Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej? Koszty w 2024 roku

Własna strona internetowa wiąże się z kosztami, które cyklicznie musisz płacić. Często do wyboru masz płatność raz w miesiącu lub co miesiąc. Dokładne oszacowanie wysokości kosztów jest dość trudne, bo zależy m.in. od wielkości strony czy oferty hostingodawcy, którą wybierzesz. Sprawdź, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej w 2024 roku.

Koszty utrzymania strony internetowej – za co płacisz?

Stworzenie strony www to pierwszy krok. Jednak, aby móc korzystać z witryny przez kilka lat, musisz ją opłacać. Do najważniejszych kosztów zaliczamy hosting, domenę, a także dodatkowe funkcjonalności, które nie są darmowe.
Zastanawiasz się, ile kosztuje utrzymanie witryny internetowej w 2024 roku? Zebraliśmy wszystkie najważniejsze koszty – obowiązkowe i dodatkowe – wraz z przedziałem cenowym. Dzięki temu dowiesz się, ile pieniędzy w firmowym budżecie powinieneś przeznaczyć na prowadzenie strony internetowej.

Hosting

Jeśli chcesz mieć własną stronę www, musisz mieć hosting, czyli miejsce na serwerze, w którym przechowywana jest cała zawartość witryny. Jedynie w nielicznych przypadkach hosting jest bezpłatny np. na Wixie w wersji bez własnej domeny, nie ponosisz też kosztów hostingu. Jednak to dość ograniczona opcja, a brak domeny nie wygląda profesjonalnie.

Standardowo za hosting płacisz raz na rok, ale istnieją też hostingodawcy, którzy oferują miesięczny abonament np. Zenbox, Hostinger czy BlueHost. W przypadku płatności miesięcznej każdorazowo zapłacisz ok. 20-65 zł.

Bardziej opłacalne pod względem finansowym są hostingi z płatnością raz na rok – wtedy przygotuj się na koszty rzędu 150-1200 zł. Dokładna kwota zależy do wielkości strony, potrzebnych zasobów serwerowych, a także dodatkowych funkcji, na jakie się zdecydujesz np. backupu. Koniecznie dowiedz się też, ile kosztuje odnowienie hostingu po roku, aby mieć pewność, czy koszty pozostaną takie same, czy wzrosną.

Domena

Kolejnym stałym kosztem prowadzenia strony internetowej jest domena. To nazwa, która wyróżnia Twoją witrynę w sieci, pozwala na łatwe jej odszukanie, zbudowanie rozpoznawalności i podkreślenie profesjonalizmu firmy.

Firmowa strona www nie powinna istnieć bez własnej domeny, więc nie omijaj tych kosztów. Po prostu wybierz firmę, która oferuje najkorzystniejsze warunki – pamiętaj jednak, aby zwracać uwagę zarówno na koszty początkowe, jak i na opłaty za odnowienie ważności domeny.

Najczęściej za przedłużenie domeny płacisz co rok. Kwoty wahają się od 150 do 600 zł. Choć na pewno znajdą się też firmy, które oferują wyższe ceny w wysokości nawet 800 zł.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to dziś obowiązek. Dlaczego? Ze względu na wymogi Google, a także dbałość o bezpieczeństwo danych. Protokół szyfrowania HTTPS zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo podczas przesyłania danych między serwerem a przeglądarką użytkownika. Dlatego z jego pomocą możesz lepiej chronić wrażliwe dane osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową.

Brak certyfikatu SSL to poważny red flag, który może skutecznie zniechęcić do przeglądania Twojej witryny, więc po prostu nie możesz z niego zrezygnować. Skoro chcesz wiedzieć, ile kosztuje utrzymanie strony internetowej, to w rozliczeniach powinieneś uwzględnić także certyfikat SSL. Bez problemu możesz skorzystać z darmowej wersji, choć jest ona nieco bardziej ograniczona. Jeśli zależy Ci na większym zabezpieczeniu wrażliwych danych, to przygotuj się na koszty w granicy 100-500 zł rocznie – niekiedy najwyższe pakiety pozwalają na jednoczesną ochronę kilku domen.

Administracja strony internetowej

Jakie są koszty utrzymania strony internetowej? Możesz również zdecydować się na zatrudnienie administratora witryny. Specjalista zajmie się wtedy zarówno dodawaniem nowych informacji, jak i aktualizacją oprogramowania, dbaniem o bezpieczeństwo na stronie itp.

Zakres tej usługi to indywidualna kwestia, która wpływa na wzrost kosztów utrzymania strony internetowej. Zazwyczaj za administrowanie strony www płacisz co miesiąc. W przypadku małych stron i podstawowego zakresu usług przygotuj się na koszty wynoszące ok. 100-300 zł miesięcznie. Jednak cena ta wzrośnie w przypadku np. rozbudowanych platform, gdzie częścią obowiązków jest również moderowanie komentarzy, zaawansowana optymalizacja i stała opieka nad stroną. Wówczas miesięcznie zapłacisz nawet 800-1000 zł czy nawet więcej.

Abonament za platformę SaaS

Masz stronę internetową w modelu SaaS? Zazwyczaj ten model oprogramowania jest wykorzystywany w branży e-commerce, ale możesz też zdecydować się na SaaS, jeśli masz stronę www np. w Wix, WebWave czy też Webflow.
Najczęściej SaaS jest udostępniany na zasadzie subskrypcji lub abonamentu, w takim przypadku powinieneś przygotować się na miesięczne koszty w granicach 50-300 zł za standardowe pakiety. Jeśli jednak chcesz prowadzić rozbudowany portal internetowy z dużą ilością treści i multimediów, to miesięczne koszty za SaaS mogą wzrosnąć nawet do 800-1000 zł.

Czy musisz ponosić koszty za SaaS? Nie, wystarczy, że wykorzystasz jeden z darmowych CMS-ów np. WordPress. To jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią, który opiera się na oprogramowaniu open source – wadą tego rozwiązania jest otwarty kod źródłowy, który może zwiększać ryzyko ataków hakerskich. Pomimo tego open source ma też mnóstwo zalet, więc jeśli chcesz zaoszczędzić, to warto rozważyć właśnie ten typ oprogramowania jako alternatywę dla płatnego SaaS.

Płatne wtyczki

Kolejnymi dodatkowymi kosztami prowadzenia strony internetowej, są opłaty związane z korzystaniem z płatnych wtyczek. To częste rozwiązanie, gdy zależy Ci na zwiększeniu funkcjonalności strony np. dodaniu formularza rezerwacji czy zaawansowanych narzędzi wspierających działania SEO. Sprawdź najpierw, czy nie ma darmowej wtyczki, jeśli jednak zależy Ci na wersji premium, to możesz zdecydować się na płatność miesięczną lub roczną.

Ile kosztują płatne wtyczki? Tak naprawdę to zależy od tego, jakie rozszerzenie wybierzesz – standardowe wtyczki SEO np. Yoast SEO Premium to koszt ok. 450 zł za rok. W przypadku wtyczek w formie subskrypcji za poszczególne wtyczki zapłacisz od 100 do 500 zł.

Narzędzia anty-DDoS

W budżecie przeznaczonym na utrzymanie strony internetowej powinieneś też uwzględniać narzędzia lub oprogramowania zwiększające bezpieczeństwo. Nie ograniczaj się jedynie do certyfikatu SSL, bo choć chroni dane osobowe, to nie uchroni Cię przed atakami hakerskimi i złośliwymi oprogramowaniami. Dlatego coraz więcej osób korzysta z narzędzi anty-DDoS – szczególnie w przypadku portali internetowych i stron o wysokiej widoczności.

Zastanawiasz się, dlaczego ataki DDoS są tak niebezpieczne? Przez ten atak hakerski dochodzi do zakłócenia funkcjonowania strony poprzez zalewanie celu ataku ogromną liczbą danych czy też zapytań. W konsekwencji możesz zanotować pogorszenie konwersji, a także utratę wizerunku bezpiecznej i godnej zaufania firmy. Właśnie z tego powodu przedsiębiorstwa chcą się bronić przed atakami hakerskimi i korzystają z dodatkowych narzędzi. Jeśli chcesz zaoszczędzić, to sprawdź, czy hostingodawca proponuje darmowe rozwiązania w cenie hostingu. Zależy Ci na dodatkowej ochronie? Zazwyczaj narzędzia są dostępne w modelu subskrypcyjnym – miesięcznie zapłacisz wtedy od 100 do 300 zł.

SEO, optymalizacja i tworzenie nowych treści

Koszty utrzymania strony internetowej mogą wzrosnąć, jeśli chcesz wypromować witrynę, a także swoją ofertę. W takim przypadku możesz zatrudnić specjalistę, który zajmie się optymalizacją strony np. usunięciem niepotrzebnego kodu, przyspieszeniem ładowania się witryny czy też dodaniem słów kluczowych. Wówczas koszty wzrosną o ok. 500-2000 zł miesięcznie – zazwyczaj najwięcej zapłacisz w pierwszym miesiącu, gdy konieczne jest wykonanie audytu SEO.
Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie przy pomocy content marketingu, to w budżecie uwzględnij też dodatkowe koszty utrzymania strony, takie jak tworzenie i dodawania treści. W tym przypadku ceny mogą być naprawdę zróżnicowane – zależą od długości tekstów, ich rodzaju, liczby czy też dodatków typu zdjęcia lub filmiki. Standardowo jednak miesięcznie zapłacisz od 125 do 500 zł. Pamiętaj jednak, że to dodatkowe koszty, których nie musisz ponosić np. wtedy, gdy masz prostą stronę internetową bez bloga firmowego.

Podsumowanie – Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej? Koszty utrzymania strony w 2024 roku

Utrzymanie prostej strony internetowej zazwyczaj nie wiąże się z wysokimi kosztami. W takim przypadku musisz jedynie zapłacić za hosting i domenę – certyfikat SSL możesz mieć za darmo, a do tego możesz skorzystać z darmowego CMSa. Wówczas roczne koszty mogą oscylować w granicy 300 zł. Koszty zaczynają rosnąć dopiero wtedy, gdy masz bardziej rozbudowaną witrynę czy też portal internetowy, a do tego zależy Ci na zwiększeniu funkcjonalności witryny i chcesz zadbać o bezpieczeństwo. W takim przypadku przygotuj się na koszty sięgające kilku tysięcy złotych. Tak naprawdę ostateczna kwota będzie zależała od tego, z jakich dodatkowych usług będziesz chciał skorzystać, czy zdecydujesz się na płatność subskrypcyjną lub roczną itp.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *