Nie da się zaprzeczyć, że posiadanie strony internetowej w przypadku prowadzenia firmy to rzecz, która coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Mogłoby się wydawać, że dotyczy to jedynie pewnych branż, jednak z roku na rok „obszar konieczności” posiadania strony internetowej stale się rozszerza. Warto jednak pamiętać, że sam fakt jej postawienia nie sprawi, że od razu będą zgłaszać się do nas klienci z chęcia podjęcia współpracy lub zakupu. Rynek wyznaczył pewien standard, który należy spełnić, jeżeli chcemy liczyć się w marketingu internetowym.
W dzisiejszym artykule przedstawimy 7 cech idealnej strony internetowej, która będzie dobrze odbierana nie tylko przez użytkowników internetu, lecz również wyszukiwarki internetowe. Zapraszamy!
Dobrze zaprojektowane menu nawigacyjne
Nie ma nic bardziej irytującego w przypadku stron internetowych niż brak intuicyjnej nawigacji. Po pierwsze świadczy to o braku skupienia na doświadczeniu użytkownika z korzystania z witryny, a po drugie najzwyczajniej wzrasta przez taki stan rzeczy tzw. wskaźnik odrzuceń (czyli wartość wyrażona w procentach wyjść użytkowników ze strony bez wykonania żadnej czynności). Nasz potencjalny klient nie ma tym samym dostępu do interesujących go informacji, nie wie jak się z Tobą skontaktować i najpewniej szybko poszuka oferty innej firmy.
Standardem w projektowaniu stron internetowych jest obecność takich zakładek jak m.in. o nas, oferta, realizacje/portfolio, usługi, kontakt oraz w wielu wypadkach blog). Menu nie powinno zasłaniać treści strony (lub w bardzo małym stopniu, przez co użytkownik nie odczuwa negatywnych skutków takiego rozwiązania jak przyklejone menu) oraz być łatwodostępne.
Responsywność strony internetowej
Statystyki pokazują jasno – w dynamicznym tempie wzrasta procent ludzi używających telefonów dotykowych do korzystania z internetu. Nie można zatem kłócić się z tym, że responsywność strony (czyli jej dostosowanie do urządzeń mobilnych) odgrywa niesamowitą rolę w budowaniu wizerunku firmy za pośrednictwem sieci. Dobra strona internetowa jest skonsturowana w taki sposób, że zarówno na smarfonie, jak i tablecie oraz urządzeniu desktopowym wyświetla się w poprawny sposób.
Niski czas ładowania
Jest to aspekt funkcjonowania strony internetowej, do którego niestety nie każdy przykłada dużą uwagę. Warto jednak wspomnieć, że niski czas ładowania strony to największy zabójca konwersji (czyli stosunek wejść na stronę do określonego działania użytkownika np. zakupu). Optymalizacja witryny wymaga od developera odpowiednich działań. Mowa tutaj m.in. o kompresji gzip (warto sprawdzić, czy hosting umożliwia tę czynność), optymalizacja obrazów oraz innych plików statycznych, skrócenie czasu odpowiedzi serwera, minifakcja kodu CSS oraz JS oraz naprawa błędów renderowania.
Umiar w grafice
Kolejną niezwykle ważną rzeczą pod względem budowania funkcjonalnych i przyjaznych dla użytkownika stron internetowych jest po prostu umiar. Mogłoby się wydawać, że obecność dużej ilości animacji oraz grafiki wypełniające cały ekran monitora lub smartfona, są czynnikami, które wyróżniają nas spośród konkurencji. Prawda jest jednak taka, że estetyczne i minimalistyczne strony według licznych testów wypadają najlepiej pod względem odbioru przez użytkownika, a także wskaźnika konwersji. Warto bowiem pamiętać, że nie wszyscy są zaznajomieni ze współczesną technologią i niedostosowanie strony pod takich użytkowników, może sprawdzić, że stracimy potencjalnych klientów.
Call to action (CTA), czyli wezwanie do działania
Tworząc stronę internetową powinniśmy mieć jasno określony cel jej funkcjonowania. Najczęściej będzie to zakup produktu lub kontakt. Jeżeli chcemy doprowadzić do realizacji tej czynności przez użytkownika strony, oczywistym jest to, że musimy dać mu możliwość, aby to zrobił. Call to action sprawdza się najlepiej w postaci przycisku, kierującego np. do koszyka, lub formularza kontaktowego. Ważny jest także odpowiedni kolor buttona, który powinien się wyróżniać – w celu doboru idealnej barwy przeprowadza się specjalne testy A/B.
Obecność w social mediach
Być może ten podpunkt nie jest związany bezpośrednio z samą stroną internetową, jednak posiadając profil firmowy na Facebooku lub Instagramie warto umieścić taką informacje w naszej witrynie. Dzięki temu użytkownik może zyskać do nas więcej zaufania, a także połączyć się z nami w mediach społecznościowych, co umożliwia oferowanie usług za pośrednictem nowego kanału.
Słowa kluczowe
Kolejną kwestią wartą uwagi, która nie do końca powiązana jest z samym projektowaniem designu strony, jest umieszczanie w treściach wyselekcjonowanych słów kluczowych. Dzięki przeprowadzaniu takich działań możemy zwiększyć ruch na stronie internetowej. Dzieje się tak, ponieważ specjalne algorytmy wyszukiwarek internetowych odpowiadając na zapytania użytkowników przeszukują strony internetowe pod względem najbardziej dopasowanych informacji. Warto również w tym miejscu wspomnieć, że dobrze przygotowana strona jest zatem odpowiednio zoptymalizowana pod kątem znaczników nagłówków.
pasjonat
Wasz artykuł bardzo mi pomógł, na pewno będę zaglądać.