Co to jest nawigacja fasetowa? Dlaczego warto ją wdrożyć?

Chcesz zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie? Zatem musisz dopilnować wielu kwestii. Istotne znaczenie ma intuicyjna nawigacja, która ułatwia klientom znalezienie odpowiednich produktów w jak najkrótszym czasie. Dlatego warto zoptymalizować ten obszar, aby odbiorcy nie mieli problemów z poruszaniem się po Twoim sklepie. Polecanym rozwiązaniem jest nawigacja fasetowa. Co to jest? Jak należy ją wdrożyć? Skorzystaj z naszej pomocy i odkryj sekrety nawigacji fasetowej.

Co to jest nawigacja fasetowa?

Duża liczba podstron i kategorii w e-sklepie może być chaotyczna oraz niekorzystnie wpływać na doświadczenia użytkowników podczas robienia zakupów. Niekiedy prowadzi nawet do rezygnacji z zakupów czy do porzucenia koszyka. Co możesz zrobić, żeby uniknąć takiej sytuacji?

Rozwiązaniem jest optymalizacja struktury witryny. Dzięki temu odpowiesz na potrzeby odbiorców i znacznie ułatwisz im znalezienie odpowiedniej kategorii czy produktu.

W takim przypadku świetnym rozwiązaniem jest nawigacja fasetowa. Co to jest? To system, który opiera się na tzw. fasetach, czyli cechach produktów, które oferujesz na swojej stronie www. Z pomocą tak stworzonego menu klient może z łatwością znaleźć produkt, który odpowiada mu pod względem różnych cech np. koloru, dostępności, dopasowania do płci, wzoru czy rozmiaru.

Zastanawiasz się, co to jest nawigacja fasetowa? Najlepiej wyjaśnić to przy pomocy przykładów. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z damską odzieżą i oferujesz różnorodny asortyment. Klientka odwiedzająca Twoją stronę www chce znaleźć białą koszulę satynową. W takim razie wystarczy, że skorzysta ze zoptymalizowanego menu, aby zawęzić obszar poszukiwań. Najlepiej ustawić podział na ogólne kategorie „koszule”, aby klientka mogła następnie rozwinąć menu, które zostało podzielone na koszule wg. kolorów, rodzaju materiałów czy rozmiarów. Dzięki temu w ciągu dosłownie kilku chwil zostaną wyświetlone ściśle dopasowane do potrzeb klientki wyniki.

Jakie zalety ma nawigacja fasetowa? 5 najważniejszych korzyści

Wiesz już, co to jest nawigacja fasetowa, ale jakie zalety ma to rozwiązanie? Poznaj 5 najważniejszych korzyści, które wpływają na zadowolenie klientów, a w konsekwencji na wzrost sprzedaży.

Wzrost konwersji

Odbiorcy, którzy szybko znajdują poszukiwane produkty, chętniej decydują się na zakup. Dlatego wdrożenie nawigacji fasetowej realnie zwiększa konwersję.

Na pewno dostrzeżesz wzrost sprzedaży, gdy Twoja konkurencja jeszcze nie stosuje nawigacji fasetowej. Dzięki temu wyróżnisz się intuicyjną stroną i wygodnym systemem filtrowania produktów.

Poprawa doświadczenia zakupowego

Intuicyjna nawigacja to jeden z fundamentów branży e-commerce. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieli problemu ze znalezieniem poszukiwanych produktów, usług czy też potrzebnych zakładek. Istotne znaczenie ma także szybkość wczytywania się i poruszania po stronie. Nawigacja fasetowa to dobry kierunek, gdy zależy Ci na skutecznej poprawie doświadczenia zakupowego.

Mniejsza liczba zwrotów

Lepsza personalizacja wyświetlanych produktów to skuteczna metoda w walce z nadmierną liczbą zwrotów. Zoptymalizowana nawigacja sprawia, że klienci będą bardziej zadowoleni z zakupów i z tego, że kupili idealnie dopasowany produkt.

Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków

Skomplikowane strony i trudności w odnalezieniu odpowiednich produktów bądź zakładek potrafią być frustrujące. Jeszcze gorsze jest to, gdy mimo długich poszukiwań i tak nie możesz znaleźć tego, czego potrzebujesz. W konsekwencji często prowadzi to do porzucenia koszyka – bez dokończenia transakcji. To spory problem wielu sprzedawców, ale z nawigacją fasetową możesz zacząć walczyć z porzuconymi koszykami. Spersonalizowane wyniki i intuicyjna nawigacja to sposób na pozytywne zakończenie transakcji.

Budowanie trwałych relacji z odbiorcami

Współcześnie odbiorcy chcą mieć wpływ na to, jakie otrzymują informacje. Cenią też elastyczność, dzięki czemu to strona dopasowuje się do nich, a nie odwrotnie. Właśnie z tego powodu nawigacja fasetowa pomoże Ci w budowaniu trwałych relacji z odbiorcami. W jaki sposób? Przemyślana nawigacja ułatwia odbiorcom dopasowywanie treści i wyświetlanie jedynie tych produktów, których potrzebują w obecnej chwili.

Zwróć również uwagę na to, że przemyślanie zbudowana nawigacja fasetowa sprawia, że klienci częściej są zadowoleni ze swoich zakupów. Tym samym mają pozytywne skojarzenia związane ze sklepem.

4 błędy podczas projektowania nawigacji fasetowej

Zbudowanie skutecznej nawigacji fasetowej wcale nie jest proste. Przede wszystkim wymaga przemyślanych działań, które upraszczają etap wyszukiwania produktów. Konieczne jest także to, żebyś unikał najczęściej powtarzanych błędów. Przygotowaliśmy dla Ciebie 4 przykładowe błędy, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie nawigacji, a do tego ograniczyć jej skuteczność. Wystrzegaj się ich, a stworzysz prawidłowo działającą nawigację fasetową.

Zbyt wiele opcji do wyboru

Jakie są najczęstsze błędy podczas projektowania nawigacji fasetowej? Na pewno sporym problemem jest brak umiaru. W konsekwencji prowadzi to do zbyt dużej liczby opcji do wyboru. Pamiętaj, że użytkownicy lubią personalizację, ale zniechęca ich nadmierna liczba formularzy i decyzji do podjęcia. Dlatego zachowaj umiar, aby nawigacja nie była zbyt szczegółowa. Zamiast tego ogranicz nawigację jedynie do najważniejszych lub najczęściej wyszukiwanych produktów.

Zapominanie o wygodzie użytkowników

Złota zasada sprzedawcy e-commerce to: wygoda użytkowników jest najważniejsza. Dzięki temu przeglądanie Twojej strony będzie szybkie, łatwe i intuicyjne, a do tego będzie sprawiać odbiorcom przyjemność. Podczas tworzenia nawigacji fasetowej nie możesz zapomnieć o tej zasadzie – to spory błąd, który niestety często się zdarza. Zazwyczaj wtedy, gdy za bardzo zaczynasz myśleć o swoich potrzebach. Dlatego zrezygnuj z rozwiązań, które w zbyt oczywisty sposób są nastawione na zysk. Klienci szybko to dostrzegą i wcale nie będą z tego zadowoleni. Zamiast tego stwórz przemyślaną strategię i zadbaj o intuicyjną nawigację, która z pewnością będzie konwertować.

Brak dostosowania cech do asortymentu

Nawigację fasetową konkurencji potraktuj jedynie jako sugestię. Przede wszystkim dopasuj filtrację do oferowanego asortymentu. Możesz też wziąć pod uwagę słowa kluczowe, które są najczęściej wpisywane przez Twoich klientów.

Występowanie pustych stron

Podczas planowania i tworzenia nawigacji fasetowej pamiętaj o tym, że klient nie może trafić na pustą stronę. Dlatego zbuduj inteligentną filtrację, dzięki czemu po wybraniu jednej cechy, dostępne będą jedynie dodatkowe opcje dopasowane do aktualnych wyników. Dzięki temu dojdzie do zablokowania wykluczających się opcji, a tym samym ograniczysz ryzyko wystąpienia pustych stron.

Nawigacja fasetowa a SEO – o tym musisz wiedzieć!

SEO to bardzo ważna kwestia, która wpływa na liczbę klientów oraz na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Źle przygotowana nawigacja fasetowa może negatywnie działać na SEO. Jak to możliwe? Podczas tworzenia nawigacji fasetowej może dojść do powstawania wielu adresów URL, na których widoczne są podobne lub takie same treści. W konsekwencji może pojawić się problem z powielaniem treści, czyli tzw. duplicate content. Doprowadzi to do tego, że kilka Twoich stron będzie konkurować między sobą o wysokie miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania.

Znaczenie ma także to, że Googleboty nieprzychylnie traktują duplikację treści. W ostateczności mogą nawet nałożyć ban bądź blokować pozycjonowanie danych podstron.

Zwróć również uwagę na to, że nawigacja fasetowa może powodować powstawanie nieczytelnych i nieprzyjaznych adresów URL strony.

Czy to oznacza, że powinieneś zrezygnować z nawigacji fasetowej, żeby nie wpływać negatywnie na SEO? Oczywiście, że nie. Po prostu zastosuj techniki SEO, dzięki którym ograniczysz problemy z nawigacją fasetową. Wtedy nie będziesz musiał zrezygnować z intuicyjnej nawigacji.

Nawigacja fasetowa a SEO – najważniejsze aspekty

Indeksowanie wybranych podstron

Tagi kanoniczne – ich wykorzystanie nie powoduje wyłączenia wybranego adresu URL z indeksowania, a jednocześnie wskazujesz robotom Google, która podstrona ma być indeksowana i wyświetlana w wynikach Google. Problemem jest jednak to, że Google nie zawsze korzysta z tych wskazówek np. wtedy, gdy masz wiele linków wewnętrznych, które prowadzą do wybranych adresów URL.

Wyłączenie indeksowania podstrony w pliku robots.txt – jeśli poprzednia metoda nie zadziałała, to wyłącz stronę z indeksowania w pliku robots.txt. Gdy zrobisz to prawidłowo, to Google usunie wybrane adresy URL z indeksu. Przeszkodą może być jedynie sytuacja, gdy strona ma zbyt wiele linków zwrotnych bądź prowadzi do niej sporo linków wewnętrznych.

Zastosowanie tagu noindex – do wyboru masz jeszcze jedną metodę, która rozwiązuje problem nawigacji fasetowej w SEO. Chodzi tu o wdrożenie tagu noindex w kodzie HTML wybranej podstrony. Dzięki temu poinformujesz roboty Google o tym, jakie adresy nie mają być indeksowane. To bardzo skuteczna metoda, ale ma jedną wadę. Może dojść do tego, że Googleboty nie będą indeksowały linków wewnętrznych znajdujących się na nieindeksowanej stronie. Poradzisz sobie z tym problemem, gdy w kodzie HTML wybranej strony <head> dodasz metatag robots. Następnie zajmij się dostosowaniem blokad indeksowania dla danego adresu URL w pliku robots.txt.

Optymalizacja adresu URL

Adresy URL stworzonych podstron (po filtrowaniu) powinny być czytelne i możliwie jak najprostsze. Dlatego powinieneś je zoptymalizować zgodnie z poniższym przykładem:

adres z wykorzystaniem nawigacji fasetowej może prezentować się tak: https://przykladowastrona.pl/buty/rodzaj:baleriny/kolor:czarne;
po zoptymalizowaniu adres powinien prezentować się następująco: https://przykladowastrona.pl/buty/baleriny/czarne.

Optymalizacja podstrony pod kątem SEO

Jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie dzięki wykorzystaniu nawigacji fasetowej, to wykonaj podstawową optymalizację poszczególnych podstron. Pamiętaj o:

  • dodaniu adresu URL podstrony do mapy witryny,
  • optymalizacji metadanych i dodaniu tekstów alternatywnych do zdjęć,
  • zamieszczeniu unikalnych treści, dzięki czemu nie dojdzie do duplikatu.

Nawigacja fasetowa w sklepie internetowym – kto ją stosuje? Przykłady

Nawigacja fasetowa w sklepie internetowym to sposób na lepsze wyniki sprzedaży i zwiększenie zaufania odbiorców. Właśnie z tego powodu tak wielu sprzedawców decyduje się na wprowadzenie tego rozwiązania w swoim sklepie internetowym. Decydują się na to znane marki, a także mniejsze firmy, które oferują szeroki asortyment. Sprawdź, jakie marki chętnie korzystają z nawigacji fasetowej w sklepie internetowym i jak wpływa to na funkcjonowanie ich witryn.

Zalando

Dobrym przykładem sklepu wykorzystującego nawigację fasetową jest Zalando. Ten sklep ma bardzo rozbudowaną wyszukiwarkę, a do tego każda cecha jest jeszcze rozwijana. Klienci mają do dyspozycji szereg szczegółowych cech, więc mogą maksymalnie spersonalizować swój wybór. Uwagę przyciągają także sposoby, jak zostały przedstawione poszczególne cechy – u niektórych wykorzystano suwaki, a w innych pola do wypełnienia bądź elementy do zaznaczenia. Dzięki temu filtracja jest czytelna i zrozumiała.

Na szczególną uwagę zasługuje filtracja związana z wyborem koloru, ponieważ po wybraniu barwy, wyświetlają się różne odcienie. Dodatkowo nawigacja jest widoczna w centralnej części strony – nad produktami. Dzięki temu odbiorcy od razu ją dostrzegają i mogą skorzystać z filtracji. Z pewnością to dobry wzór, którym możesz się inspirować, jeśli masz sklep z naprawdę szerokim i zróżnicowanym asortymentem.

Massimo Dutti

Massimo Dutti to z kolei dobry przykład sklepu z nawigacją fasetową, gdy nie masz dużego asortymentu. Jednocześnie nawigacja jest zbudowana w przemyślany i inteligentny sposób. Widać to przede wszystkim w dopasowywaniu filtrowania do różnego rodzaju produktów. Dzięki temu klienci, którzy chcą kupić koszulki po kliknięciu „Filtruj” mogą wybrać m.in. cechy charakterystyczne produktu typu dekolt w łódkę, golf bądź krótki rękaw.

Sephora

Warto przeanalizować także nawigację fasetową w sklepie Sephora. Wykorzystany tam sposób filtracji wyróżnia się bardzo dobrym dopasowaniem do produktów. Dzięki temu w każdej kategorii produktów opcje filtracji są inne, a tym samym klienci nie znajdą się na pustej stronie.
Nawigacja została ustawiona po lewej stronie witryny i jest naprawdę szczegółowa. Dla przykładu odbiorcy szukający podkład do twarzy mogą wyznaczyć nie tylko zakres cenowy, ale również markę, formułę, rodzaj krycia czy też teksturę. Wiele konkurencyjnych sklepów nie oferuje tak rozbudowanego sposobu filtracji, co okazuje się być bardzo dobrym sposobem na wyróżnienie się.

Ikea

Kolejnym przykładem zastosowania nawigacji fasetowej w sklepie online jest Ikea. Sposób filtracji dostępny w tym sklepie jest bardzo szczegółowy, a do tego przedstawiony zarówno w wersji tekstowej, jak i graficznej. Najważniejsze pole nawigacji jest dostępne nad zdjęciami produktów. Użytkownicy mogą określić rozmiar, kolor czy też cenę produktu. Po kliknięciu w każdą z dostępnych opcji po prawej stronie wyświetla się rozszerzenie tej opcji. Dzięki temu potencjalni klienci mogą maksymalnie spersonalizować wyświetlane wyniki i szybko znaleźć to, czego poszukują.

Answear.com

Bez wątpienia to właśnie w sklepach z odzieżą najczęściej stosowana jest nawigacja fasetowa. Dlatego warto przyjrzeć się kolejnemu przykładowi, czyli sklepowi Answear.com. Sposób budowy filtracji jest bardzo zbliżony do Zalando – opcje są ustawione na środku, nad produktami. Jednak są nieco mniej szczegółowe, co z jednej strony może wydłużyć czas poszukiwania produktu, a z drugiej strony nie jest zbyt przytłaczający dla klientów. Ważne jest także to, że cechy zmieniają się w zależności od rodzaju produktu. W przypadku ceny odbiorcy mogą skorzystać z praktycznego suwaka, aby wyświetlić jedynie te produkty, które spełniają oczekiwania finansowe.

Podsumowanie

Wygoda dla użytkowników, wzrost konwersji i możliwość spersonalizowania produktów – to tylko przykładowe zalety, jakie zapewnia nawigacja fasetowa. Już teraz duże oraz te mniejsze marki chętnie korzystają z tego rozwiązania, żeby ułatwić użytkownikom wyszukiwanie informacji dostępnych na ich stronach. Ty również możesz to zrobić. Wystarczy, że skorzystasz z naszych porad. Dzięki nim unikniesz błędów związanych z pustymi stronami, zbyt dużą liczbą cech produktów lub z ograniczeniem skuteczności SEO. Nie zastanawiaj się dłużej nad tym, co to jest nawigacja fasetowa, a po prostu zdecyduj się na jej wdrożenie w swoim e-commerce. Przekonaj się, ile korzyści może zapewnić Ci ten szczegółowy sposób filtrowania produktów.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *