieli niejako „gdzie wydawać swoich pieniędzy”.
Tymczasem wiele firm kończyło swoją działalność, co stwarza możliwości podłączenia się pod mocny trend wzrostowy, który występuje po każdym kryzysie. Szczególnie w dobie internetu, wejście na rynek i zwiększanie świadomości istnienia marki/firmy wśród potencjalnych klientów stają się coraz bardziej dostępne dla każdego przedsiębiorcy.
Automatyzacja procesów biznesowych
Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, działania firmy powinny być jak najbardziej zoptymalizowane, aby uzyskać najlepsze efekty w jak najkrótszym czasie i przy najmniejszych nakładach finansowych. Mogłoby się wydawać, że za zyski w firmie odpowiada wyłącznie ilość klientów i „grubość ich portfeli”, jednak to nie wszystko. Wielu przedsiębiorców zapomina bowiem, że czas to również wartość – a w jego oszczędzeniu może znacznie pomóc optymalizacja procesów biznesowych!
W jaki sposób wprowadzić automatyzację biznesową w swojej firmie? Możliwości jest naprawdę wiele! W pierwszej kolejności trzeba oczywiście wziąć pod uwagę Twoją branżę i model biznesowy. Prowadzisz sklep internetowy? Skorzystaj z wygodnego systemu do obsługi zamówień i wystawiania faktur w oparciu o statusy zamówień. Oferujesz usługi? Zastanów się nad sposobami, aby lepiej zarządzać swoimi zleceniami i kontaktami. Pomóc w tym może system CRM (ang. Customer Relationship Management, czyli Zarządzanie Relacjami z Klientami).
Zyskany w ten sposób czas, możesz przeznaczyć na kluczowe działania firmy, które przekładają się na pozyskiwanie nowych Klientów czy sprzedaży. Automatyzacja procesów biznesowych to zatem nie tylko sposób na zwiększenie wygody prowadzenia biznesu, lecz również fundament jego stabilnego rozwoju!