Ile kosztuje pozycjonowanie strony w 2024 roku? Ceny SEO

Pozycjonowanie strony to długofalowe działania, które należy traktować jak inwestycję. Ile kosztuje pozycjonowanie strony w 2024 roku? Sprawdź, jakie są ceny za SEO i od czego zależą.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej w 2024 roku?

Czy podczas kupowania mebli, patrzymy tylko na ich cenę? Nie, bo ważniejsza jest jakość, materiał, z jakiego są wykonane, ich funkcjonalność, dopasowanie do aranżacji wnętrza i wiele innych. Dlatego do pozycjonowania również należy podejść w ten sposób. Podczas wybierania agencji SEO, zamiast zwracać uwagę jedynie na cenę, weź też pod uwagę:

  • doświadczenie firmy;
  • zakres usług;
  • stosowane metody podczas pozycjonowania;
  • sposób rozliczania – np. czy stosowana jest stawka godzinowa, za efekty czy abonament miesięczny;
  • i najważniejsze – potencjalny zwrot z inwestycji.

Cena SEO zależy od wielu czynników, o których szerzej napisaliśmy w dalszej części tego artykułu. Zatem ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej w 2024 roku? Spory wpływ na cenę ma konkurencyjność wybranych słów kluczowych.

Zazwyczaj najniższa cena za pozycjonowanie wiąże się z frazami lokalnymi (wyjątkiem może być Warszawa i niektóre duże miasta). W przypadku chęci pozycjonowania strony na frazy o średniej konkurencyjności i w skali ogólnopolskiej cena za SEO wynosi od 2500 zł do nawet 4500 zł netto. Trudno z góry ustalić górną granicę kosztów za pozycjonowanie bez poznania konkretnych celów klienta, konkurencyjności fraz czy specyfiki branży.

Ile kosztuje lokalne pozycjonowanie strony internetowej?

Świadczysz usługi na konkretnym obszarze? W takim razie najskuteczniejszą formą promowania Twojego biznesu będą działania lokalne. Jeśli Twoi odbiorcy często poszukują specjalistów lub produktów przez wyszukiwarkę, to zdecydowanie warto zwrócić uwagę na pozycjonowanie lokalne.

Główną cechą charakteryzującą SEO lokalnego jest wykorzystywanie słów kluczowych, które zawierają nazwę dzielnicy, miasta, regionu, województwa czy kraju. O takich frazach możemy powiedzieć, że są bardziej szczegółowe, czyli w większości przypadków notują mniejszą liczbę wyświetleń, ale też cechują się mniejszą konkurencyjnością niż frazy ogólne. Pozycjonowanie przy pomocy fraz lokalnych to sposób na oszczędność i optymalizację kosztów. Kolejną zaletą jest też to, że pozycjonowanie lokalne sprawia, że znacznie szybciej możesz dostrzec pozytywne efekty z działań SEO.

Jeśli prowadzisz firmę lokalną, koniecznie przemyśl ten rodzaj pozycjonowania, gdyż może zapewnić Ci największe korzyści. Zatem ile kosztuje pozycjonowanie lokalne w 2024 roku? Ceny SEO ustalane są w sposób indywidualny, jednak mogą rozpoczynać się od ok. 1000 do ok. 3000 zł. Koszty znacznie wzrosną w Warszawie czy w branżach o bardzo dużej konkurencyjności.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego w 2024 roku?

Na jeszcze inne ceny za SEO mogą liczyć właściciele sklepów internetowych. Im większy będzie asortyment sklepu, tym optymalizacja witryny, napisanie tekstów, czy opracowanie strategii link buildingowej zajmie więcej czasu i pochłonie większą ilość pracy. Zatem to oczywiste, że należy oczekiwać wyższych cen za pozycjonowanie sklepu online niż strony z kilkoma podstronami.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego w 2024 roku? Ceny rozpoczynają się od ok. 3000 zł netto, ale trudno wskazać górną granicę. W przypadku bardzo dużych platform sprzedażowych koszty przekraczają 10 000 zł netto miesięcznie.

Ceny SEO – co wchodzi w skład ceny?

Jeśli wskazane powyżej koszty za pozycjonowanie wydają Ci się wysokie albo zastanawiasz się, czy faktycznie ta inwestycja się opłaca, to przekonaj się, co wchodzi w zakres tej ceny. Pozwoli Ci to zdecydować, czy np. masz czas na to, żeby samodzielnie zająć się pozycjonowaniem. Jeśli postawisz na taki krok, to koniecznie przejrzyj inny nasz artykuł pt. Samodzielne pozycjonowanie strony – jak pozycjonować stronę? Podzieliliśmy się tam kilkoma przydatnymi wskazówkami, które na pewno przydadzą się i to nie tylko początkującym.
Wróćmy jednak do tematu tego tekstu.

Gdy zadajesz pytanie – ile kosztuje pozycjonowanie strony, zastanów się również nad tym, co obejmuje cena za SEO. Profesjonalne agencje SEO oferują w ramach usługi zwanej pozycjonowanie strony internetowej następujące działania:

Audyt SEO

Audyt SEO powinien być obowiązkowo wykonany jeszcze przed stworzeniem strategii SEO. Pozwala na sprawdzenie stanu witryny, jakości treści, skuteczności dotychczasowych działań związanych z pozycjonowaniem i wiele więcej. Specjalista ds. SEO po wykonaniu audytu powinien dostarczyć raport, w którym znajdą się informacje na temat błędów, braków i sposobów rozwiązania problemów związanych z funkcjonowaniem strony oraz z działaniami SEO.

Działania on-site

Kolejną kategorią czynności, na które przeznaczony jest budżet przy pozycjonowaniu są działania on-site, czyli na stronie lub w sklepie online. To bardzo ważna grupa czynności, która obejmuje m.in. analizę słów kluczowych, optymalizację treści, zdjęć oraz kodu, zastosowanie linkowania wewnętrznego, poprawę szybkości ładowania się strony, ustawienie przekierowań czy też zastosowanie hierarchii nagłówków H1-H6. Warto podkreślić, że do ceny za pozycjonowanie bardzo często wliczane są również koszty pracy copywritera, który pisze teksty na stronę, opisy produktów i kategorii oraz artykuły blogowe.

Działania off-site

To, ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowe, w dużej mierze zależy obecnie również od działań off-site, czyli poza witryną. Dotyczą one głównie link buildingu, który wiąże się z pozyskiwaniem mocnych linków prowadzących do strony. Wartościowe linki zwiększają wiarygodność witryny i pomagają w osiągnięciu wyższych pozycji w wyszukiwarce Google.

Zadaniem agencji SEO jest zdobycie takich linków, które będą tematycznie powiązane ze stroną i będą cieszyły się wysokim autorytetem. Trzeba jednak podkreślić, że pozyskiwanie linków jest procesem czasochłonnym i coraz kosztowniejszym.

Jakie są modele płatności za pozycjonowanie strony?

Możesz zdecydować się na różne modele płatności za pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki temu dopasujesz je do swoich potrzeb, a do tego zapewnisz ciągłość realizacji strategii SEO. Przekonaj się, jakie są 3 najpopularniejsze modele płatności za pozycjonowanie witryny internetowej.

Model abonamentowy (miesięczny)

Model abonamentowy to najczęściej wybierana forma płatności za pozycjonowanie, która polega na uiszczaniu stałej, miesięcznej opłaty. W tym przypadku współpraca między agencją a klientem opiera się na umowie – bezterminowej lub terminowej – z miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Najważniejszym celem w modelu abonamentowym jest stałe budowanie pozycji w wybranej wyszukiwarce. Właśnie ta regularność zapewnia najwięcej zalet. Pozwala na stopniową optymalizację i budowanie mocy domeny. Atutem jest również stała cena za pozycjonowanie strony przez cały czas trwania umowy. Dlatego, nawet gdy pozycjonowanie zacznie już przynosić efekty, to nie musisz obawiać się podwyżek cen.

Jakie wady ma model abonamentowy? Są to:

  • początkowo koszty abonamentu mogą wydawać się wysokie,
  • płacisz nawet wtedy, gdy nie są jeszcze widoczne efekty,
  • brak możliwości szybkiego zerwania umowy.

Płatność za efekty

Z perspektywy klienta model płatności za efekty może wydawać się korzystną opcją, która jednak wiąże się niekiedy z ryzykiem stosowania nieodpowiednich praktyk przez niektóre agencje. Na czym dokładnie polega płatność za efekty? Na początku ustalany zostaje cel, który ma być zrealizowany przez agencję – najczęściej jest to wysoka pozycji na wybraną frazę kluczową. Podczas pozycjonowania liczą się jedynie wybrane słowa kluczowe, a nie całkowity zasięg strony.

Jakie zalety ma płatność za efekty? Może wiązać się z niższymi kosztami w porównaniu do modelu abonamentowego – dotyczy głównie nisko konkurencyjnych branż. Poza tym nic nie płacisz, dopóki agencja nie zrealizuje założonych celów.

Płatność za efekty ma też wady, oto niektóre z nich:

  • dodatkowe koszty w przypadku pozycjonowania kolejnych fraz;
  • wąskie działanie i skupienie jedynie na wybranych frazach, a nie na ogólnych zasięgach strony;
  • długoterminowe umowy, bez możliwości złożenia wypowiedzenia.

Model hybrydowy

Model hybrydowy łączy cechy płatności za efekt i modelu abonamentowego. Nieliczne agencje umożliwiają wybór tej formy płacenia za pozycjonowanie strony www. Model ten wyróżnia się niższymi kosztami w porównaniu do miesięcznego abonamentu, ale musisz spodziewać się dodatkowych kosztów w przypadku osiągnięcia założonych celów.

Najważniejszą zaletą modelu hybrydowego jest to, że gdy nie ma efektów, to płacisz jedynie stałą, miesięczną opłatę. Usługa obejmuje też regularną pracę nad widocznością strony, optymalizację witryny oraz możliwość szybkiej reakcji w razie zmniejszającej się widoczności.

Jakie wady ma model hybrydowy? Przede wszystkim należy wspomnieć o:

  • braku możliwości zakończenia umowy z dnia na dzień;
  • konieczności zapłaty nawet wtedy, gdy nie ma efektów;
  • kosztach dodatkowych, które mogą sprawić, że ten model będzie droższy niż abonament.

Co wpływa na to, ile kosztuje pozycjonowanie strony w 2024 roku? 5 najważniejszych czynników

Duże znaczenie na cenę za pozycjonowanie strony www odgrywają pewne czynniki – sprawiają, że cena rośnie lub maleje. Profesjonalne agencje często oferują indywidualną wycenę. Sprawdź, co dokładnie wpływa na to, ile kosztuje pozycjonowanie strony www.

Historia i wiek domeny

Jeśli masz starszą stronę, która zebrała już sporą liczbę linków przychodzących, to ponowne jej pozycjonowanie bywa łatwiejsze i skuteczniejsze. Może to wpłynąć na obniżenie kosztów za pozycjonowanie. Jeśli jednak działania te były niezgodne z regulaminem Google, to zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwarki będzie sporym wyzwaniem. W takim przypadku spowoduje to podwyższenie kosztów pozycjonowania. Dlatego przed zakupem domeny przeanalizuj jej historię, bo może to wpłynąć na koszty za SEO.

Konkurencyjność branży

Co jeszcze wpływa na koszty pozycjonowania witryny internetowej? Oczywiście konkurencyjność branży. Jeśli chcesz zdobyć wysoką pozycję w popularnych branżach, a na dodatek konkurencyjne marki inwestują już w pozycjonowanie, to potrzeba będzie więcej czasu na zwiększenie widoczności. Niezbędna będzie wtedy nie tylko dobra strategia, ale również regularność oraz wyższy budżet.

Wybrane frazy kluczowe

Konkurencyjne i popularne frazy kluczowe to wyższe koszty i dłuższa praca nad zdobyciem miejsca w Top 10 w Google. Dlatego agencje najchętniej pracują z wykorzystaniem długiego ogona oraz słów kluczowych o niskiej lub średniej konkurencyjności. Takie frazy zapewniają dobry stosunek jakości do ceny, dzięki temu nie nadwyrężysz budżetu, a przy tym dostrzeżesz wzrost sprzedaży.

Jakość strony internetowej

Doświadczenia użytkownika to kolejny aspekt, który wpływa na skuteczność pozycjonowania oraz koszty SEO. Nowoczesna witryna, zaprojektowana zgodnie z zasadami UX to atut, który wpłynie na konwersję oraz wyższą lokatę w wynikach wyszukać Google. Pozwoli Ci też zaoszczędzić czas i pieniądze. Natomiast wolno działająca strona z nieintuicyjnym menu będzie wymagała odświeżenia, czym może zająć się agencja pozycjonująca, ale wpłynie to cenę za pozycjonowanie strony.

Zasięg strony www

Zasięg strony również ma wpływ na cenę pozycjonowania. Chcesz trafiać do lokalnych odbiorców? Pozwoli Ci to zaoszczędzić, bo pozycjonowanie lokalne jest tańsze od pozycjonowania na frazy o szerszym zasięgu. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku stron, które mają trafiać do odbiorców w całym kraju. Wpływa to na większą konkurencyjność, jest też bardziej czasochłonne, a przy tym może zapewnić spore korzyści finansowe. Wiąże się to także ze wzrostem ceny za SEO.

Jak obliczyć zwrot z inwestycji? ROI SEO

Skoro już wiesz, ile kosztuje pozycjonowanie strony lub sklepu internetowego, to zwróćmy uwagę na kolejny bardzo ważny temat, czyli obliczanie ROI. Wyliczenie zwrotu z inwestycji (to właśnie ROI) pomaga w ostatecznym podjęciu decyzji, czy warto wydać tę konkretną kwotę za pozycjonowanie. Tak naprawdę dopiero ROI powie nam, czy proponowana przez agencję SEO cena za pozycjonowanie jest wysoka, czy też mieści się w akceptowalnym przedziale.

Skorzystaj ze wzoru na ROI SEO = (Wartość generowanego ruchu z SEO – Koszt działań SEO) / Koszt działań SEO x 100%

Sporym problemem bywa określenie przychodów związanych z działaniami SEO. Z jednej strony mogą to być potencjalne lub już notowane wyniki sprzedaży, ale też przychody mogą być niefinansowe np. związane ze wzrostem wartości konwersji.

Jak wybrać dobrą agencję SEO? O tym musisz pamiętać!

Nie da się ukryć, że duży wpływ na to, ile kosztuje pozycjonowanie strony, ma to, kto zajmuje się działaniami SEO. Dlatego ważne skontaktuj się z kilkoma firmami, zanim podejmiesz ostateczną decyzję. Weź pod uwagę nie tylko cennik za pozycjonowanie, ale też kilka innych bardzo ważnych czynników.

Oto 8 naszym zdaniem ważnych aspektów, które trzeba przeanalizować i porównać, aby wybrać najlepszą agencję SEO, oto one:

  1.  Jeśli zależy Ci na szybkich efektach, to wybierz agencję SEO, która rozlicza się za efekty. Upewnij się, czy aby na pewno firma działa zgodnie z zasadami white hat SEO.
  2. Wybierz agencję, która co miesiąc dostarcza raport ze swojej pracy i zapewnia łatwą komunikację z opiekunem klienta lub ze specjalistą.
  3. Sprawdź opinie na temat agencji SEO. Pamiętaj, że masz do czynienia ze specjalistami, którzy znają się na algorytmach Google, dlatego też koniecznie popytaj o jakość usług firmy na specjalistycznych forach czy na grupach na Facebooku.
  4. Weź pod uwagę nie tylko cenę za pozycjonowanie, ale też przewidywane ROI SEO.
  5. Poświęć też czas na kontakt z agencją, aby dowiedzieć się, z jakich narzędzi korzystają, jak zdobywają linki itd.
  6. Przejrzyj portfolio agencji SEO. Osobiście sprawdź, jak prezentuje się widoczność stron wcześniejszych klientów w Google.
  7. Jeszcze przed podpisaniem umowy przeczytaj dokładnie umowę – szczególnie zwróć uwagę na zapiski związane z wynagrodzeniem, karami umownymi, okresem współpracy czy warunkami, jak rozwiązać umowę.
  8. Pomocne w określeniu kompetencji specjalistów SEO może być sprawdzenie zakładek „O nas” lub „O zespole”, ewentualnie przejrzenie profili pracowników na LinkedIn. Sprawdź, jakie kursy ukończyli pracownicy, jakimi sukcesami mogą się poszczycić i jakie certyfikaty zdobyli.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony w 2024 roku – podsumowanie

Rosnące koszty prowadzenia firmy sprawiają, że szczególnie w 2024 roku cena za SEO odgrywa bardzo ważną rolę. Agencje SEO ustalają ją indywidualnie w zależności od konkurencyjności słów kluczowych i branży, strategii działania, a także wielu innych czynników. Wybranie agencji SEO na podstawie ceny, jaką oferuje to duże ryzyko, gdyż może skończyć się to karą od Google i brakiem realnych korzyści z pozycjonowania. Dlatego, zamiast zwracać uwagę jedynie na koszty za działania SEO, oblicz współczynnik ROI SEO, aby przekonać się, czy wybrana oferta zapewnia akceptowalne korzyści finansowe lub niefinansowe.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *