Dlaczego strony internetowe wolno się otwierają? – 8 powodów

Czy wiesz, że każde 0,5 sekundy oczekiwania na załadowanie się strony internetowej powoduje spadek ruchu o 20%? Współcześni użytkownicy nie chcą czekać, a jeśli są do tego zmuszeni, to tracą do Ciebie zaufanie, spada też ich poziom zadowolenia. Sprawdź, dlaczego strony internetowe wolno się otwierają i zlikwiduj ten problem, aby użytkownicy od razu mogli zapoznać się z treściami w obrębie Twojej witryny.

8 powodów, dlaczego strony internetowe wolno się otwierają

Brak prawidłowej optymalizacji strony to główna przyczyna długiego ładowania się witryny. Może to wynikać ze zbyt dużych rozmiarów plików czy też z nadmiernej ilości kodu. Odkryj też inne powody, dlaczego witryny wolno się otwierają i skorzystaj z naszych porad na to, jak przyspieszyć ładowanie się strony.

Duże pliki na stronie

Chcesz, żeby Twoja strona www wyglądała nowocześnie dzięki grafikom, zdjęciom czy krótkim filmikom? Niestety może to prowadzić do wolniejszego otwierania się witryny, bo wysokiej jakości zdjęcia są po prostu zbyt ciężkie i nie mają rozdzielczości dopasowanej do tej, w której są wyświetlane na stronie. Przez to strona może się ładować dłużej nawet o kilka sekund. Jak możesz poradzić sobie z tym problemem? Niezbędna jest optymalizacja grafik.

Zacznij od zmiany rozdzielczości zdjęć i grafik przy pomocy np. Adobe Photoshop lub Fotosizer. Dzięki temu skutecznie zmniejszysz wagę zdjęć, a jednocześnie pozostaną one nadal wyraźne i atrakcyjne. Jednak to nie koniec zadań, które musisz wykonać. Pamiętaj też o zapisywaniu zdjęć w odpowiednim formacie – najlepiej WebP lub JPG. Dzięki temu grafiki będą się szybciej wczytywały. Świetnym rozwiązaniem jest także opcja lazy loading, która sprawia, że elementy graficzne zaczynają ładować się dopiero w momencie, gdy są widoczne na stronie.

Zbyt dużo fontów na stronie

Czy wiesz, że zbyt duża liczba fontów na stronie również może spowodować spowolnienie otwierania się witryny? Wszystko przez to, że przeglądarka musi pobrać każdy rodzaj fontu, zanim zostanie wyświetlony, więc im będzie ich więcej, tym dłużej to potrwa. Dlatego ze względów zarówno wizualnych, jak i z powodu optymalizacji strony zdecyduj się na maksymalnie 2-3 fonty i ogranicz się do 3-4 wariantów tych fontów. Wykonaj testy, a szybko przekonasz się, że już ta prosta zmiana wpłynie pozytywnie na prędkość ładowania się strony.

Ograniczenie fontów do 2-3 jest też zalecane przez specjalistów UX. Dzięki temu strona jest atrakcyjna, a nie krzykliwa i z łatwością możesz pokierować odbiorcami czy też podkreślić znaczenie wybranych treści.

Widgety na stronie www

Trudno jest sobie wyobrazić stronę internetową bez widgetów do mediów społecznościowych takich jak YouTube, Facebook czy Instagram. Jednak ich obecność może w dużym stopniu wpłynąć na wolne otwieranie się witryny.

Widgety do Social Mediów zazwyczaj są dodawane za pomocą kodu JavaScript, a podczas ładowania strony każdy kod jest pobierany z innej domeny, a to powoduje znaczne spowolnienie. Jak sobie z tym poradzić? Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz widgetu zachęcającego do polubienia strony lub postu. Najlepiej przeprowadź test i sprawdź, ile czasu zajmuje ładowanie witryny ze wszystkimi widgetami i bez nich. Jeśli różnica będzie znacząca, to możliwie jak najbardziej ogranicz liczbę widgetów.

Za duża liczba pop-upów

Pop-upy cieszą się dużą popularnością, ponieważ pomagają zwiększyć konwersję, zachęcają użytkowników do dłuższego pozostania na stronie oraz poprawiają ich zaangażowanie. Pamiętaj jednak, że ich nadmiar ma negatywny wpływ na wydajność strony. Dlaczego? Każdy kolejny pop-up to dodatkowa treść, która wymaga załadowania, a to może doprowadzić do wolniejszego otwierania się witryny.

Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Nie musisz całkowicie rezygnować z pop-upów. Po prostu zadbaj o ich optymalizację, prostote oraz ograniczoną liczbę – jeden może np. włączać się dopiero po skierowaniu kursora w stronę przycisku „Zamknij”, a inny po włączeniu strony. Dzięki temu, że pop-upy nie będą otwierały się w tym samym czasie, to witryna będzie działała efektywniej.

Najlepiej ogranicz pop-upy na urządzeniach mobilnych. Ze względu na inną rozdzielczość ekranu, okienka mogą być trudne do wyłączenia. Przez to oprócz wolniejszego działania strony, spadnie też konwersja.

Nie wykorzystywanie CDN

Czym jest CDN? To Content Delivery Network, czyli sieć serwerów, które są rozmieszczone w różnych lokalizacjach na całym świecie. Różni dostawcy oferują taką możliwość np. Amazon CloudFront, Cloudflare czy Akamai.

Dostawcy odpowiadają za dostarczenie użytkownikom treści z Internetu z mniejszym opóźnieniem. Jest to możliwe, ponieważ dane są przesyłane z serwera, który znajduje się najbliżej lokalizacji, w jakiej znajduje się Internauta. Dlatego brak wykorzystywania CDN to kolejny powód, przez który strona internetowa wolno się otwiera.

Zastanawiasz się, jakie wady ma CDN? Z pewnością są to wysokie koszty wdrożenia i utrzymania. Dlatego częściej na to rozwiązanie decydują się większe firmy, które mają też zespół techników i informatyków zajmujących się konfiguracją CDN.

Zbyt duża ilość żądań HTTP

Na wydajność strony duży wpływ mają żądania HTTP, ponieważ to dodatkowy czas, w jakim przeglądarka musi pobrać dane. Jednak zbyt duża ilość żądań może sprawić, że strona będzie ładowała się dłużej. Co zrobić w takiej sytuacji? Dobrze sprawdzi się ograniczenie liczby żądań poprzez połączenie kilku plików JavaScript czy też CSS w jeden, większy plik.

Jeśli problem jest związany z dużą liczbą elementów graficznych, to możesz połączyć mniejsze obrazy w jeden plik sprite. Takie rozwiązanie również pozwoli ograniczyć liczbę żądań HTTP.

Jak jeszcze możesz zmniejszyć liczbę żądań HTTP? Stosuj dane w formie URI – to technika, która polega na bezpośrednim dodawaniu plików np. obrazów w kodzie HTML lub w CSS-ie jako dane zakodowane w formacie Base64. W ten sposób obraz będzie ładowany razem z plikiem CSS lub HTML – zamiast jako osobne żądanie HTTP.

Zbędny kod na stronie

Nieczytelne kodowanie czy też posiadanie zbędnego kodu to kolejne powody, dlaczego strony otwierają się bardzo wolno. Sprawdź, czy w kodzie witryny znajduje się zbyt duża liczba pustych, nowych linii, zbędnych komentarzy, a także nadmierna liczba białych przestrzeni czy spacji. Przekonaj się, jak usunięcie tych elementów wpływa na szybkość ładowania się strony, a jeśli wynik się poprawił, to koniecznie pozostaw kod w takiej czystszej formie.

Czy wiesz, że nie musisz samodzielnie czyścić kodu? Jeśli obawiasz się takich działań lub po prostu się na tym nie znasz, skorzystasz z narzędzi typu:

  • Minify,
  • CSSNano w przypadku CSS,
  • UglifyJS w przypadku JavaScript,
  • HTMLMinifier w przypadku HTML.

Pamiętaj, że niezbędne jest regularne sprawdzanie kodu HTML, aby go systematycznie optymalizować. Jednak zanim do tego przystąpisz, koniecznie zrób kopię zapasową.

Współdzielony hosting

Niekiedy przyczyną wolnego otwierania się strony jest współdzielony hosting, który jest nieodpowiednio dopasowany do liczby użytkowników korzystających z Twojej witryny. Choć współdzielony hosting to bardzo popularne rozwiązanie, to nie zawsze się sprawdza. Dlatego jeszcze przed opłaceniem miejsca na serwerze zastanów się, ile osób będzie odwiedzało Twoją stronę. Jeśli nie przewidujesz większego ruchu niż kilka tysięcy odwiedzin dziennie, to współdzielony hosting nie powinien spowalniać działania strony. W przypadku, gdy ruch ma być jeszcze większy, postaw na własny hosting. Dzięki temu witryna nie przestanie działać np. podczas premiery nowego produktu lub rozpoczęcia sezonowej wyprzedaży.

Jak sprawdzić czas ładowania się strony internetowej?

Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które umożliwią Ci sprawdzenie czasu ładowania się strony. Na początku skorzystaj z PageSpeed Insights, czyli z darmowego narzędzia Google. Wystarczy, że wkleisz link do swojej strony lub sklepu online i poczekasz chwilę na wyniki. Im więcej punktów otrzyma Twoja witryna, tym lepiej – świetnym wynikiem będzie, jeśli Twoja strona załaduje się w ciągu ok. 1-2 sekund.

Czas ładowania strony www sprawdzisz też przy pomocy innych narzędzi takich jak:

  • Super Monitoring – to polskie narzędzie, przy pomocy którego możesz wykonać test zarówno na komputerze, jak i na urządzeniu mobilnym;
  • GiftOfSpeed – jego atutem jest możliwość wygenerowania raportu, który otrzymasz po zakończonym teście;
  • Test2Speed – to kolejne polskie narzędzie, które umożliwia zmierzenia czasu ładowania się Twojej strony i porównania go z innymi witrynami z różnych polskich miast np. z Poznania, Warszawy, Gdańska czy Wrocławia.

Podsumowanie

Optymalizacja szybkości ładowania się strony to sposób na wzrost konwersji, osiągnięcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google i zapewnienie pozytywnych doświadczeń użytkowników. Zatem nie lekceważ tego problemu, zamiast tego odkryj, dlaczego strony internetowe wolno się otwierają. Przyczynami mogą być nieodpowiednio dobrany hosting, zbędny kod czy też za duża liczba widgetów i pop-upów. Przeanalizuj swoją stronę, skorzystaj z narzędzi do pomiaru prędkości i wprowadź zmiany, które przyspieszą ładowanie się witryny.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *