Stworzenie strony internetowej firmy niewątpliwie kwalifikuje się jako działanie marketingowe. Dzięki witrynie dostępnej w Sieci możesz nie tylko zaprezentować firmę, ale również przedstawić ofertę potencjalnym klientom. Trochę inaczej wygląda to w przypadku sklepów internetowych, które mogą działać jako dodatek i wsparcie dla sklepu prowadzonego „w rzeczywistości”, albo działać wyłącznie w wirtualnym świecie jako samodzielny sklep. Tak czy inaczej, we wszystkich trzech przypadkach cel jest ten sam: wypromować witrynę i sprawić, aby jak najwięcej osób odwiedziło stronę www oraz zapoznało się z prezentowaną ofertą.
Spis treści
Rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb
Witrynę można promować wykorzystując różne metody: umieszczając adres strony www na firmowych ulotkach i wizytówkach lub podawać go jako treść reklamy radiowej. Jest mnóstwo sposobów na rozpowszechnienie adresu strony internetowej firmy. W Internecie za taką wirtualną wizytówkę można uznać reklamę, która pojawia się na innych stronach lub w wyszukiwarkach. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi pozwalających na wykreowanie i wdrożenie reklamy online jest Google Ads, znane do niedawna jako Google AdWords.
Co to jest Google Ads?
Google Ads to internetowy system reklamowy, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google i na stronach internetowych. Przekaz marketingowy może przyjąć postać reklamy tekstowej lub produktowej w wyszukiwarce oraz reklamy graficznej w witrynach w postaci baneru lub filmu. Reklamy nie są wyświetlane na przypadkowych stronach www, ale na tych, które budują sieć reklamową w ramach programu Google AdSense. Sieć reklamową tworzą zarówno duże i popularne witryny, jak i mniejsze strony www oraz portale i blogi. Strony internetowe współpracujące w ramach sieci udostępniają miejsce, w którym może pojawić się reklama. Google AdSense to serwis, który wyświetla na wspomnianych stronach reklamy tekstowe, graficzne lub reklamy wideo czy animacje. Ważną zaletą Google Ads jest to, że reklamy wyświetlają się poprawnie zarówno na ekranach komputerów, jak i na urządzeniach mobilnych.
Jak działa Google Ads?
Google Ads opiera swoje działanie na wyświetlaniu Internautom reklam w postaci grafik, filmów czy linków sponsorowanych. Te przekazy marketingowe wyświetlane są zarówno w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce, jak i w sieci reklamowej, czyli na stronach internetowych współpracujących z Google. Główną zaletą reklam w systemie Google Ads jest to, że wyświetlany przekaz nie jest przypadkowy, a dopasowany do potrzeb czy też zainteresowań użytkownika. Reklamy są wyświetlane w oparciu o jego aktywność internetową, czyli na przykład na podstawie tego co wpisuje w oknie wyszukiwarki, albo jakie witryny odwiedza. Google Ads oferuje skuteczne, a jednocześnie korzystne dla odbiorców rozwiązanie – reklama ukazuje się w idealnym momencie, czyli wtedy, kiedy użytkownik faktycznie czegoś szuka lub jest zainteresowany tematem. Jest to korzystne dla obu stron, ponieważ odbiorca otrzymuje istotną dla niego treść, np. ciekawą ofertę, a reklamodawca trafia ze swoim przekazem do osoby, która jest faktycznie zainteresowana i może łatwo stać się potencjalnym klientem.
Google Ads, a tworzenie stron www
Samo narzędzie, jakim jest Google Ads, nie pomoże ani na etapie projektowania, ani też tworzenia stron internetowych. Nie temu jest dedykowane. Jednak z całą pewnością umiejętne wykorzystanie możliwości Google Ads pomoże w wypromowaniu Twojej strony www, co również jest bardzo ważnym elementem w całym procesie kreowania i wdrażania strony internetowej. To właśnie działania marketingowe pozwalają zaistnieć w Sieci, rozszerzyć grono odbiorców i zdobyć nowych klientów. Działania podejmowane przy użyciu Google Ads, jako forma kampanii reklamowej, to doskonałe uzupełnienie procesu tworzenia strony www lub sklepu internetowego.
Pełna kontrola kampanii reklamowej
Zdecydowanie największą zaletą serwisu Google Ads jest możliwość kierowania przekazu reklamowego do użytkowników faktycznie zainteresowanych ofertą lub tematem. Osiągnięcie takiego efektu jest realne dzięki możliwościom ustawienia i dostosowania kampanii do potrzeb i oczekiwań reklamodawcy. Kontrola nad poszczególnymi aspektami kampanii pozwala na jej stałe udoskonalanie, ale także szybkie wdrażanie zmian, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Gdzie ukazują się reklamy?
Reklamy pokazywane w ramach działania systemu Google Ads są widoczne w różnych miejscach. Jeśli chodzi o linki sponsorowane to można je znaleźć w wyszukiwarce internetowej, nad lub pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Podobnie wyświetlają się oferty produktów przygotowane przez sklepy internetowe. Użytkownik zobaczy boks ze zdjęciem, opisem i ceną. Przekaz marketingowy tego typu wyświetla się jako reakcja na wpisanie do wyszukiwarki określonych słów kluczowych, zatem jest odpowiedzią na potrzeby użytkownika.
Google Ads wyświetla również reklamy na stronach tworzących sieć partnerską w serwisie Google AdSense. Na stronach internetowych tworzących sieć partnerską reklamy przybierają najczęściej postać banerów, czyli kolorach grafik, zazwyczaj z tekstem, które po kliknięciu przenoszą użytkownika na stronę docelową, czyli stronę reklamodawcy. Do sieci reklamowej zalicza się np. serwis YouTube – w tym przypadku reklamy mogą się ukazywać jako krótkie filmy i animacje, a także poczta Gmail.
Docelowa grupa odbiorców
Google Ads pozwala na wybór miejsca (stron www z sieci reklamowej) albo słów kluczowych, dla których wyświetli się reklama. Daje to możliwość dotarcia do grupy docelowej, która jest faktycznie zainteresowana produktem bądź usługą. To właśnie wśród takich osób znajdują się potencjalni klienci firmy. W tym tkwi przewaga Google Ads i spersonalizowanego przekazu marketingowego. Takie rozwiązanie jest dużo bardziej efektywne niż wyświetlanie wszystkim tych samych reklam, niezależnie od tego czy faktycznie mogą być zainteresowani tematem. Google Ads pozwala również na uwzględnienie kwestii lokalizacji. Jeżeli Twoje usługi mają charakter typowo lokalny, można zaznaczyć promień, w zasięgu którego potencjalnym klientom wyświetli się reklama Twojej działalności, albo w inny sposób określić strefę zasięgu, np. definiując ją jako obszar danego miasta lub województwa. To również sposób na precyzyjne określenie grupy docelowej i szansa na zdobycie nowych klientów na lokalnym rynku. Sprecyzowanie i określenie grupy docelowej jest niezwykle cenne i ważne – dzięki temu przekaz marketingowy dociera dokładnie do tych osób, które są zainteresowane, a stąd już prosta droga do pozyskania nowych klientów.
Budżet
Kampanie prowadzone za pośrednictwem Google Ads można uruchomić w każdej chwili, a na efekty działań nie trzeba długo czekać, co jest dużym plusem takich zabiegów marketingowych. Kampanie w ramach Google Ads to forma reklamy płatnej, przy czym opłata naliczana jest dopiero w momencie, gdy użytkownik kliknie w reklamę – nie ma znaczenia ile razy reklama zostanie wyświetlona. Jest to model nazywany PPC, czyli pay-per-clilck. Wdrażając swoją kampanię przy pomocy Google Ads sam ustalasz limit miesięcznego budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na tę formę działań marketingowych. Google Ads może działać niemalże przy dowolnym budżecie, a dzięki temu, że sam ustalasz limity, masz całkowitą kontrolę nad wydatkami na tym polu. W każdej chwili możesz również zatrzymać prowadzenie kampanii przy użyciu Google Ads.
Przyszłość marketingu internetowego
Już sama idea, na której opiera się działanie Google Ads wydaje się być doskonała – przekaz marketingowy jest kierowany wyłącznie do osób, które wykazały zainteresowanie tematem. Jednak Google nie poprzestaje na tym i stale rozwija swoje narzędzie wdrażając najnowsze rozwiązania technologiczne. Są to m.in. uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja, które pozwalają na jeszcze lepszy dobór rozwiązań oraz zarządzanie kampanią reklamową, przez co sama kampania staje się bardziej efektywna i skuteczna.
Jeszcze lepsze wyniki
Co zrobić, aby kampania prowadzona za pośrednictwem Google Ads przynosiła rezultaty? Jakie kroki należy podjąć, aby wyniki były jeszcze lepsze? Kluczem, a jednocześnie odpowiedzią na to pytanie jest analiza. Chodzi tu o stałe monitorowanie uzyskiwanych wyników, analizę gromadzonych danych, ale także wyciągnie wniosków i wdrażanie rozwiązań mających na celu udoskonalenie prowadzonej kampanii reklamowej.
Należy pamiętać, że skuteczne działania marketingowe to działania prowadzone na kilku płaszczyznach, przy uwzględnieniu równych kanałów reklamowych jednocześnie. Dlatego ważne jest, aby nie skupiać się tylko na jednym rozwiązaniu, ale poznać i wykorzystać możliwości, jakie są dostępne. W wirtualnym świecie popularnym działaniem marketingowym jest pozycjonowanie i optymalizacja witryny pod wyszukiwarki. Niewątpliwie dobrze przeprowadzone działania SEO również odnoszą skutek i są doskonałym uzupełnieniem reklam typu pay-per-click.