Co to jest newsletter?
Na początku w kilku słowach wyjaśnijmy sobie czym jest ów newsletter. Newsletter to wiadomość e-mail zawierająca treści od nadawcy (np. danej firmy) i rozsyłana na pomocą poczty elektronicznej. Newsletter jest wysyłany do określonej grupy odbiorców – subskrybentów, którzy podali swój adres e-mail i wyrazili zgodę na otrzymywanie takich wiadomości od nadawcy. Zapis na listę osób zainteresowanych taką formą przesyłanych treści jest zazwyczaj bezpłatny.
Dla kogo jest newsletter?
Są osoby, którym wydaje się, że newsletter to „sztywna” forma komunikacji przeznaczona dla dużych firm, korporacji, w których wiele się dzieje każdego dnia, albo że newsletter powinien przekazywać konkretne, ważne informacje, które można zdefiniować słowem news (ang. informacje, nowości, aktualności, nowiny) ukrytym w słowie newsletter.
Jednak takie podejście niestety ogranicza perspektywy i spojrzenie na ten temat. Newsletter jest dla każdego, kto posiada swoje miejsce w sieci (aby chętni mieli dostęp do zapisów) i przede wszystkim chce wykorzystać taką formę komunikacji. Nieważne czy jest to ogromna międzynarodowa korporacja, mniejsze przedsiębiorstwo, mały sklep internetowy czy osoba prowadząca swój blog. Również branża lub obszar działania nie ma tu większego znaczenia. Newsletter mogą wysyłać zarówno platformy zakupowe i e-sklepy, jak i osoby, które nie prowadzą działalności sprzedażowej, natomiast dzielą się w Sieci przygotowanymi przez siebie treściami i skupiają wokół siebie społeczność, która jest zainteresowana takim tematami.
Czy warto mieć newsletter?
Newsletter to kolejna ścieżka komunikacji, która pozwala dotrzeć z treściami do odbiorców. I chociaż jest to kolejne miejsce, poza np. blogiem, sekcją aktualności na stronie www czy też profilami w social media, to jego charakter jest nieco inny, co stwarza nowe możliwości.
Newsletter, czyli kolejny kanał komunikacji
Newsletter to wiadomości wysyłane za pomocą poczty elektronicznej do osób, które zapisały się na listę subskrybentów poprzez podanie swojego adresu e-mail oraz często imienia. Na taką listę wpisują się osoby, które już miały kontakt z daną firmą lub marką albo osobą tworzącą swoje miejsce w sieci, czyli są zainteresowane tematyką, treściami czy produktami, które poznały. To duży plus i przewaga newslettera – wiadomości docierają do zainteresowanej grupy docelowej. Często są to osoby, które np. dokonały już zakupów w sklepie online, czyli są klientami.
Forma komunikacji w newsletterze często różni się od innych miejsc, gdzie przekazywane są treści związane z firmą czy działalnością. Na stronach internetowych często pojawiają się oficjalne, konkretne informacje, na blogach można znaleźć profesjonalne porady, nowinki lub artykuły powiązane z działalnością. Social media natomiast to w dużej mierze obraz i krótki podpis ewentualnie inny, swobodny przekaz. Newsletter pozwala na komunikację skierowaną do konkretnej osoby– już sama forma listu (ang. letter – list), a w zasadzie wiadomości mailowej, jest formą bardziej prywatną, spersonalizowaną. W listach czy mailach zwracamy się zwykle właśnie do jednej osoby. Dzięki takiej formie, przekazywane treści mają inny wymiar, mogą być nieco bardziej prywatne i skierowane do określonego odbiorcy, bo przecież maila czyta właśnie ta jedna osoba.
Ponadto newsletter, podobnie jak np. firmowe profile w mediach społecznościowych, pozwala na korzystanie z narzędzi analitycznych i statystyk. Natomiast takie dane to źródło wartościowych informacji, które poddane analizie mogą udzielić odpowiedzi na wiele pytań, a w dalszej kolejności pozwolą rozwijać newsletter oraz prowadzoną działalność.
Co pisać w newsletterze i jak go wykorzystać?
Dzięki wysyłanym wiadomościom mailowym można budować relacje z odbiorcami. Osoba, która zapisała się na listę mailingową, świadomie wykazała swoje zainteresowanie marką, działalnością lub tematyką. To jest bardzo dobry punkt zaczepienia – dużo łatwiej dotrzeć do osoby, która sama wykazała zainteresowanie, niż do przypadkowego odbiorcy. Newsletter pozwala wykorzystać fakt, że ktoś sam wyraził chęć zostania subskrybentem (odbiorcą maili) i zbudować relację z takimi odbiorcami.
Newsletter może przybierać różne formy. To, jaką z nich wybierzesz, zależy od Ciebie. Warto w tym względzie mieć na uwadze co komunikujesz w innych miejscach powiązanych z Twoją działalnością. Z jednej strony dobrze jest uczynić newsletter unikalnym kanałem komunikacji, czyli przekazywać to, czego odbiorcy nie znajdą w innych miejscach (to ich zachęci do zapisów, a następnie czytania wiadomości). Ale trzeba także pamiętać, aby komunikacja była spójna – chaos informacyjny, niespójność wpływa niekorzystnie na wizerunek marki.
W newsletterach można przekazywać różne treści. Wiele zależy od tego na czym opierasz swoją działalność. Jeśli jest to sprzedaż, wysyłane wiadomości mogą zawierać np. wcześniejsze informacje o nadchodzących promocjach, specjalne kody rabatowe tylko dla subskrybentów lub informacje o nowych produktach, które trafią do sprzedaży. Jeżeli np. jesteś ekspertem w danej dziedzinie i opierasz swoją działalność na przekazywaniu wiedzy, w newsletterze możesz zawierać nowinki branżowe lub np. swoje e-booki dostępne tylko dla bardziej zainteresowanych i zaangażowanych odbiorców. Inny pomysł to przekazywanie informacji na temat bieżącej działalności lub nowinek firmowych albo informowanie o nowych wpisach na stronie www lub blogu – to sprawdzi się zasadniczo przy każdej działalności. Takie newslettery mogą mieć charakter dość formalny, lub luźniejszy – tak, jakby wieści były przekazywane dobremu znajomemu.
Sposobów i pomysłów na newsletter jest wiele – od Ciebie zależy jaką formę komunikacji przyjmiesz i jakie treści będziesz udostępniać swoim odbiorcom.
Dobry newsletter, czyli jaki?
Dobry newsletter to taki, który jest czytany i powoduje, że odbiorca podejmuje określoną akcję (jeśli tego oczekujemy). Co zrobić, aby Twoi odbiorcy chętnie otwierali wiadomości, czytali je i podejmowali określone działania? Jak zwiększyć szansę, że odbiorca zauważy newsletter i uzna go za wartościowy, a nie kolejny spam?
Poniżej 7 zasad, o których warto pamiętać tworząc newsletter:
- personalizacja – to hasło wiąże się z dwoma kwestiami. Po pierwsze, prosząc o adres e-mail przy zapisywaniu na listę subskrybentów, możesz również poprosić o imię odbiorcy. Tę informację można później wykorzystać podczas wysyłki maili i np. utworzyć powitanie, gdzie po słowie „Cześć” zostanie wstawione imię odbiorcy. Ten trick można też wykorzystać w tytule wiadomości. Takie wiadomości są częściej otwierane przez odbiorów.
Druga kwestia to wysyłka maili do właściwej grupy docelowej. Swoją listę subskrybentów możesz podzielić np. na podstawie tego, co już kupili w Twoim sklepie internetowym. Jeśli ktoś kupił ubrania dla kobiet, raczej nie zainteresuje się obuwiem dla mężczyzn, natomiast może zniechęcić się do źle dopasowanego newslettera i oferty. - ciekawy i zachęcający tytuł maila – tytuł wiadomości to pierwsza informacja jaką widzi odbiorca. Często to od tytułu zależy, czy użytkownik w ogóle otworzy maila, a następnie przeczyta. Jak powinien wyglądać dobry tytuł newslettera? Niestety nie ma tu jednego przepisu i uniwersalnego rozwiązania. Jest to zależne od branży, prowadzonej komunikacji, ale także od grupy odbiorców.
- atrakcyjna treść – atrakcyjność treści w wiadomości e-mail również można postrzegać w dwóch kategoriach. Bardzo ważne jest, aby to, co zostało zamieszczone w newsletterze było atrakcyjne dla odbiorcy. Mogą to być różne aspekty – interesująca lub merytoryczna treść, specjalny kupon rabatowy albo ciekawostki zza kulis. Sam zdecyduj co chcesz przedstawiać i jaki przyjmiesz schemat komunikacji. Jednak bez względu na to jaką treść zamierzasz wysyłać, zadbaj o to by była także atrakcyjna wizualnie i przyjemna w odbiorze. Wiadomość powinna być niezbyt długa, treściwa i przejrzysta.
- wezwanie do działania – często newsletter ma zachęcić odbiorcę do podjęcia konkretnego działania – np. przeczytania nowego wpisu na blogu albo zakupienia nowości w sklepie. Pamiętaj, aby wyraźnie zakomunikować to, do jakiego działania zachęcasz i w prosty sposób przekieruj odbiorcę na właściwą stronę, jeśli na tym właśnie Ci zależy. Dobrze jest również przyjąć zasadę, że jedna wiadomość – jedno wezwanie do działania. Dzięki temu odbiorcy nie pogubią się i nic nie przegapią.
- responsywność – wiadomości e-mail są odczytywane na różnych urządzeniach. Zadbaj o to, aby Twój newsletter wyświetlał się dobrze nie tylko na ekranie komputera, ale także na telefonie komórkowym lub tablecie.
- opcja wypisania się – każdy użytkownik ma prawo wypisać się z newslettera i należy dać mu taką możliwość. Dobrą praktyką jest umieszczenie w mailu przycisku, który pozwoli szybko i łatwo wypisać się z listy mailingowej.
- testowanie możliwości – ogromną zaletą wielu systemów mailingowych jest to, że możesz testować różne rozwiązania i na tej podstawie wyciągać wnioski i podejmować decyzje. O czym mowa? Systemy pozwalają np. na przeprowadzanie testów A/B. Testy tego typu polegają na tym, że grupa odbiorców jest dzielona i poszczególne podgrupy mogą otrzymać wiadomości, które będą różniły się np. tytułem maila. W ten sposób możesz sprawdzić, który tytuł lepiej się sprawdza – który z nich jest częściej otwierany przez odbiorców. Dzięki temu możesz dowiedzieć się co lepiej działa, a tym samym co przyniesie Ci większe korzyści.
Czy trzeba wysyłać newsletter?
Osoby, które tworzą swoja stronę www lub zastanawiają się nad wdrożeniem dodatkowego narzędzia w postaci newslettera, z pewnością zadają sobie pytanie: czy trzeba mieć i wysyłać newsletter? Czy w dzisiejszych czasach jest to koniecznością? Odpowiedź brzmi: nie, nie jest to obowiązkowe. Trzeba pamiętać, że newsletter to kolejny kanał komunikacji, o który należy dbać – trzeba mieć czas, aby poznać to narzędzie, a następnie wykorzystywać. To także kanał komunikacji inny niż social media i dobrze jest, gdy przekazuje inne treści. Nie ma nic złego w tym, że wolisz wykorzystywać inne kanały do komunikacji z odbiorcami lub przekazywania informacji, takie jak np. profile w mediach społecznościowych czy artykuły na blogu.
Podsumowanie
Newsletter to kolejny kanał komunikacji z odbiorcami, jednak inny niż profile firmowe prowadzone w social media. Newsletter z pewnością ma wiele zalet, ale decyzja, czy chcesz wykorzystać tę formę na swojej stronie www, należy do Ciebie. Przed założeniem newslettera zastanów się jak chcesz, aby wyglądały wiadomości wysyłane przez Ciebie? Co chciałbyś komunikować w ten sposób? Czy masz już pomysł na swój newsletter? Udzielenie sobie odpowiedzi na te pytania pomoże Ci wybrać kierunek, w którym możesz rozwijać swój newsletter.
Pamiętaj, że newsletter to narzędzie, które należy wdrożyć na stronie www. Jeśli jesteś na etapie projektowania strony internetowej i wiesz, że chcesz korzystać z newslettera, najlepiej wdrożyć to rozwiązanie od razu. Jeśli dopiero po jakimś czasie od utworzenia witryny uznasz, że to dobry plan – nic straconego! Newsletter można dodać do strony www w każdej chwili. Jeżeli nie potrafisz zrobić tego samodzielnie, nie wahaj się prosić o pomoc. Zarówno przy tworzeniu stron www, jak i wdrażaniu nowych rozwiązań, wsparcie znajdziesz u specjalistów z Agencji Interaktywnej.
Leszek
Newsletter ma jedną zaletę o której warto powiedzieć , a mianowicie jest dobrowolny. Wiadomości wysyłamy dopiero po otrzymaniu zgody od naszego klienta, dzięki czemu możemy liczyć, że nasza wiadomość nie będzie przez niego od razu wrzucona do spamu. Z doświadczenia wydaje mi się, że im mniej załączników, tym lepiej.
Łukasz
Bardzo rzeczowy artykuł, warto przeczytać 🙂
Gość
Newsletter jak najbardziej tak, uważam, że to bardzo dobry sposób komunikacji, ale moim zdaniem bardzo ważne jest to, żeby umożliwić swobodne wypisanie się, nie ma nic bardziej denerwującego, jak bezowocne szukanie takiej możliwości. To po prostu nie powinno mieć miejsca!