Na design strony www składa się nie tylko układ poszczególnych elementów, ale także, a może przede wszystkim, wybrana kolorystyka. Nie od dziś wiadomo, że kolory potrafią wywołać w nas emocje i wpływają na nasz odbiór np. wnętrza czy właśnie strony internetowej. Oddziaływanie barw na to jak odbieramy otoczenie i to jak kolory wpływają na nas związane jest z psychologią kolorów. Już sam fakt, że istnieje taki termin zwraca uwagę, że kolory nie są bez znaczenia i umiejętnie dobrane potrafią wywołać określony efekt. Właśnie to jest wykorzystywane w procesie kreowania strony internetowej.
Podstawowe zasady
Kolory to ważne narzędzie marketingowe. Dobór barw to istotny etap procesu tworzenia strony internetowej, ale nie tylko. To także kwestia logo firmowego czy aranżacji pomieszczeń biurowych lub sklepu. Warto już na samym początku dobrze przemyśleć to zagadnienie. Społeczeństwo docenia atrakcyjne kolorystycznie witryny oraz reklamy, na których barwy idealnie ze sobą współgrają. Takie elementy „cieszą oko” i przyciągają naszą uwagę na dłużej. Dokładnie taki sam efekt powinna wywoływać nasza strona lub sklep internetowy – nasz cel to przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi użytkownika Internetu, który może stać się potencjalnym klientem.
Istnieje kilka podstawowych zasad, którymi warto się kierować w doborze kolorystyki strony www. Po pierwsze, jeśli firma ma już swoje logo albo zdjęcia używane w materiałach reklamowych, to barwy witryny internetowej powinny z nimi współgrać. Dodanie kolejnych kolorów może wprowadzić niepotrzebny chaos wizualny. Z tą kwestią związana jest następna zasada – nie ma potrzeby wprowadzania zbyt wielu barw. Zazwyczaj wybór 2/3 pasujących do siebie kolorów w zupełności wystarcza. Kiedy barw jest zbyt wiele, witryna być może staje się wyrazista, ale nie o takie przyciągnięcie uwagi nam chodzi. Takie strony szybko męczą wzrok i zniechęcają użytkownika, przez co rezygnuje on z dalszego przeglądania i zapoznania się z naszą ofertą. Obecnie w cenie jest przejrzystość, harmonia i klasa – osiągnięcie takiego efektu przy użyciu zbyt wielu kolorów jest trudne. Kolejna wskazówka to dobór kolorów kontrastujących ze sobą. Zastosowanie się do tej zasady poprawia czytelność strony. Jest to udogodnienie dla każdego użytkownika, a dodatkowo sprawia, że nasza witryna staje się łatwiej dostępna nawet dla osób, które mają problemy ze wzrokiem.
Psychologia kolorów
Powyższe zasady są ważne i warto zwrócić na nie uwagę projektując wygląd strony www. Jednak najważniejsze jest, aby wybierać kolory mając na uwadze przeznaczenie witryny oraz to jacy użytkownicy stanowią naszą grupę docelową. Kwestia ta bardzo różnicuje strony, dlatego tak istotne jest indywidualne podejście do każdego projektu. Inną kolorystykę wybiera się na stronę domu opieki, a inną dla centrum rozrywki. To, jakie uczucia wzbudzają w nas poszczególne barwy, czyli psychologia kolorów, jest powszechnie stosowane przez twórców stron www, ale także projektantów związanych z innymi dziedzinami. Dlatego warto poznać pod tym względem charakterystykę i znaczenie chociaż kilku barw, by zobaczyć jak mogą wpływać na użytkowników, a następnie wykorzystać tę wiedzę, aby wywołać pożądany efekt.
- Czarny – czerń niezmiennie kojarzy się z elegancją, klasą i luksusem. Można w ten sposób podkreślić ekskluzywność marki oraz wzbudzić respekt. Czarne elementy nawiązują także do prostoty i tradycji. Z drugiej strony kolor ten może kojarzyć się negatywnie – ze złem i żałobą.
- Szary – kolor neutralny, prosty, ale zarazem ciekawy. Z pewnością niezobowiązujący, nie wywołuje skrajnych emocji. Kojarzy się z formalnością, kompetencją, ale i dostojnością.
- Biały – bezapelacyjnie przywodzi na myśl czystość, prostotę i świeżość. Kojarzy się z wiedzą i kreatywnością. To także barwa łączona z elegancją.
- Żółty – barwa ciepła, wesoła i kojarząca się z radością i optymizmem. Kolor ten najszybciej przyciągająca wzrok i uwagę.
- Pomarańczowy – kojarzony, podobnie jak żółty i czerwony, z entuzjazmem, radością i witalnością. Wywołuje zwykle pozytywne i optymistyczne skojarzenia, skutecznie przykuwając uwagę.
- Czerwony – czerwień to barwa ciepła i intensywna. Podobnie jak dwa poprzednio wymienione kolory skutecznie przykuwa wzrok i wysuwa się na pierwszy plan. Pobudza do podjęcia działania i reakcji. Czasami może być kojarzony z gniewem lub niebezpieczeństwem.
- Fioletowy – kolor ten przywodzi na myśl powagę, luksus i elegancję. Kojarzony z wiedzą, wzbudza respekt. Wprowadza odrobinę tajemniczości.
- Niebieski – kojarzy się przede wszystkim z pewnością i bezpieczeństwem. Wzbudza zaufanie, uspokaja. Przywołuje na myśl takie cechy jak rzetelność i niezawodność.
- Zielony – kojarzy się z naturą, więc także z relaksem, odprężeniem i spokojem. Wiązany z poczuciem bezpieczeństwa i harmonii. Z drugiej strony zieleń to rozwój, świeżość i energia.
Przydatne narzędzia
W Internecie można znaleźć wiele narzędzi, zarówno prostych jaki bardziej zaawansowanych, które pomagają podjąć decyzję przy wyborze odpowiednich zestawień barwnych. Można wykorzystać np. Adobe Kuler, które pomaga utworzyć nową paletę pasujących do siebie kolorów. Istnieją także narzędzia, które w inny sposób wspomagają podjęcie decyzji. Narzędzie Color Palette Generator to ciekawe rozwiązanie, które pozwala na określenie jakie barwy występują najczęściej na zdjęciu. Można tam wczytać dowolną grafikę, która przedstawia np. logo formy albo zdjęcie wykorzystywane w materiałach marketingowych i w ten sposób otrzymać wykaz najczęściej występujących na grafice barw. Tym samym dowiadujemy się jakie kolory będą współgrały z badaną grafiką. Spotkać też można gotowe palety kolorów tworzone i oceniane przez Internautów. Takie rozwiązanie oferuje np. strona ColourLovers.
Jeśli sami nie czujemy się dobrze w takich kolorystycznych kwestiach, warto powierzyć to zadanie specjalistom. Doświadczeni pracownicy agencji interaktywnej zajmą się nie tylko tworzeniem strony lub sklepu internetowego, ale zadbają także o logo marki i inne elementy strategii marketingowej.
Ike
W 2020 wygrywa chyba zdecydowanie czerń, na co wskazuje między innymi wprowadzanie dark mode do wielu popularnych aplikacji. Wspomniana eksluzywność podejrzewam, Google i Facebook wprowadzili zmiany w tym kierunku ostatnimi czasy (tu też względy zdrowotne, mniej blue light) i widać, że czarny staje się coraz bardziej popularny. Cool fact, trendy się zmieniają.