Tego, jak ważne jest posiadanie własnej strony internetowej, kiedy prowadzi się własny biznes, nikomu już nie trzeba tłumaczyć. Nieważne, czy strona to wizytówka hydraulika, sklep z ubraniami, strona korporacyjna firmy międzynarodowej, blog z poradami, czy portal informacyjny – zaistnienie w sieci wydaje się być w tych czasach koniecznością. Szczególnie widoczne było to po sytuacji zapaści gospodarczej w ostatnim okresie, kiedy to ogromna część firm przeniosła swoje usługi do sieci.
Jednakże pozyskiwanie klientów w internecie to już bardziej złożona kwestia. Niestety samo stworzenie witryny nie gwarantuje sukcesu na miarę Amazona. By wygenerować jakikolwiek ruch, a co za tym idzie – konwersję, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, które wypływają z dobrych praktyk już podczas tworzenia strony. Zastosowanie wspomnianych rozwiązań pomoże osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Zapraszam do lektury.
1. Dobry keyword research
Podstawą dobrej optymalizacji serwisu pod kątem SEO jest pierwszy keyword reasearch, który stanowi bazę do opracowania strategii budowania widoczności strony w sieci. Priorytetem zdaje się być określenie kierunków rozwoju serwisu oraz tego, na jakie słowa kluczowe chcemy być wyszukiwani w sieci. Prawdopodobnie dobór fraz będzie elementem, który pokieruje kolejnymi punktami tworzenia strony.
Przede wszystkim, przed podjęciem działań związanych z samą budową serwisu oraz keyword researchem, musimy odpowiedzieć sobie na trzy pytania:
- do kogo kierujemy swoją usługę?
- jak powinna wyglądać struktura naszego serwisu i co chcemy lepiej promować?
- co będzie kluczowym produktem / usługą, jaką chcemy oferować?
- Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą nam określić, czy nasz biznes skierowany jest do klientów indywidualnych, dużych przedsiębiorstw lub producentów, czy może małych firm lokalnych.
Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą nam określić, czy nasz biznes skierowany jest do klientów indywidualnych, dużych przedsiębiorstw lub producentów, czy może małych firm lokalnych.
2. Struktura
Struktura serwisu powinna być przejrzysta, łatwa w nawigowaniu, nie nazbyt zawiła i zagnieżdżona. Oczywiście wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć, bowiem możemy starać się nakłonić klienta do wysłania zapytania, do kontaktu telefonicznego lub kupna naszego produktu.
Przejrzystość struktury jest istotna nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale także robotów Google. Ważne jest, aby boty nie gubiły się podczas skanowania serwisu, by nie trafiały w miejsca, w które nie chcemy. Robot trafiając na naszą stronę, chodzi po linkach wewnętrznych, badając tym samym ich strukturę i relacje pomiędzy nimi.
Opracowując strukturę serwisu należy pamiętać o tym, by treści umieszczać zgodnie z jej tematyką. Ważne jest, aby teksty (lub np. produkty) trafiały do odpowiedniej kategorii, powiązanej tematycznie.
Przy tworzeniu sklepów internetowych należy pamiętać o usystematyzowaniu i prawidłowym osadzeniu kategorii produktów i samych produktów w celu uniknięcia duplikacji contentu. Pamiętajmy zatem, żeby jeden produkt z tym samym opisem nie został dodany kilkukrotnie. Więcej o duplikacji w kolejnych punktach.
Z punktu widzenia użytkownika, poruszanie się po stronie także musi być wygodne i intuicyjne, a dla naszego biznesu – konwersyjne. Pamiętajmy zatem o regule „trzech kliknięć”. W skrócie zasada mówi o tym, że użytkownik powinien trafić w każde miejsce w serwisie za pomocą jedynie trzech kliknięć. Ma to spore przełożenie na konwersję. Jeśli klient nie może kupić wymarzonego produktu przy pomocy 3 interakcji ze sklepem, szansę na dodanie go do koszyka znacznie maleją.
3. Adresy URL
Szalenie istotną sprawą w budowaniu strony www jest struktura adresów. Cechy przyjaznych adresów URL to ich przejrzystość, czytelność i odpowiednia długość. Przyjazny link to taki, który:
- nie posiada znaków specjalnych (znaków zapytania, przecinków itp.), znaków interpunkcyjnych, polskich liter itd.;
- nie zawiera cyfr (ID produktów, kategorii), chyba że tematyka podstrony na to wskazuje, np. data: www.domena.pl/trendy-2020;
- jest możliwie krótki i zwięzły;
- jest czytelny – powinien sugerować użytkownikowi zawartość strony np. www.domena.pl/oferta.
5. Treść i duplikacja
- Niezwykle istotnym elementem z punktu widzenia pozycjonowania serwisu jest jego treść. Cechy wartościowego dla robotów Google contentu, to:
- unikalność
- przejrzystość
- długość
- nasycenie słowami kluczowymi
Unikalność: Testy nie powinny duplikować się zarówno w obrębie serwisu, jak i pomiędzy innymi stronami. Google piętnuje serwisy, które posiadają skopiowaną treść z innych stron, jest to uważane za złą praktykę, a domena może zostać ukarana obniżeniem jej rankingu.
Przejrzystość: Opisy powinny być rozdzielone na akapity, posiadać nagłówki, wypunktowania, pogrubienia, obrazy itd. Tekst urozmaicony czyta się lepiej, przyjemniej, ma to znaczenie nie tylko dla robotów, ale także dla użytkownika.
Długość: Długość opisu ma znaczenie. Tutaj nie sposób jest przesadzić. Mimo, że nie ma złotej reguły, ile tekstu powinno być na danej podstronie, to wpływ na to ma chociażby ilość słów kluczowych kierowanych na daną kategorię lub działanie konkurencji w tym obszarze.
Niezwykle istotną sprawą jest rozmieszczenie fraz kluczowych. Muszą one być wplecione naturalnie, unikamy wymieniania słów po przecinku, ponieważ także za taką praktykę Google może nałożyć karę.
6. Nagłówki
Przyjazne wyszukiwarkom teksty, to także te bogate w nagłówki. Należy pamiętać o właściwej strukturze ich zamieszczenia. Nagłówek najwyższego rzędu, czyli H1, powinien na danej podstronie wystąpić tylko jeden raz. Niektóre źródła podają, że ilość nagłówków najwyższego rzędu może być większa, natomiast dla porządku sugerujemy dodanie jednego – najważniejszego. Ten może posiadać ważne dla nas słowo kluczowe, także w formie odmienionej.
Struktura, to kolejny istotny element, ponieważ tagi <h> powinny z siebie wynikać, a nie stanowić zbiór przypadkowych znaczników.
- po kolei – <h1> >> <h2> >> <h3> >> <h4> >> <h5>
- lub w formie “drzewka”, np. <h1> >> <h2> >> <h2> >> <h3> >> <h2> >> <h3>
8. Metatagi
Bardzo istotnym z punktu widzenia pozycjonowania elementem w budowie stron www są meta tagi.
Title: To idealne miejsce na dodanie najważniejszych słów kluczowych dla danej podstrony. Frazy muszą być dopasowane do treści i tematyki podstrony, ale równocześnie nie być zlepkiem słów kluczowych. To jeden z najistotniejszych dla pozycjonowania tagów.
Description: Krótki tekst reklamowy zawierający słowa kluczowe. Jego głównym celem jest zachęcić użytkownika do wybrania naszego serwisu podczas przeglądania wyników wyszukiwania. Od jakiegoś czasu natomiast Google sam może dobrać treść meta description w celu lepszego dopasowania wyników wyszukiwań do oczekiwań użytkownika.
9. Protokół HTTPS i certyfikat SSL
Kolejnym elementem ważnym dla zarówno wyników strony w wynikach wyszukiwania, ale także dla potencjalnych klientów, jest wykupienie i instalacja certyfikatów SSL. Zielona kłódka w pasku adresu to oznaka, że dane użytkowników przesyłane przez stronę, a przechowywane na serwerze, są szyfrowane. Tak w bardzo wielkim uproszczeniu wygląda proceder związany z certyfikatem SSL. Użytkownicy kupując w sklepie z protokołem HTTPS, mogą czuć się bardziej bezpieczni, jeśli chodzi o przechowywanie ich danych na serwerze oraz o ochronę metod płatności. W obecnych czasach zabezpieczenie serwisu wydaje się być niezbędnym minimum. Jaki natomiast pakiet i rodzaj certyfikatu wybrać? To zależy już od szczegółowych potrzeb naszej strony.
10. Przekierowania
W przypadku, gdy już posiadamy swoją stronę internetową, a zależy nam na odświeżeniu jej wyglądu i struktury, a nie mamy możliwości lub nie chcemy zachowywać jej dotychczasowej struktury, musimy pamiętać o tym, by zadbać o przekierowania adresów URL. W tym celu należy zapisać wszystkie adresy URL z poprzedniej wersji serwisu tak, aby posłużyły one nam jako baza do stworzenia tzw. tablicy przekierowań.
Przekierowanie adresu URL to metoda, która wskazuje, że zawartość danego adresu została przeniesiona na inny adres. Przekierowanie najczęściej zabiera użytkownika na inny adres URL w niewidoczny lub prawie niewidoczny dla niego sposób, dzięki czemu odwiedzający stronę nie dostaje informacji, że podstrona nie istnieje lub została wyłączona.
Przekierowania pomiędzy adresami URL w obrębie struktury serwisu najlepiej wykonywać za pomocą dyrektywy 301, czyli tzw. przekierowania trwałego. Jest to także informacja dla Google, że zawartość podstrony została trwale umieszczona pod innym adresem, a stary jest już nieaktualny. Robot wtedy wie, że moc starego adresu ma przenieść na nowy.
Zatem tablica przekierowań, to zbiór historycznych adresów URL wraz z dopasowanymi do nich analogicznie nowymi adresami z nowej struktury. Wykonując w odpowiednim momencie przekierowania za pomocą pliku konfiguracyjnego htraccess, mamy szansę zminimalizować problem związany z utratą ruchu z wyników organicznych Google.
11. Grafiki
Grafiki stanowią nieodłączny element budowy stron www. Ładne, tematyczne obrazy przykuwają wzrok odwiedzających, często także skłaniają do wykonania przez nich akcji na stronie (kliknięcie w promocję, przejście do danej sekcji itp.). Natomiast sama optymalizacja grafik, to nie tylko jej warstwa wizualna, czy marketingowa, ale także kilka technicznych szczegółów:
- wielkość i rozmiar obrazów: jest to czynnik wpływający na szybkość ładowania się strony. Istotne jest więc, aby zdjęcia były możliwie skompresowane i ograniczone rozmiarowo po to, by użytkownicy odwiedzający stronę nie musieli czekać na ich załadowanie. Opóźnienia wynikające z długiego wczytywania strony, mogą być zarówno czynnikiem rankującym w Google, ale także przyczyną wysokiego wskaźnika odrzuceń.
- treść alternatywna: to tak zwany atrybut “alt”, który powinien zawierać krótkie kilkadziesiąt znaków opisu zdjęcia. Jest to także czynnik rankujący. Atrybuty “alt” można dodać w późniejszym etapie optymalizacji strony.
- nazwa pliku: zalecamy, aby już na poziomie dodawania zdjęć na stronę, dodawać także ich nazwy.
12. Dostosowanie do urządzeń mobilnych
Według ostatniego raportu, badającego m.in. udział użytkowników internetu mobile względem desktop (https://mobirank.pl/2020/01/31/raport-digital-i-mobile-na-swiecie-w-2020-roku/), w Polsce ok. 50% czasu poświęcamy na surfowanie w internecie z telefonem w ręce. Liczba ta rośnie z roku na rok. Co to dla nas oznacza? Nasza strona firmowa musi być dobrze dostosowana do urządzeń mobilnych, aby odbiorcy chętniej z niej korzystali. Pamiętajmy, aby witryna także miała dobre wskaźniki w prędkości ładowania strony, a grafiki powinny być dostosowane do mniejszych rozdzielczości ekranu. Zawsze przed publikacją należy wykonać wszystkie testy pod kątem wyświetlania się serwisu na urządzeniach mobilnych. Zwróćmy uwagę, aby fonty nie były zbyt małe, by odstępy pomiędzy sekcjami były odpowiednie lub by pewne elementy nie przysłaniały innych.
13. Prędkość strony
Narzędzie Pagespeed udostępnione przez Google, pomaga zweryfikować, czy prędkość wczytywania się strony jest prawidłowa. W tym miejscu możemy zbadać, ile czasu zajmuje przeglądarce odpytanie serwera z jego zawartości oraz zwrócenie tych zrenderowanych elementów użytkownikowi. Ten proces powinien odbywać się “w mgnieniu oka”.
Na szybkość ładowania się serwisu wpływ ma bardzo wiele czynników, oto niektóre z nich:
- szybkość, pojemność serwera oraz jego parametry (np. rodzaj dysku),
- wielkość i rozmiar grafik oraz ich format,
- renderowanie skryptów,
- wielkość skryptów (pliki .js, .css oraz inne),
- cache plików,
- oraz inne.
Podsumowanie
Stworzenie ładnej strony internetowej to nie wszystko. Jak widać z powyższych przykładów, elementów, które mają wpływ na jej widoczność w sieci, jest sporo. A to nie wszystkie. Pozwoliliśmy sobie zaznaczyć jedynie część, które uważamy za kluczowe.
Zachowanie powyższych zasad pomoże w dobrym zoptymalizowaniu serwisu pod kątem działań pozycjonerskich. Niezachowanie tych podstawowych zasad może skutkować ogromnymi stratami – najpierw w ilości ruchu na stronie, potem konwersji, a w konsekwencji – zysku pochodzącego ze strony internetowej. Jeśli zatem nie mamy pewności, czy jesteśmy w stanie odpowiednio zająć się optymalizacją wszystkich opisanych tutaj elementów, warto to zadanie powierzyć profesjonalnej firmie SEO.
Gość
Ważne żeby optymalizować naszą stronę internetową on page i off page, wydaje mi się, że wówczas możemy liczyć na dużo lepsze efekty, a jeśli już chodzi o efekty, to na pewno musimy się uzbroić w cierpliwość i się nie zniechęcać bo dobra optymalizacja potrzebuje sporo czasu.
Kasia
Dzięki za tak merytoryczny artykuł. Czekam na inne 😉 I dobrze w podsumowaniu ujęte. Trzeba jak najbardziej wziąć pod uwagę współprace z porządną agencją.
Pola
SEO to w ostatnim czasie jeden z głównych tematów w marketingu internetowym, dlatego takie wpisy szczególnie się przydają. Dziękuje i na pewno będę zaglądała.
Marek
Bardzo dobry artykuł!
Monika
Dziękuję, za tę listę. Zagadnienia związane z SEO są bardzo ważne, ale wciąż trzeba się jeszcze wiele uczyć, aby wszystko poprawnie wdrożyć i nie popełniać błędów. Chyba wydrukuję tą listę i powieszę w widocznym miejscu, żeby o niczym nie zapomnieć :).