Chcesz zyskać własny kanał komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami? W takim razie zainwestuj czas i pieniądze w newsletter.
Dzięki temu już żadna awaria Facebooka czy Instagrama nie będzie dla Ciebie powodem do stresu. Przekonaj się już teraz, co to jest newsletter i jak go stworzyć, aby zgromadzić lojalną społeczność i stabilną markę.
- Co to jest newsletter?
- Dlaczego warto stworzyć newsletter?
- Jak pisać newsletter?
- Aktualne informacje z życia firmy
- Nowe akcje promocyjne
- Informacje o artykułach na blogu
- Ciekawostki, porady i informacje branżowe
- Jak krok po kroku stworzyć newsletter?
- Określ cel i ustal grupę docelową
- Stwórz strategię
- Przygotuj treści do newslettera
- Wybierz narzędzie do newslettera
- Stwórz szablon i zadbaj o technikalia
- Przygotuj perfekcyjne CTA
Aktualne informacje z życia firmy
Do firmy dołączył nowy prawnik, a może pojawiła się nowa maszyna, która pozwala rozszerzyć zakres oferty? Planujesz wprowadzić nowy produkt, czy też zespół uczestniczył w ważnym szkoleniu branżowym? O każdej z tych informacji warto napisać w newsletterze, bez względu na to, w jakim modelu działasz – B2B bądź B2C.
Nowe akcje promocyjne
Odbiorcy newslettera mogą jeszcze szybciej dowiedzieć się o zbliżających się promocjach, wyprzedażach czy nawet zyskać dostęp do specjalnych kodów rabatowych. Dzięki temu użytkownicy dostrzegą realne korzyści z otrzymywania i otwierania wiadomości.
Możesz przeprowadzić osobną akcję promocyjną, skierowaną jedynie do osób zapisanych do newslettera. Gdy tylko poinformujesz o tym w sklepie online, na stronie lub w mediach społecznościowych, to z pewnością powiększysz swoją bazę danych.
Informacje o artykułach na blogu
Prowadzisz bloga firmowego? Zatem artykuły i aktualności, które tam dodajesz, włącz do strategii komunikacyjnej stosowanej w newsletterze. Dzięki temu przekierujesz odbiorców na stronę, a do tego wykorzystasz mailing do informowania odbiorców o nowym wpisie.
Ciekawostki, porady i informacje branżowe
Chcesz wykreować wizerunek eksperta? W takim razie w e-mailach poinformuj czytelników o aktualnościach ze swojej branży, zwróć uwagę na trendy, dziel się ciekawostkami i przydatnymi danymi. To doskonałe tematy wiadomości dla partnerów biznesowych oraz wtedy, gdy Twoja firma działa w modelu B2B.
Określ cel i ustal grupę docelową
Zanim zaczniesz dostrzegać korzyści, jakie zapewnia newsletter, musisz ustalić cele tej formy promocji. Na samym początku określ, jakie są oczekiwania potencjalnych klientów – zupełnie inne potrzeby mają odbiorcy B2B w porównaniu do B2C. Odmienne oczekiwania mogą też mieć pracownicy, do których wyślesz e-maile.
Dlatego zastanów się, kto najczęściej korzysta z Twojej oferty lub do kogo chcesz skierować najnowsze produkty bądź usługi oraz informacje z życia firmy. Dzięki temu z większą łatwością scharakteryzujesz swoją grupę docelową.
Z pewnością pomoże Ci to także podczas ustalania celu newslettera. Oto 3 popularne cele, którymi warto się zainspirować:
- jako sposób motywowania pracowników – gdy chcesz zachęcić pracowników do osiągania, jak najwyższych celów sprzedażowych, to warto w mailingu wyróżnić najlepszych handlowców, co zmotywuje ich do dalszej pracy, a do tego podtrzyma zdrową rywalizację;
- pozyskiwanie nowych klientów B2B i B2C – dzielenie się nowinkami z branży oraz kreowanie wizerunku eksperta, to najlepszy sposób na budowanie wiarygodności i powiększanie grona odbiorców;
- wzbudzanie zainteresowania nowymi produktami lub promocjami – w modelu B2C newsletter to doskonały sposób na stymulowanie zainteresowania odbiorców poprzez przedstawianie im nowych produktów np. ubrań, obuwia czy elektroniki oraz poinformowania o obniżkach cenowych.
Stwórz strategię
Strategia jest nieodłącznym elementem newslettera, dlatego już na wstępie odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań: do kogo kierujesz newsletter, co chcesz przekazać, kiedy planujesz wysyłkę e-maili i w jaki sposób chcesz powiększyć bazę danych.
Do kogo chcesz kierować newsletter?
Twoją grupą docelową są pracownicy, kontrahenci, a może klienci indywidualni? Musisz to wiedzieć już na początku budowania strategii. Jeśli zależy Ci na przesyłaniu e-maili do konsumentów, to warto zastosować segmentację istniejącej bazy danych i podzielić ją w zależności od zainteresowań oraz dotrzeć do poprzednich klientów.
Pamiętaj, że musisz mieć zgodę odbiorców, a wtedy nie będziesz rozsyłać spamu i będziesz przestrzegać zasad RODO.
Nie masz jeszcze listy mailingowej? W takim razie dodaj formularz zapisu do newslettera na swojej stronie lub w sklepie online.
Kiedy wysyłać e-maile?
W strategii newslettera nie może zabraknąć informacji, z jaką częstotliwością chcesz wysyłać e-maile w tygodniu bądź w miesiącu, czy zależy Ci na stworzeniu autoresponderów (automatycznych wiadomości), a może wolisz stosować follow-upy (przypomnienia). Zastanów się także, w jakich dniach tygodnia mają docierać wiadomości do odbiorców – specjaliści podkreślają, że regularność ma spory wpływ na powodzenie kampanii mailingowej.
Warto stworzyć harmonogram wysyłki e-maili na kilka miesięcy. Zamieść tam daty, pomysły na wiadomości, a nawet konkretne tematy, okazje i cele.
Możesz skorzystać z narzędzi typu kalendarz Google, arkusz Google oraz programy do zarządzania projektami np. Asana i Trello. Koniecznie postaw na narzędzia dostępne online, aby Twoi współpracownicy bądź osoby odpowiedzialne za newsletter również miały dostęp do harmonogramu.
Jak docierać do odbiorców?
W strategii nie może zabraknąć sposobów na powiększenie bazy danych. Sprawdzonym sposobem jest stosowanie tzw. lead magnet. Zastanów się, jakie materiały będą przydatne dla Twoich odbiorców i właśnie to im zaproponuj w zamian za pozostawienie w formularzu zapisu własnego adresu e-mailowego. Wśród najczęściej wybieranych lead magnetów są:
- mini e-booki,
- miniszkolenia wideo, audio lub w formie tekstowej,
- checklisty,
- listy narzędzi,
- minikursy,
- kilka rozdziałów płatnego kursu lub e-booka,
- zniżki i kody rabatowe.
Stwórz szablon i zadbaj o technikalia
Następnym krokiem będzie zaprojektowanie szablonu wiadomości. Na szczęście w tym może pomóc Ci wybrany program do wysyłania newslettera. Po prostu wybierz odpowiedni szablon z bazy, dopasuj go pod względem kolorystycznym i go spersonalizuj, tj. uzupełnij stopkę o dane firmy i slogan oraz logo.
Gdy zawsze będziesz korzystać z jednego szablonu, to wysyłanie newslettera stanie się znacznie szybsze.
Pamiętaj też o tym, aby dopilnować kilku spraw technicznych, takich jak:
- w e-mailu musi znaleźć się link, umożliwiający wypisanie się z subskrypcji,
- dopasuj wiadomości newslettera do urządzeń mobilnych,
- wybierz proste grafiki, które nie wymagają dużej rozdzielczości,
- dobierz dobrze widoczne fonty,
- postaw na duże przyciski, które rzucają się w oczy,
- wybierz estetyczny szablon, który nie przytłacza, jest minimalistyczny i atrakcyjny wizualnie.
Przygotuj perfekcyjne CTA
Na koniec nie zapomnij też o wezwaniu do działania, czyli CTA. Z perspektywy sprzedażowej to najważniejszy element newslettera. Właśnie on pozwoli Ci osiągnąć wytyczony cel podczas wysyłania wiadomości.
Umieść CTA w pierwszej części newslettera, najlepiej ponad linią załamania, gdzie nie trzeba jeszcze przewijać wiadomości. W ten sposób zyskasz największą szansę na to, aby użytkownik faktycznie wykonał oczekiwany przez Ciebie krok.
Dobre wezwanie do działania może kierować do oferty, do artykułu blogowego, grupy na Facebooku, do wyprzedaży czy też do nowego kursu bądź e-booka. Wszystko zależy od tego, jakie są Twoje oczekiwania względem newslettera.
Dobrym pomysłem będzie stworzenie wyróżniającego się CTA, np. w formie kontrastującego pod względem kolorystycznym buttonu. Możesz postawić też na formę wypukłego przycisku.
Jesteśmy pewni, że teraz już wiesz, jak stworzyć newsletter i jak wiele korzyści możesz dzięki temu zyskać.