Planujesz samodzielnie zrobić stronę internetową? Popularnym wyborem jest tworzenie witryn na WordPressie. Jednak, czy to zadanie dla początkujących? Niekoniecznie. Natłok funkcji, brak wsparcia technicznego i samodzielna instalacja CMS-a. Oczywiście trening czyni mistrza. Czego potrzebujesz na początek? Domeny z nazwą Twojej strony oraz hostingu. Co to jest hosting strony internetowej? Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku.
Spis treści:
Co to jest hosting strony internetowej?
Nie stworzysz strony internetowej bez domeny i hostingu. Domena to nazwa Twojej strony, którą wpisujesz w pole tekstowe w przeglądarce, do której należy dobrać odpowiednie rozszerzenie np. – .pl, .org czy .com. Zatem, co to jest hosting strony internetowej?
Hosting to miejsce, w którym znajdują się wszystkie pliki, z których składa się strona. Możesz zdecydować się na zakupienie jednego z kilku dostępnych rodzajów serwerów od wybranej firmy hostingowej. Dla większości małych i średnich firm wystarczający będzie serwer współdzielony, który jest tańszy, ale nadal funkcjonalny. W takim przypadku kupujesz zazwyczaj wybraną ilość miejsca na serwerze, gdzie będą przechowywane pliki Twojej witryny.
Zawsze najważniejszą cechą dobrego hostingu jest łatwa dostępność do strony dla użytkowników na całym świecie.
3 typy serwerów
Już wiesz, co to jest hosting strony internetowej, ale to nie koniec informacji, jakie powinieneś posiadać, zanim wybierzesz odpowiedniego hostingodawcę. Podczas podejmowania decyzji musisz zdecydować np. jaki typ serwera spełni Twoje oczekiwania. Oto 3 popularne opcje do wyboru.
1. Hosting współdzielony
To najpopularniejszy i też najtańszy typ serwera. Polega na tym, że z jednego serwera korzysta wielu użytkowników. Dla większości osób to bardzo korzystna opcja, która nie wymaga dużych nakładów finansowych, a do tego płatność dokonujesz raz na rok w ramach abonamentu. Wadą hostingów współdzielonych może być jedynie szybkość ładowania się strony, dlatego warto wcześniej zapytać o to hostingodawcę.
2. VPS
Hosting VPS (Virtual Private Server) to bardziej zaawansowana opcja niż hosting współdzielony, choć z pozoru działa na podobnych zasadach. Otrzymujesz wirtualnie wydzielony fragment serwera, w którym zostaje stworzona całkowicie odrębna wirtualna maszyna. Oprócz tego VPS gwarantuje osobny adres IP, sporo możliwości konfiguracji, bardzo dobrą wydajność i możliwość zainstalowania w obrębie hostingu wybranego przez siebie oprogramowania. Przez to, że z jednego serwera nadal korzysta wielu użytkowników jednocześnie, nie gwarantuje najwyższego poziomu bezpieczeństwa. VPS to dobra opcja dla dużych stron i sklepów internetowych.
3. Serwer dedykowany
To propozycja niemal doskonała dla dużych firm czy choćby serwisów streamingowych. Drobną wadą jest wyższa cena, ale warto potraktować tę opcję jako inwestycję. Serwer dedykowany to jeden komputer, który obsługuje tylko jedno konto. Rozwiązanie to zapewnia też inne korzyści, takie jak – stabilność, swoboda, wydajność oraz bezpieczeństwo. Portale ulokowane na serwerze dedykowanym są znacznie mniej narażone na cyberataki.
Oczywiście do wyboru mamy jeszcze wiele innych typów serwerów, takich jak darmowy hosting oraz cloud hosting. Jednak wskazane przez nas 3 rodzaje są zdecydowanie najczęściej wybierane przez firmy.
Dlaczego wybór dobrego hostingu jest ważny?
W dużym uproszczeniu – dobry hosting to szybciej ładująca się strona, mniejsze ryzyko spamu i ataków hakerskich i pomoc techniczna 24/7. Użytkownicy, którzy odwiedzają Twoją witrynę, nie będą czekali dłużej niż 2-3 sekundy, aby strona w pełni się załadowała. Jeśli w tym czasie strona się nie włączy, to wybiorą inną. Długi czas ładowania się strony to częsty rezultat wybrania słabego i niedopasowanego hostingu. Nie popełniaj takiego błędu także z tego powodu, że prędkość ładowania się witryny to jedna z zasad SEO. To oznacza, że wolne wczytywanie się może obniżyć skuteczność pozycjonowania.
Kolejną kwestią jest bezpieczeństwo. Użytkownicy, którzy robią zakupy w Twoim sklepie, pozostawiają podczas składania zamówienia swoje dane – takie jak imię, nazwisko, adres dostawy, numer telefonu. Liczą na to, że witryna zapewnia odpowiednie zabezpieczenia, które chronią poufne informacje przed atakami hakerów, wirusami i innymi zagrożeniami. Warto wybrać dobry hosting, który zapewnia dodatkowe funkcje zabezpieczające, takie jak certyfikaty SSL i kopie zapasowe.
Jaki hosting wybrać? 7 wskazówek
Już wiesz całkiem sporo o hostingach, teraz czas przejść do być może najważniejszej kwestii, czyli do tego, jak odróżnić dobry hosting od słabego. W podjęciu decyzji pomoże Ci aż 7 naszych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak wybrać dobry hosting dla swojej firmy.
- Dopasuj hosting do typu strony internetowej – zastanów się, jaką witrynę chcesz stworzyć. Do prostej wizytówki, małego sklepu czy strony z kilkoma podstronami i blogiem wystarczający będzie zapewne hosting współdzielony. Jeśli rozwijasz sklep internetowy, zainwestuj w dedykowany serwer lub cloud hosting, który zapewnia większą wydajność i elastyczność.
- Oszacuj ruch na stronie – prognozowanie ruchu na stronie to kluczowy aspekt podczas wyboru hostingu. Przy małym ruchu możesz pozwolić sobie na tańszy plan, ale w przypadku rozbudowanego serwisu z dużą liczbą odwiedzających potrzebujesz serwera o wysokiej przepustowości.
- Uptime – to dostępność serwera. Tego typu parametr wykorzystywany jest do mierzenia awaryjności serwera. Nawet krótkie przerwy mogą wpłynąć na renomę marki i poziom sprzedaży. Dlatego warto wybrać hosting z uptime o wartości co najmniej 99%.
- Wsparcie techniczne 24/7 – dobry hosting to nie tylko infrastruktura, ale także wsparcie techniczne dostępne całą dobę. Ważny jest łatwy i szybki kontakt z pracownikami obsługi klienta. To niezwykle istotne w trakcie awarii, gdzie każda godzina może mieć wpływ na wizerunek marki i wyniki sprzedażowe. Zwróć uwagę też na to, czy hostingodawca oferuje pomoc w języku polskim oraz możliwość kontaktu przez różne kanały (czat, telefon, e-mail).
- Postaw na bezpieczeństwo – to kwestia priorytetowa, więc upewnij się, że hosting oferuje takie funkcje, jak darmowy certyfikat SSL, regularne kopie zapasowe oraz narzędzia do ochrony przed malware, a najlepiej także inne funkcje zabezpieczające.
- Uważaj na transfer danych – to bardzo ważna kwestia, która wpływa na szybkość połączenia, a tym samym na prędkość ładowania się strony internetowej. Wielu hostingodawców oferuje limity danych, dlatego zastanów się, który pakiet będzie odpowiedni. Polecamy oferty bez limitu transferu danych, choć oczywiście będą nieco droższe, ale za to nie wpłyną na pozycję strony i nie zniechęcą użytkowników do odwiedzania witryny.
- Poznaj ostateczną cenę – musisz być czujny, bo często hostingodawcy stosują pewien trik, czyli podają na swojej stronie cenę netto, zamiast brutto. Inną sztuczką jest oferowanie dużych rabatów w pierwszym roku, a za to zawyżanie ceny za odnowienie hostingu w kolejnym roku. Sprawdź również, ile kosztują dodatkowe usługi np. certyfikat SSL czy przekroczenie limitu transferu danych.
Przed wyborem hostingu, sprawdź opinie w Social Mediach czy na forach. Warto dowiedzieć się, jakie są rzeczywiste doświadczenia innych osób z danym dostawcą hostingu, zwłaszcza w kontekście wsparcia technicznego oraz jakości usług.
Najlepszy hosting – 5 przykładowych
Wybór konkretnej firmy hostingowej to już bardzo indywidualna kwestia. W sieci z łatwością znajdziesz sporo rankingów z najlepszymi hostingami dla WordPressa czy po prostu najkorzystniejszych opcji w 2024 roku. Problem w tym, że wiele witryn zawiera linki partnerskie, a same rankingi nie są zbyt obiektywne. Dlatego poszliśmy o krok dalej i poprosiliśmy Chata GPT, aby wskazał 5 popularnych w Polsce hostingodawców, których warto wybrać.
I oto oni!
- Home.pl
To jeden z największych i najbardziej rozpoznawalnych hostingodawców w Polsce. Oferuje różnorodne plany cenowe, a w tym hosting, który ma być dedykowany np. dla stron stworzonych na WordPressie. Home.pl wyróżnia się solidnym wsparciem technicznym i intuicyjnym panelem zarządzania. - Nazwa.pl
Innym popularnym wśród polskich przedsiębiorców hostingodawcą jest Nazwa.pl. Wyróżnia się stabilnością i bezpieczeństwem, a oprócz hostingu oferuje również możliwość zakupu domeny, certyfikatu SSL czy serwera VPS. W tym przypadku również znajdziesz serwery dedykowane dla stron stworzonych na WordPressie. - LH.pl
Nie bez przyczyny Chat GPT wytypował do naszego małego rankingu najczęściej wybieranych hostingów w Polsce właśnie LH. Ta firma hostingowa stawia na wysoką wydajność i jest chwalona za błyskawiczną i pomocną obsługę klienta. Oferta dostosowana zarówno dla właścicieli wizytówek, prostych stron z kilkoma zakładkami, jak i dla sklepów internetowych oraz rozbudowanych portali. - CyberFolks
CyberFolks to kolejna propozycja, która faktycznie cieszy się dużą popularnością w Polsce. Dotychczasowi klienci zwracają uwagę na takie zalety jak – intuicyjny panel, łatwa instalacja WordPressa, rozbudowana oferta usług hostingowych, a także dostępność kreatora stron np. opartego na sztucznej inteligencji, dzięki której tworzenie prostej strony staje się łatwiejsze. - Zenbox
Zenbox to nowoczesne podejście do hostingu, gdzie liczy się przede wszystkim wygoda użytkownika i prostota podczas obsługi. Firma zapewnia hosting dopasowany do liczby unikalnych użytkowników, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Warto przeliczyć dokładnie dostępne opcje, bo być może ta elastyczna oferta będzie dla Ciebie korzystna.
Podsumowanie – co to jest hosting strony internetowej?
Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi już wiesz, co to jest hosting strony internetowej i jaki wybrać, aby Twoja witryna była wydajna. W razie wątpliwości skontaktuj się z naszymi specjalistami, a pomożemy Ci znaleźć hosting do strony www, który będzie idealnie dopasowany do Twoich potrzeb, budżetu i przyszłych oczekiwań. Dobry hosting to inwestycja, która wpływa na działanie Twojej strony, bezpieczeństwo i komfort użytkowników. Zatem wpływa też na rozwój Twojej marki.