Projektowanie stron www czy też tworzenie sklepów internetowych już samo w sobie stanowi złożony proces, który wymaga współpracy m.in. webdevelopera i grafika komputerowego. A to jeszcze nie wszystko. Kolejne etapy pracy to optymalizacja witryny i dostosowanie jej do potrzeb użytkowników, a następnie stały monitoring tego, co dzieje się na stronie. W realizacji tych zadań niezwykle przydatne okazują się narzędzia dostępne w Internecie. Jednym z nich jest Google Analytics, o którym wspominaliśmy przy okazji omawiania Google Optimize.
Czym jest Google Analytics?
Google Analytics to jedno z narzędzi udostępnianych przez firmę Google. To internetowe narzędzie zostało stworzone do analizy statystyk stron www. Jego głównym przeznaczeniem jest mierzenie ruchu w Sieci. Google Analytics pozwala wygenerować kilkadziesiąt różnorodnych raportów, które związane są właśnie z ruchem internetowym oraz eksportować wyniki tych raportów w wybranym formacie. Narzędzie to umożliwia zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych, dzięki czemu daje tak duże możliwości analityczne.
Google Analytics to rozbudowane narzędzie, które zbiera dane, a następnie zestawia zbiory takich danych tworząc statystyki, które można analizować pod różnym kątem i wyciągać wnioski dotyczące wielu aspektów związanych z ruchem na naszej stronie www wygenerowanym przez internautów. Zbieranie informacji (danych) na temat tych użytkowników jest możliwe dzięki umieszczeniu określonego kodu JavaScript w kodzie strony, dzięki czemu w momencie gdy internauta wchodzi na stronę www zbierane są istotne informacje na jego temat i przekazywane do narzędzia Google Analytics. Pytanie brzmi: czym są „istotne informacje” z punktu widzenia narzędzia, a przede wszystkim webdevelopera czy właściciela strony? Generalnie są to informacje, które mogą nam powiedzieć coś więcej na temat tego kto odwiedza dany serwis www. W celu wykreowania profilu takiego użytkownika przydatne mogą być m. in. informacje na temat tego ile czasu spędził on na stronie i w jaki sposób go spożytkował, jak trafił na analizowaną stronę internetową, a także skąd jest, czyli w jakim miejscu na świecie przebywał w momencie wejścia na stronę oraz to czy skorzystał z komputera, tabletu czy też użył telefonu komórkowego. Dane te poddane analizie i poprawnie zinterpretowane stanowią fantastyczne źródło informacji o użytkownikach naszej witryny. Dzięki temu możemy się dowiedzieć, które nasze działania przynoszą skutek, a co jeszcze można poprawić, aby osiągnąć zamierzone efekty (np. marketingowe) i lepiej dostosować stronę internetową do potrzeb użytkowników.
Inne opcje
Google Analytics to z pewnością jedno z najpopularniejszych rozwiązań analitycznych dających statystyki dla stron www. Jego popularność w dużej mierze wynika z faktu, że jest to rozwiązanie darmowe. Ponadto jest kompatybilne z innymi narzędziami Google, jak np. Google Optimize. Taka współpraca narzędzi może znacznie ułatwić pracę i pomóc w zarządzaniu witryną na wielu płaszczyznach jednocześnie. Google Analytics to potężne narzędzie, które dzięki temu, że jest tak rozbudowane, pozwala na prowadzenie wielu statystyk oraz analiz jednocześnie i pod różnymi kątami. Nic więc dziwnego, że ma tylu zwolenników.
Jednak wszędzie tam, gdzie gromadzą się sympatycy, pojawiają się również głosy przeciwko. Niektórzy zarzucają Google Analytics, że jest to narzędzie mało intuicyjne, a jego rozbudowanie niestety nie ułatwia codziennej pracy. Z pewnością, aby opowiedzieć się za jedną ze stron, należy najpierw samemu przetestować rozwiązanie proponowane przez Google. Jednak dla tych, którzy nie są przekonani do wyboru tej opcji istnieją oczywiście inne, alternatywne narzędzia. Wśród nich wymienić można np. Kissmetrics, Open Web Analytics, Clicky, TrendCounter czy Piwik. Działanie tych narzędzi w mniejszym lub większym stopniu pokrywa się z Google Analytics. Nie każdemu potrzebny jest szereg analiz i raportów proponowanych przez Google, a wiele z tych narzędzi ma prostszy interfejs, który może być bardziej przyjazny dla użytkownika. Należy jednak zaznaczyć, że niektóre z wymienionych narzędzi to rozwiązania płatne.
Google Analytics to narzędzie, które nie jest wykorzystywane w samym procesie tworzenia strony internetowej, jeśli ma się na myśli wyłącznie pisanie kodu i projektowanie elementów graficznych i designu. Jednak jest to cenne źródło informacji na temat witryny, a wyniki analiz i statystyk z pewnością przydadzą się jeśli chcemy udoskonalić naszą stronę internetową czy też zoptymalizować ją, szczególnie pod kątem wyszukiwarek i działań SEO.
leo
Niestety dzisiaj stworzenie samej strony nie wystarczy, trzeba też zainwestować w SEO. Próbowałem Google Analytics, próbowałem też Piwika i Foxmetrics. Foxmetrics ciekawe, ale jednak po trialu trzeba płacić i to całkiem dużo, więc raczej zostanę przy Googlu. Polecam, można fajnie monitorować kto odwiedza stronę i podejmować kroki w ulepszaniu strony, choć trzeba trochę czasu zainwestować w ogarnięcie wszystkich funkcji.