Cyberbezpieczeństwo to temat bardzo aktualny i niezwykle ważny. Coraz więcej działań odbywa się w Sieci: częściej dokonujemy zakupów w sklepach internetowych, korzystamy z usług bankowych, szukamy informacji. Taki stan rzeczy ma swoje zalety – wiele rzeczy można zrobić szybciej i wygodniej. Niestety pojawiają się także nowe zagrożenia.
Gdzie zostają nasze dane?
W Internecie na każdym kroku jesteśmy proszeni o pozostawienie swoich danych, np. kontaktowych. Niemalże na każdej otwieranej stronie pojawia się okienko, w którym zachęcają nas do pozostawienia adresu e-mail w celu zapisania do newslettera. Często wiąże się to z otrzymaniem darmowych materiałów lub rabatu, stąd ludzie chętnie wpisują adres swojej poczty elektronicznej, czy też numer telefonu. Podanie danych osobowych i kontaktowych jest niezbędne w przypadku zakupów w e-sklepach. Oczywiście każda osoba, która zdecyduje się na tworzenie sklepu internetowego, jest zobowiązana zapewnić bezpieczeństwo przechowywanych danych klientów. Adresy e-mail, hasła, dane teleadresowe oraz dane osobowe powinny być przechowywane tak, aby nie dostały się w niepowołane ręce. Każda firma tworząc stronę internetową, za pośrednictwem której będzie zbierać dane klientów, ma obowiązek poinformować odbiorców kto jest administratorem ich danych i w jaki sposób są przetwarzane i przechowywane.
3 kroki dla bezpieczeństwa
Niestety zawsze istnieje ryzyko, że nastąpi wyciek danych i zostaną udostępnione osobom trzecim. Kwestia stosowanych zabezpieczeń różni się zależnie od typu gromadzonych informacji, jednak istnieją podstawowe zasady, które są uniwersalne w kwestii poprawy bezpieczeństwa każdej firmy i jej klientów. Podstawa to 3 kroki:
- zabezpieczenie hasłem – to absolutna konieczność, zarówno dla pracowników, którzy np. są administratorami strony www, jak i dla klientów, jeśli mają możliwość logowania. Hasła powinny być silne, trudne do odgadnięcia i unikalne. Dobrym rozwiązaniem, zapewniającym dodatkową ochronę, jest dwuetapowa weryfikacja użytkownika. Może ona wymagać wprowadzenia podczas logowania np. dodatkowego hasła otrzymanego poprzez SMS, albo podłączenia do urządzenia fizycznego klucza bezpieczeństwa.
- poufność informacji – pomoże w tym szyfrowanie danych przechowywanych na urządzeniach i w usługach. Pozwala to zapewnić większe bezpieczeństwo danych oraz ogranicza dostęp do nich. W kwestii ochrony danych klientów konieczne jest stosowanie protokołu HTTPS. Zapewnia on szyfrowanie połączenia pomiędzy przeglądarką użytkownika, a stroną i w ten sposób chroni przesyłane i odbierane dane.
- szkolenia – technologia zmienia się cały czas. Daje to oczywiście ogromne możliwości, ale niestety niesie także nowe ryzyko. Na szczęście powstają też nowe zabezpieczenia przeznaczone dla cyberprzestrzeni. Aby skutecznie je wdrażać i móc chronić się przed niebezpieczeństwem, a w konsekwencji utratą danych, albo problemami technicznymi, należy stale szkolić się w tym zakresie. Dotyczy to nie tylko właściciela firmy albo administratora strony www, ale wszystkich pracowników. Szkolenia powinny odbywać się cyklicznie, zawierać aktualne i wszechstronne informacje.
Co jeszcze można zrobić, by poprawić bezpieczeństwo w Sieci?
O bezpieczeństwo online firmy i klientów trzeba zadbać już na etapie projektowania i tworzenia strony www lub sklepu internetowego. Jest to bardzo ważny aspekt i nie może zostać pominięty – chociażby ze względu na obowiązujące przepisy prawne. Jednocześnie należy podkreślić, że zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa danych nie jest sprawą łatwą. Dlatego jeśli nie czujesz się pewnie w takich kwestiach, najlepiej skorzystać z pomocy doświadczonych osób. Wybierając dobrą agencję interaktywną spotkasz profesjonalistów, którzy pomogą Ci na każdym etapie tworzenia strony internetowej i wdrażania niezbędnych rozwiązań.