Wyobraź sobie, że siedzisz w kawiarni, aż tu nagle widzisz kobietę z piękną torebką lub podczas spaceru z psem zauważasz mężczyznę w modnych okularach przeciwsłonecznych, które chętnie też być założył. Ile razy byliście w takich sytuacjach? Na szczęście Google znalazł rozwiązanie dla tego problemu, które przy okazji ma spory potencjał biznesowy. O czym mowa? O Google Lens, czyli o słynnym już Obiektywie. Sprawdź, jak działa Google Lens i jak warto z niego korzystać w swoim sklepie internetowym.
Spis treści
Co to jest Google Lens?
Obiektyw (ang. Lens) to darmowa i praktyczna aplikacja stworzona przez Google na Androidy i systemy iOS. Sekretem narzędzia jest maszynowe uczenie poprzez wykorzystanie kamery. Identyfikuje obiekty poprzez analizę zdjęć. Wystarczy, że zainstalujesz aplikację, a możliwe stanie się wyszukiwanie obrazem.
Google przedstawił aplikację w 2017 roku, a zadebiutowała ona jako dodatkowa funkcja do Asystenta Google. Obecnie można ją odrębnie pobrać, z czego skorzystało już ponad miliard osób.
Jak włączyć Obiektyw Google?
Każda osoba, która chce skorzystać z możliwości, jakie daje Google Lens, powinna wcześniej zainstalować aplikację na swoim telefonie. Można ją pobrać ze Sklepu Play lub też z App Store w zależności od systemu, jaki posiada Twój telefon.
Cały proces zajmuje dosłownie chwilę, po czym możesz zacząć robić zdjęcia produktów oraz rozpocząć poszukiwania.
Zaakceptuj dostęp do swojej galerii i do aparatu, a następnie kliknij „Wyszukaj aparatem” lub „Otwórz galerię zdjęć”. Pierwsza opcja pozwoli na wyszukiwanie tego, co w tej chwili sfotografujesz, a druga sprawi, że będziesz mógł wyszukiwać obiekty z wcześniej zrobionych i zapisanych zdjęć.
Warto jeszcze wspomnieć o różnych sposobach, jak włączyć Obiektyw Google.
- Możesz uruchomić narzędzie poprzez bezpośrednie włączenie aplikacji.
- W sprzętach z systemem Android możesz uruchomić narzędzie również poprzez „Zdjęcia Google”, przy pomocy Asystenta Google lub też klikając ikonkę Obiektywu podczas włączenia aplikacji Google.
- Jeśli posiadasz iPhone’a czy też iPada, włączanie Google Lens odbywa się również poprzez uruchomienie wyszukiwarki lub też, gdy chcesz poszukać informacji na temat miejsc czy przedmiotów z wcześniej zrobionych zdjęć, to wystarczy, że przejdziesz do „Zdjęć Google”.
Jakie funkcje posiada Google Lens?
Odczytywanie tekstu
Google Obiektyw ma ogromne możliwości, które podnoszą komfort wyszukiwania i znacznie przyspieszają ten proces. Z drugiej strony staje się też ciekawą alternatywą np. dla osób niedowidzących. Przy problemach z przeczytaniem ulotki, książki, etykiety na produkcie w sklepie itd. można po prostu przeskanować tekst i go odczytać. Wtedy narzędzie głosem Asystenta Google rozczyta nie tylko nadrukowany, ale też własnoręcznie napisany tekst.
Możliwości tej funkcji są jeszcze większe – możesz zrobić zdjęcie notatek czy fragmentu książki, a Lens zaznaczy tekst, abyś mógł go skopiować i umieścić przy pomocy kilku kliknięć w dokumencie tekstowym. Ujawnia się tutaj wiele przydatnych zastosowań nie tylko dla uczniów, studentów, ale też dla copywriterów, dziennikarzy, korektorów, redaktorów, pisarzy, nauczycieli itd.
Funkcja odczytywania tekstu pozwala również na błyskawiczne połączenie z numerem telefonu zapisanym na wizytówce czy też przejście na stronę internetową, której link znalazł się w książce bądź na ulotce.
Tekst możesz też błyskawicznie przesłać na komputer.
Kolejną możliwością jest też inteligentne wyszukiwanie tekstu, pozwalające na szybkie sprawdzenie, co oznacza dane słowo, jaka jest jego definicja itd. Dzięki temu zrozumienie treści staje się znacznie łatwiejsze.
UWAGA! Podczas robienia zdjęć tekstu bądź bardzo precyzyjny, aby nie obejmować nawet fragmentów wyrazów z kolejnej lub poprzedniej strony, bo Lens wszystko to zapisze.
Tłumaczenie tekstu
Nie można zapomnieć także o tym, że Google Obiektyw wspaniale współpracuje z Google Translate.
Zrób zdjęcie wybranego tekstu, korzystając z funkcji „Tłumaczenie”, a następnie zaznacz, na jaki język ma się odbywać tłumaczenie. I już po chwili sfotografowana strona w książce zmieni tekst np. z języka polskiego na angielski. Możesz także skorzystać z Asystenta Google, aby przeczytał tłumaczenie.
Pamiętaj jednak, że w niektórych przypadkach tłumaczenie może nie być idealne, jednak główna wartość merytoryczna powinna pozostać właściwa.
Obecnie Tłumacz Google ma już coraz wyższą jakość i tłumaczy na ponad 100 języków, ale jednak koniecznie skontroluj jakość uzyskanego tłumaczenia, jeśli chcesz go wykorzystać np. do kontaktu z kontrahentem.
Poszukiwanie produktu, który chcesz kupić
Funkcja „Zakupy” daje ogromne możliwości zakupowe. Już teraz możesz szybko sprawdzić, ile kosztował fotel w domu przyjaciółki, gdzie można kupić taki sam lub bardzo podobny wazon z serialu bądź plecak, który ma założony mężczyzna, stojący przed Tobą w kolejce w aptece.
Wystarczy, że zrobisz zdjęcie produktu, a uzyskasz dopasowanie wizualne, a w tym informacje o cenie, nazwie produktu i spis sklepów, do których możesz przejść, by dokonać zakupu.
Pomoc w zadaniach domowych
Twoje dziecko ma trudne zadanie domowe, z którym nie możecie sobie wspólnie poradzić? W takim razie warto wypróbować Obiektyw Google, gdyż może okazać się rozwiązaniem Waszego problemu.
Google dodało do aplikacji funkcję „Praca domowa”, aby uczniowie czy studenci mogli zrobić zdjęcie swoich zadań z fizyki, matematyki, chemii czy z innych przedmiotów, a później znaleźć rozwiązanie w Internecie. Warte wypróbowania, prawda?
Wyszukanie obiektów, podobnych przedmiotów, inspiracji itd.
Następną dostępną funkcją Google Lens jest „Szukaj”. Zyskaj ogromne możliwości, jakie daje ta funkcjonalność. Wybierz ją zawsze wtedy, gdy chcesz poznać nazwę rośliny, przedmiotu, koloru i wielu innych rzeczy, które Ci się podobają.
Kilka praktycznych przykładów wykorzystania tej funkcji:
- Masz bluzkę w kolorze butelkowej zieleni, ale nie pasuje Ci do niej żadna spódnica, w takim razie zrób zdjęcie bluzki przy pomocy Obiektywu, wybierz funkcję „Szukaj” i znajdź przykładowe ubrania w tym samym kolorze, aby zyskać spójną kolorystycznie stylizację. Jeśli bluzka już się zniszczyła, to w ten sposób znajdziesz też bardzo podobną w najkorzystniejszej cenie.
- Zrób zdjęcia kwiatu doniczkowego, który w ostatnich dniach zaczął gubić liście. Dzięki tej funkcji dowiesz się, jaka to odmiana i jak należy go prawidłowo pielęgnować. Być może uda Ci się przedłużyć jego żywot.
- Zrób zdjęcie fotela i dzięki temu znajdź idealnie dopasowany do niego podnóżek.
Szukaj inspiracji, pomysłów, a przede wszystkim odpowiedzi na trapiące Cię pytania, ale zamiast pisać – rób zdjęcia.
Uzyskanie informacji na temat miejsc
Potencjał tej funkcjonalności jest naprawdę spory. Z jednej strony świetnie sprawdzi się w turystyce. Turysta, który chce więcej dowiedzieć się na temat zabytku, który właśnie mija, może wybrać funkcję „Miejsca”, zrobić zdjęcie budynku czy obszaru i w ciągu zaledwie kilku chwil zyskać wiele przydatnych informacji, dzięki którym urlop czy wycieczka staną się jeszcze ciekawsze.
Poza tym oczywiście z tej funkcji można skorzystać w kontekście każdego budynku, np. firmy, restauracji, ośrodka sportowego czy obiektu nastawionego na rozrywkę. Dzięki wyszukiwaniu obrazem dowiesz się, jak jest oceniane dane miejsce, jaki jest cennik oraz godziny otwarcia.
Pomoc w znalezieniu informacji na temat jakości potraw
Dla wielu osób wybranie dania z karty menu to nie lada wyzwanie. W tym pomoże funkcja zwana „Jedzenie”. Zeskanuj menu, aby sprawdzić, jak będzie wyglądało danie, które znajduje się w menu. Być może to ułatwi Ci podjęcie decyzji.
Sprawdź też oczywiście, jak danie jest oceniane przez wcześniejszych gości.
Jak wykorzystać Google Lens w swoim biznesie?
Dla właścicieli restauracji i innych punktów gastronomicznych
W punktach gastronomicznych można wykorzystać Google Lens przede wszystkim na 2 główne sposoby, oto one:
- Interaktywne menu – dzięki funkcji „Jedzenie” możesz stworzyć nowoczesne menu. Dzięki temu, gdy klienci odwiedzą Twój lokal i sfotografują menu, będą mogli kliknąć wybraną pozycję, aby sprawdzić, jak będzie wyglądała potrawa i czym właściwie ona jest.
Wystarczy ulotka z menu z pizzerii czy innej restauracji, aby skorzystać z tej funkcji i to bez wychodzenia z domu. Większość z nas je oczami, a do tego wygląd dań pełni funkcję reprezentatywną, gdy zapraszasz na firmowe spotkanie kontrahenta. Poza tym, gdy odwiedza Cię rodzina lub chcesz zaprosić ukochanego na randkę, także lepiej sprawdź, jak prezentuje się, chociaż wizualnie menu w wybranym lokalu.
- Uzyskanie opinii na temat lokalu – oczywiście sam wygląd potraw nie świadczy jeszcze o tym, co najważniejsze, czyli o ich smaku. Rozwiązaniem może być zatem wykorzystanie Obiektywu do tego, aby pochwalić się pozytywnymi opiniami wcześniejszych klientów. Kluczowe jest to, żeby stworzyć wizytówkę w Google Moja firma i zachęcić gości do dzielenia się swoimi wrażeniami na temat atmosfery, jakości jedzenia czy obsługi.
Ważne jest też to, aby dodać zdjęcie lokalu gastronomicznego do wizytówki online. Dzięki temu, gdy klient sfotografuje budynek, zyska od razu informacje na temat tego, jak oceniana jest Twoja restauracja, w jakich godzinach jest otwarta, a także wiele innych danych w tym nr telefonu, adres strony www, a czasem też menu.
Dla właścicieli sklepów internetowych
Google Lens opiera się na zdjęciach, dlatego też prowadząc sklep internetowy, musisz dodać wysokiej jakości zdjęcia, przedstawiające w centralnej części sprzedawany produkt. Najlepiej wybierz format JPG.
Co zrobić, aby produkty wyświetlały się w Google Lens?
- Dodaj swoje produkty do Google Merchant Center . To platforma, która powinna być dobrze znana wszystkim osobom, prowadzącym sklepy internetowe. Dzięki niej możesz udostępnić w Google najważniejsze informacje na temat produktów. Uzupełnij wszystkie dane zgodnie z prawdą, aby zwiększyć w ten sposób zasięg oferowanych towarów i dotrzeć do klientów przy pomocy całego ekosystemu Google.
- Potrzebna będzie również optymalizacja SEO, tj. dodanie pasujących słów kluczowych w opisie alternatywnym zdjęć, a także w tytule zdjęcia.
To kolejna droga oprócz „Google Zakupy” i wyszukiwarki Google, aby wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do nowych kupujących.
Dla właścicieli lokalnych biznesów
Prowadzisz lokalną kwiaciarnię? W takim razie Google Lens może mieć dla Ciebie ciekawe zastosowanie. Wystarczy, że użytkownik sfotografuje bukiet kwiatów, który przypadnie mu do gustu, a wtedy nie tylko dowie się od Asystenta Google, co to za kwiaty, ale też zyska sugestie na temat tego, w jakich kwiaciarniach w okolicy można zamówić bardzo podobny bukiet.
Oczywiście kwiaciarnia to tylko przykład, zastosowań Obiektywu w lokalnych biznesach. Czasem potrzeba jedynie odrobiny kreatywności, zoptymalizowania swojej witryny pod wyszukiwarkę Google, zotymalizowania grafik na stronie, a także stworzenia oraz zoptymalizowanie wizytówki w Google Moja Firma.
Poza tym każdy właściciel firmy może skorzystać, choćby z Google Obiektyw do tego, aby błyskawicznie zapisać na telefonie dane z otrzymanej papierowej wizytówki.
Dlaczego warto zainstalować Google Lens?
Wyszukiwarka wizualna staje się faktem! Google zauważył, że z najpopularniejszej wyszukiwarki na świecie korzystamy nie tylko w domu, ale też na zakupach, na wakacjach, przed wybraniem restauracji, w jakiej warto zjeść czy aby sprawdzić cennik lokalnej firmy.
W takich i wielu innych sytuacjach wpisywanie poszukiwanych fraz kluczowych mogłoby nie być poręczne i zajęłoby więcej czasu. Dlatego najpierw Google zdecydowało się na wprowadzenie wyszukiwania głosowego, które ułatwiło ten proces, ale i tak czasem było niedokładne. Wystarczyłoby, że ktoś wypowiedział frazę kluczową niewyraźnie lub zbyt cicho, a odszukanie właściwego miejsca, produktu czy specjalisty stawało się niemożliwe.
Rozwiązaniem tych problemów miała być wyszukiwarka wizualna, korzystająca z narzędzia Google Lens. Wiele wskazuje, że kwestią czasu staje się wprowadzenie też wyszukiwarki wideo, działającej w podobny sposób.
Powróćmy jednak do Obiektywu, który jest w stanie zagwarantować znacznie więcej korzyści, niż szybkie znalezienie tego, czego szukasz. Powyżej zwróciliśmy uwagę na to, że narzędzie ma duży potencjał dla biznesu i to nie tylko internetowego, ale też lokalnego. Coraz więcej użytkowników korzysta z takiej opcji również podczas wakacji, aby wybrać najlepsze miejsce, gdzie warto zjeść coś dobrego.
Jakie jeszcze inne zalety posiada Google Lens? Oto te kluczowe korzyści, jakie zyskasz:
- Docieraj do nowych klientów bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów.
- Błyskawiczne wyszukiwanie obrazem, które sprawia, że szukanie pożądanych produktów oraz miejsc, staje się intuicyjne i szybkie.
- Szybkie tłumaczenie dokumentów, trudniejszych fragmentów książek itd. napisanych w języku obcym.
- Ułatwienie podczas organizowania eventów firmowych, imprez integracyjnych czy nawet przyjęć prywatnych w gronie rodzinnym. Prześledź wygląd potraw, sprawdź, w jakich miejscach konkurencja lub znajomi czy członkowie rodziny organizowali podobne uroczystości i imprezy. Wszystko po to, aby podczas podpisywania umowy mieć pewność, że jakość firmy cateringowej czy lokalu gastronomicznego spełni wszystkie Twoje oczekiwania.
- Poszerzaj swoją wiedzę, gdy tylko tego potrzebujesz. Wyobraź sobie, że idziesz na spacer z psem, a tutaj nagle widzisz piękne kwiaty, rosnące na czyimś podwórku. Możesz wtedy uruchomić Google Obiektyw, zrobić zdjęcie i sprawdzić, co to za odmiana i gatunek rośliny, a nawet, gdzie można zakupić podobne oraz jak je prawidłowo pielęgnować.
- Przy okazji nie da się ukryć, że dla wielu fanów nowinek technologicznych Google Lens zapewni po prostu świetną rozrywkę.
Google Obiektyw i jego zastosowanie w biznesie – podsumowanie
Google Lens to nowe spojrzenie na wyszukiwanie obrazem. Gigant z Mountain View prężnie rozwija najpopularniejszą wyszukiwarkę na świecie i dostosowuje ją do szybkiego tempa życia użytkowników.
Z jednej strony Obiektyw świetnie sprawdzi się podczas odrabiania lekcji, wykonywania niektórych obowiązków zawodowych, w podróży czy szukając inspiracji aranżacyjnych i modowych.
Jednak to nie wszystko, bo Google Lens ma też spory potencjał biznesowy. Koniecznie trzeba wtedy poświęcić czas na dopracowanie wizytówki internetowej Google Moja Firma i na optymalizację witryny, w tym zdjęć.